Teatr Miniatura nagrodzony... w Chinach

Spektakl „Czerwony Kapturek” w reżyserii Dawida Zuazoli, którego premiera odbyła się w tym roku w Teatrze Miniatura, został zaprezentowany podczas międzynarodowego festiwalu teatrów lalkowych w Chinach. Zuazola otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera festiwalu.
13.11.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu siedem osób pozuje na tle sceny, gdzie widoczne są elementy scenografii teatralnej. Ubrani w ciemne stroje, część z nich wykonuje gesty rękoma, wyrażając entuzjazm i radość
Teatr Miniatura podbił serca widzów w Szanghaju za sprawą swojej tegorocznej premiery. Po środku (w okularach) dyrektor instytucji Michał Derlatka
mat. Teatru Miniatura

Święto teatru w Gdańsku. Aż cztery nagrody dla spektaklu Teatru Wybrzeże „Piękna Zośka”

Ostatnie trzy tygodnie pięcioosobowy zespół Teatru Miniatura: aktorzy Magdalena Bednarek i Dariusz Czarniecki, pracownik techniczny Michał Skolimowski, producentka Aleksandra Książkiewicz i dyrektor instytucji Michał Derlatka, spędził w Chinach. Gościł ze swoją tegoroczną premierą, bajką „Czerwony Kapturek”, na międzynarodowym festiwalu teatrów lalkowych 8. Golden Magnolia Shanghai International Puppet Festival.

„Czerwony Kapturek” został zagrany siedem razy w Shanghaju i innych miejscowościach, i spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem widzów i krytyków. Podczas gali finałowej nagrodę dla najlepszego reżysera festiwalu przyznano Davidowi Zuazoli.

Na zdjęciu młoda kobieta w okularach, ubrana w niebieską koszulę, trzyma w rękach nagrodę. W tle widać scenę z niebieskim ekranem oraz kilka osób
Aktorka Magdalena Bednarek pozuje ze statuetką
mat. Teatru Miniatura

Zuazola przeniósł znaną opowieść... w postapokaliptyczną przyszłość

David Zuazola w swoim spektaklu zaprasza widzów do kameralnego, jedynego w swoim rodzaju świata, tworzonego na oczach widzów przez dwójkę aktorów. Co ciekawe, przenosi akcję baśni w przyszłość, kiedy na wyniszczonej Ziemi mieszkają ostatni ludzie i dziwne stwory narodzone ze śmieci i zanieczyszczeń. 

- Choć o pewnych symbolach w tej baśni moglibyśmy dziś dyskutować – dlaczego akurat takie wspaniałe zwierzę jak wilk jest złe i czy naturę musimy traktować jako zagrożenie – to temat uważnego obserwowania i rozpoznawania sygnałów zagrożenia oraz konsekwencji braku uwagi i słuchania czyjegoś głosu zamiast swojego jest zawsze wyjątkowo ważny w wychowaniu. Nie jest to łatwe zadanie, bo jednocześnie zależy nam na tym, żeby nasze dziecko było bezpieczne, ale też żeby nie bało się nadmiernie i przez to rezygnowało z odkrywania świata i podejmowania wyzwań – opisuje Agnieszka Kochanowska, kierowniczka literacka Teatru Miniatura. 

Na zdjęciu widoczny jest certyfikat nagrody z festiwalu
Certyfikat nagrody dla reżysera Davida Zuazoli
mat. Teatru Miniatura

David Zuazola pochodzi z Chile, skąd po ukończeniu studiów z zakresu teatru i komunikacji audiowizualnej wyjechał do Hiszpanii, żeby dołączyć do zespołu znanego lalkarza Jordiego Bertrana. Sam tworzy swoje spektakle od A do Z i podróżuje z nimi po świecie. Ma na koncie blisko 30 nagród na międzynarodowych festiwalach. W 2008 roku zrealizował swój pierwszy solowy spektakl „Dirty Wing”, zdobywając 5 nagród i doskonałe recenzje. W 2017 roku odbyła się premiera jego kolejnego spektaklu „Game of Time”, który został zaprezentowany w 20 krajach, zdobywając 13 międzynarodowych nagród. W 2020 roku dołączył do polskiego zespołu Unia Teatr Niemożliwy i wspólnie stworzył pełen symbolizmu spektakl „Robot”, który zdobył 10 nagród na polskich i międzynarodowych festiwalach.

Spektakl „Czerwony Kapturek” Zuazola zrealizował w styczniu tego roku - premiera odbyła się 27 stycznia. Wpisuje się w charakterystyczną dla niego stylistykę - jego spektakle to kameralne historie z wykorzystaniem materiałów z recyclingu, opowiadające o świecie, w którym żyjemy, bez użycia słów.

Na zdjęciu widoczna jest scena teatralna przedstawiająca postać Czerwonego Kapturka jako lalkę manipulowaną przez aktorkę w ciemnym stroju. Obok lalki znajduje się transparent z mapą trasy prowadzącej od Domu Czerwonego Kapturka przez Ciemny Las do Domu Babci
Znana na całym świecie historia zostanie opowiadana jest młodym widzom z wykorzystaniem teatru pacynkowego
fot. Piotr Pędziszewski / Teatr Miniatura

Festiwal z tradycjami

Golden Magnolia Shanghai International Puppet Festival organizowany jest od 2009 roku. Podczas tegorocznej edycji gościło na nim 14 teatrów z 11 krajów, które pokazały 15 spektakli zagranych blisko 100 razy.

Wyjazd zespołu był możliwy dzięki dofinansowaniu ze Stowarzyszenia Pomorskie w Azji (funkcjonującego wcześniej jako Stowarzyszenie „Pomorskie w Chinach”), do którego należą Gdańsk, Sopot i Gdynia. Jego celem jest inicjowanie, promowanie i rozwijanie działalności gospodarczej, kulturalnej, turystycznej oraz naukowej w różnych krajach Azji, a także wspomaganie organizacji i instytucji propagujących ideę współpracy polsko-azjatyckiej.

Ważne nazwiska i słynne powieści. Teatr Wybrzeże zaprasza na nowy sezon

TV

Bohater Borys ma już dziewięć lat, czyli wszystko wokół chorób rzadkich