- Najbardziej wyczekiwana premiera sezonu. Recenzja „Burzy” Szymona Kaczmarka w Teatrze Szekspirowskim
- Już wcześniej, jako instytucja, mieliśmy taki pomysł na swoją działalność - jesteśmy teatrem miejskim, a więc chcieliśmy działać w mieście, nie tylko w budynku. Pandemia i wynikające z niej obostrzenia, obawa, czy będzie nam dane prowadzić działalność w teatrze, tylko przyspieszyły przygotowania do realizowania przedstawień w plenerze. Ważne dla nas było, żeby działać - tłumaczy Michał Derlatka, dyrektor Miejskiego Teatru Miniatura, reżyser, aktor i lalkarz, którego spektakle trójmiejska publiczność mogła oglądać także w Teatrze Wybrzeże.
Wyjątkowo bogaty program plenerowy Miniatury w tym roku - na widzów w różnym wieku czeka aż sześć tytułów, prezentowanych, niektóre po kilka razy, „pod chmurką” (na wszystkie wstęp wolny) - możliwy jest m.in. dzięki „chrztowi”, który instytucja przeszła w 2020, zmieniającym wszystko roku - szczególnie dotkliwym dla działalności instytucji kultury, które już wcześniej borykały się z różnymi problemami wynikającymi z niedofinansowania itd. Gdański teatr, prezentujący przede wszystkim spektakle dla dzieci i młodzieży, ale również dla dorosłych, organizujący również liczne warsztaty dla szkół (i nie tylko) wyszedł poza mury wrzeszczańskiego budynku, i odwiedził Amfiteatr Orana. W ramach prowadzonego tam przez Gdański Archipelag Kultury cyklu „Teatr w samo południe” wystawił m.in. „Afrykańską przygodę” i „Cztery pory roku”.
- W ubiegłym roku powstał też projekt „Legendarny Teatr Miniatura”, grany pod namiotem, dla bardzo niewielkiej grupy widzów - wspomina Michał Derlatka i dodaje, że ten cykl krótkich spektakli lalkowych na podstawie gdańskich legend, granych w bezpośrednim kontakcie z małym widzem, będzie prezentowany ponownie w tym roku - w dwie soboty: 24 lipca na Chełmie i 31 lipca na Żabiance, w ramach Mobilnego Domu Kultury Gdańskiego Archipelagu Kultury. Widownia jest niewielka - na stanowiących alternatywę do teatralnych krzesełek poduchach może się rozsiąść najwyżej czworo dzieci, a każdy spektakl trwa kilka minut.
- Weszliśmy także we współpracę z Wydziałem Gospodarki Komunalnej, i zrealizowaliśmy plenerowy spektakl ekologiczny, zatytułowany "Kierunek: Ziemia", również prezentowany przed kameralną publicznością. Przeznaczony jest dla uczniów nauczania początkowego w gdańskich szkołach i podopiecznych ostatnich lat przedszkoli. Ma charakter artystyczno-edukacyjny. Opowiada o czasach, gdy nasza planeta jest już tak zanieczyszczona, że życie odbywa się w warunkach ekstremalnych. Bohater musi stawiać czoła takim wyzwaniom, jak zanieczyszczone morze, wszechobecny plastik czy kwaśne deszcze.
Wspomniany „Kierunek: Ziemia”, który reżyseruje Derlatka, zobaczyć będzie można w niedzielę, 22 sierpnia, o godz. 12:00, w ramach projektu „Teatr w samo południe” w malowniczym Parku Oruńskim, dzięki kontynuowaniu przez Teatr Miniatura wspomnianej współpracy z Gdańskim Archipelagiem Kultury i Amfiteatrem Orana. Widzowie w podejmującym w artystyczny sposób temat ekologii i segregacji odpadów spektaklu towarzyszyć będą Kosmitce Lilli, weterance gier surwiwalowych, jej synowi Langowi i ich zwierzakowi domowemu Slime Kenny'emu, podczas udziału w Kosmicznym Show Surwiwalowym Kierunek: Planeta. Czy uda im się przetrwać i zebrać wszystkie trofea? Jakie przygody ich czekają? Przekonajcie się.
Skoro o Amfiteatrze Orana mowa - wiele teatralnych emocji czeka widzów w sierpniu. Odbędą się m.in. specjalne pokazy przedpremierowe dwóch spektakli Teatru Miniatura - 8 sierpnia o godz. 12:00 będzie można zobaczyć „Piratów dobrej roboty” w reżyserii Anny Wolszczak - przedstawienie przygotowane z okazji obchodów 425-lecia nieprzerwanego istnienia Biblioteki Gdańskiej, w którym artyści wykorzystali dwie materie kojarzące się z biblioteką: język polski i papier. Reżyserkę spektaklu zainspirowała książka „Piraci dobrej roboty i strofy o innych stworach” Joanny Mueller, która we wspaniały sposób bawi się językiem polskim w wierszach dla dzieci. Pomysły na elementy scenografii i lalki pojawiły się ze skojarzeń z kształtem książki i możliwościami różnorodnego wykorzystania papieru. W ten papierowy świat pełen dobrych piratów, morskich zwierząt i dziwnych stworów wybiera się Mama z synkiem Kacprem.
Poza przedpremierowymi spektaklami Miniatura pokaże też dwa bardzo lubiane spektakle - „Tajemnicę kina” na podstawie bestsellerowej serii „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai” Martina Widmarka, o dwójce przyjaciół, którzy rozwiązują zagadki detektywistyczne w małym miasteczku Valleby, oraz „Bajki robotów”, nietypową inscenizację na podstawie prozy Stanisława Lema, w której artyści wykorzystują tradycyjne lalki oraz narzędzia cyfrowe i mechatronikę. Przygody głównych bohaterów opowiadane są za pomocą robotów, obiektów kinetycznych i maszyn. Aktorzy stosują elektroanimację oraz grają na tak kosmicznym instrumencie jak theremin - jedynym instrumencie, na którym się gra bez dotykania go.
- Część naszych spektakli, znany ze scen Teatru Miniatura zaadaptowaliśmy do warunków plenerowych. Wychodzenie z teatrem w plener zawsze wiąże się z pojawieniem się dużej ilości rozpraszaczy, więc wymagają innego rodzaju ekspresji. Po ubiegłym sezonie mamy już poczucie co bardziej, a co mniej się sprawdzi w tej formule. Wybieramy takie tytuły, które nie tracą na tym przeniesieniu, jedynie zmieniają swój charakter, co jest naturalne - mówi dyrektor Miniatury.
Przedstawienia wrzeszczańskiego teatru zobaczymy też podczas rozpoczynającego się w sobotę, 24 lipca, 761. Jarmarku św. Dominika. W ramach wydarzenia, 4 i 10 sierpnia na Targu Rybnym, będzie okazja do zobaczenia „Afrykańskiej przygody” - spektaklu dla najmłodszych widzów, już od 1. roku życia, zachwycającego kolorową scenografią i piękną muzyką. Opowieść o Jacusiu, który we śnie przenosi się do Afryki, gdzie spotyka różne fascynujące zwierzęta, trwa pół godziny i korzysta z technik relaksacyjnych, dzięki którym nawet najmniejsze dziecko poczuje się bezpiecznie - jak u mamy.
Czy do repertuarów wakacyjnych „pod chmurką” możemy się już zacząć przyzwyczajać? Dyrektor zapytany o to, czy przedstawienia w plenerze będą jednym z elementów nowej popandemicznej rzeczywistości, i czy jest to kierunek na przyszłość, zarówno dla Teatru Miniatura, jak i teatrów w ogóle, odpowiada ostrożnie.
- Teatr plenerowy zawsze funkcjonował równolegle do teatru instytucjonalnego, teraz to się nasiliło. Ale wydaje mi się, że to są takie fale, spektakle przenoszą się na zewnątrz w zależności od pomysłu, bądź konieczności - jak w przypadku pandemii. Dla niektórych instytucji to był ratunek i jedyna możliwość, by realizować swoją działalność w dobie obostrzeń. Jednak z wyrokowaniem, czy to zjawisko zostanie z nami na stałe, poczekałbym na to, aż opadnie pył popandemiczny - mówi Michał Derlatka.
Spektakle Miniatury w wakacyjnym plenerze, harmonogram (podział według projektów, w których teatr bierze udział):
- 24 i 31 lipca | Mobilny Dom Kultury
„Legendarny Teatr Miniatura”
reżyseria: Michał Derlatka
występują: Agnieszka Grzegorzewska, Aleksandra Miska, Magdalena Żulińska, Piotr Kłudka
Nietypowy plenerowy projekt artystyczny Teatru Miniatura, który przygotował specjalny namiot, gdzie mają wstęp tylko dzieci! W środku czekają je jedyne w swoim rodzaju przedstawienia lalkowe inspirowane gdańskimi legendami „Dlaczego Bałtyk jest słony?”, „Diabelski kieł”, „Krasnoludki z Cygańskiej Gorki” i „Stolemowe dary”. Projekt jest o tyle wyjątkowy, że do namiotu może wejść tylko kilkoro dzieci (3-4), a przedstawienie potrwa tylko kilka minut! Aktorzy Miniatury z reżyserem Michałem Derlatką dbają o to, żeby żadne przedstawienie nie było takie samo, żeby każde było niepowtarzalnym doświadczeniem.
- 8 sierpnia, godz. 12.00 | Teatr w samo południe
„Piraci dobrej roboty”
na podstawie książki Joanny Mueller
adaptacja i reżyseria: Anna Wolszczak
scenografia: Marta Kodeniec
muzyka: Paulina Derska
obsada: Wioleta Karpowicz, Piotr Srebrowski
Spektakl dla przedszkolaków i uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej powstał z okazji jubileuszu 425-lecia nieprzerwanego istnienia Biblioteki Gdańskiej. Artyści wykorzystali dwie materie kojarzące się z biblioteką – język polski i papier. Reżyserkę spektaklu Annę Wolszczak zainspirowała wydana przez Biuro Literackie książka „Piraci dobrej roboty i strofy o innych stworach” Joanny Mueller, która we wspaniały sposób bawi się językiem polskim w wierszach dla dzieci. Jej „wierszowiązałki” kontynuują najlepsze poetyckie tradycje spod znaku Brzechwy czy Wawiłow. Pomysły na elementy scenografii i lalki pojawiły się ze skojarzeń z kształtem książki i możliwościami różnorodnego wykorzystania papieru. W ten papierowy świat pełen dobrych piratów, morskich zwierząt i dziwnych stworów wybiera się Mama z synkiem Kacprem.
- 15 sierpnia, godz. 12.00 | Teatr w samo południe
„Bajki robotów”
na podstawie opowiadań Stanisława Lema z tomów „Bajki robotów” i „Cyberiada”
adaptacja, inscenizacja i reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski
muzyka: Andrzej Smolik
asystent reżysera: Piotr Srebrowski
obsada: Wioleta Karpowicz, Magdalena Żulinska, Piotr Srebrowski, Krystian Wieczyński
Dwóch przyjaciół-robotów wyrusza w kosmiczną podróż. Po drodze Trurl i Klapaucjusz spotykają przedziwne maszyny i jeszcze dziwniejszych władców planet, m.in. elektronicznego poetę Elekrybałta, maszynę, która robi wszystko na literę „n” czy wszystkim znudzonego króla Globaresa. W spektaklu realizatorzy wykorzystują tradycyjne lalki oraz narzędzia cyfrowe i mechatronikę. Przygody głównych bohaterów opowiadane są za pomocą robotów, obiektów kinetycznych i maszyn. Aktorzy stosują elektroanimację oraz grają na tak kosmicznym instrumencie jak theremin – jedynym instrumencie, na którym się gra bez dotykania go.
- 22 sierpnia, godz. 12.00 | Teatr w samo południe
„Kierunek: Ziemia”
reżyseria: Michał Derlatka
scenariusz: Sandra Szwarc
scenografia: Aleksandra Stawik
muzyka: Joanna Sówka-Sowińska
ruch sceniczny: Ula Zerek
obsada:
Lilla | Magdalena Żulińska
Lang | Piotr Kłudka
Komentator | Jacek Majok
Mewa / Kominy / Karaluch / Mikołaj / Krowy | Zofia Bartoś
Kosmitka Lilla, weteranka gier surwiwalowych, jej syn Lang i ich zwierzak domowy slime Kenny biorą udział w Kosmicznym Show Surwiwalowym Kierunek: Planeta. Maszyna losująca wysyła ich na Ziemię. Czy uda im się przetrwać i zebrać wszystkie trofea? Jakie przygody ich czekają?
- 29 sierpnia, godz. 12.00 | Teatr w samo południe
„Tajemnica kina”
na podstawie książki „Tajemnica kina” Martina Widmarka i Heleny Willis z serii „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai"
tłumaczenie: Barbara Gawryluk
adaptacja i reżyseria: Ireneusz Maciejewski
scenografia i lalki: Dariusz Panas
muzyka: Old Time Radio
inspicjent: Zbigniew Okęcki
obsada
Lasse | Jakub Ehrlich
Maja | Wioleta Karpowicz
Zorban, Złodziej | Piotr Kłudka
Komisarz, Teodor | Jacek Majok
Iva Ross, Sprzedawca słodyczy, Złodziej | Hanna Miśkiewicz
Panna Lund, Złodziej | Magdalena Żulińska
Pełna humoru adaptacja książki z bestsellerowej serii „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai” Martina Widmarka, opowiadającej o dwójce przyjaciół z klasy, Mai i Lassem, którzy zakładają agencję detektywistyczną i pomagają rozwiązywać zagadki w fikcyjnym miasteczku Valleby.
Tym razem na Valleby pada blady strach, ponieważ ktoś porywa psy dla okupu. Wśród poszkodowanych jest też sławna aktorka Iva Ross, która przyjechała do kina Rio na pokaz najnowszego westernu „Gwiżdżący kowboj”. Zagrała w nim ze swoim psem Karlem Filipem. Właściciele psów są zrozpaczeni, a policja bezradna. Przestępca jest niezwykle sprytny. Jedyny ślad, jaki zostawia, to list z żądaniem okupu. Komisarz policji zmuszony jest prosić o pomoc Maję i Lassego. Młodzi detektywi nie raz pomogli już policji, ale czy i tym razem uda im się rozwiązać zagadkę? Czy odnajdą miejsce przetrzymywania psów? Czy wskażą winnego?
- 4 i 10 sierpnia | 761. Jarmark św. Dominika
„Afrykańska przygoda”
scenariusz: Mariola Fajak-Słomińska
reżyseria: Mariola Fajak-Słomińska i Janusz Słomiński
muzyka: Paweł Dudzik
scenografia: Jolanta Brejdak
obsada: Agnieszka Grzegorzewska, Wioleta Karpowicz, Joanna Tomasik
Spektakl przygotowany specjalnie dla najnajów, czyli najmłodszych widzów teatralnych, w wieku od pół roku do 4 lat. Jacuś we śnie przenosi się na Czarny Ląd. Spotyka tam żyrafę, małpy, słonia, z którymi przeżywa wspaniałe przygody. Łagodna kolorystyka scenografii oraz urokliwa muzyka oparta na rytmach afrykańskich z elementami dziecięcej kołysanki dopełniają ten pełen ciepła i spokoju spektakl dla milusińskich.
Wstęp na wszystkie pokazy jest bezpłatny.