
Czytaj także: „Smutek & melancholia”. Ciekawy, pełen świeżości one man show w Plamie. RECENZJA
Dyrektorzy gdańskich instytucji podejmują współpracę
Projekt Miniatura Off realizowany przez Teatr Miniatura w partnerstwie z Gdańskim Archipelagiem Kultury jest kontynuacją Sceny Laboratorium Formy, skierowanej do młodzieży i dorosłych. W jej ramach można oglądać spektakle wyjątkowe na trójmiejskiej scenie pod względem formy plastycznej.
- Teatr Miniatura jest kojarzony przede wszystkim z repertuarem dla młodej widowni, a my chcemy zachęcić do przychodzenia do naszej siedziby starszych widzów. Dlatego postanowiliśmy zaeksperymentować i wyjść z naszymi przedstawieniami dla dorosłych w inne przestrzenie - mówi dyrektor Miniatury Michał Derlatka. - Lubimy podejmować współprace z gdańskimi instytucjami, to dostarcza nowych doświadczeń i działa na nas rozwojowo, a Stacja Orunia to bardzo dobra teatralna przestrzeń, w której gościło wiele znakomitych teatrów.
- Bardzo się cieszymy, że współpraca między gdańskimi instytucjami kultury się rozwija - potwierdza Monika Dylewska-Libera, dyrektorka Gdańskiego Archipelagu Kultury. - Myślę, że w ten sposób zwiększamy dostęp do kultury dorosłym mieszkankom i mieszkańcom Oruni oraz Gdańsk Południe, którym z różnych powodów trudno jest dotrzeć do siedziby Teatru Miniatura, a także tym, którzy do tej pory kojarzyli Miniaturę jedynie ze spektaklami dla dzieci.
Na początek ciekawa adaptacja gdańskiej legendy
Pierwszym spektaklem, który będzie można zobaczyć w Stacji Orunia (ul. Dworcowa 9) w piątek, 28 października, i w piątek, 4 listopada, o godzinie 19:00, będzie „Nie wierzę w śmierć” na podstawie scenariusza ojca Wacława Oszajcy, w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego. Przedstawienie łączy plan aktorski z nietypowymi formami lalkowymi wykonanymi z drewna, za które scenografka Agnieszka Wielewska otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska.
To interpretacja gdańskiej legendy o niespotykanej ekspresji konającego Chrystusa z krucyfiksu w bazylice Mariackiej. Opowieść o rzeźbiarzu, który posunął się do ostateczności, żeby w wiarygodny sposób oddać wyraz cierpienia i męki umierającego, stawia pytania o to, czy głęboka i żarliwa wiara może być usprawiedliwieniem zabójstwa, czy w konsumpcyjnej współczesności możliwe jest bezwarunkowe przebaczenie i miłość, i gdzie jest granica wolności twórczej artysty.
Czytaj także: O wybaczaniu i miłości, która przezwycięża śmierć. Wywiad z reżyserem Tomaszem Kaczorowskim
Występują: Hanna Miśkiewicz, Jacek Majok, Piotr Srebrowski, Krystian Wieczyński i Andrzej Żak. Dramaturgia, reżyseria: Tomasz Kaczorowski; scenografia: Agnieszka Wielewska; muzyka: Miłosz Sienkiewicz. Prapremiera: 5 listopada 2017 roku. Czas trwania: 1 h (bez przerwy).

Nagradzany „Beton” zdradzi tajemnice falowca
Kolejny spektakl, prezentowany w dwa piątki: 9 i 16 grudnia, o godzinie 19:00, to „Beton” - nagradzana fikcja sceniczna o inżynierze, twórcy słynnego gdańskiego falowca, w reżyserii Michała Derlatki. Jest adaptacją powieści „Latawiec z betonu” Moniki Milewskiej.
Główny bohater spektaklu to orędownik komunizmu, megaloman-donosiciel i oportunista odkrywa zadziwiającą właściwość własnego dzieła: falowiec zakrzywia czas, pozwalając na podróże w przyszłość. Tragizm losu inżyniera polega jednak na tym, że niezależnie od wysiłków, które podejmuje, by wpłynąć na kształt przyszłości swojej i świata - nie jest on nigdy w stanie przewidzieć konsekwencji swoich działań, które często, mimo jego dobrych intencji, odnoszą skutek przeciwny do zamierzonego.
Wykonawca głównej roli i autor scenografii Wojciech Stachura otrzymał za ten spektakl wiele nagród, w tym trzy ogólnopolskie – nagrodę Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA dla najbardziej obiecującego aktora młodego pokolenia, nagrodę w prestiżowym Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz niedawno nagrodę pierwszej edycji Festiwalu Plastyki Teatrów Lalki i Formy Słupsk-Ustka 2022. Nagrodę na festiwalu otrzymał także reżyser przedstawienia Michał Derlatka, który już wcześniej został wyróżniony za reżyserię „Betonu” Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska za 2020 rok.
Czytaj także: Filmowe dzieło od Teatru Miniatura. Recenzja „Betonu” w reżyserii Michała Derlatki
Adaptacja i reżyseria: Michał Derlatka; animacje i multimedia: Sebastian Łukaszuk; muzyka: Sarapata Sound Workers; koncepcja scenografii i lalek: Wojciech Stachura; konsultacje konstrukcyjne scenografii: Beniamin Straszewski; reżyseria świateł: Maciej Iwańczyk. Wykonanie: Wojciech Stachura; wykonanie piosenek: Marta Złakowska; głosy: Zofia Bartoś, Edyta Janusz-Ehrlich, Piotr Srebrowski. Premiera online: 25 listopada 2020 roku, premiera offline: 4 czerwca 2021 roku. Czas trwania: 65 min (bez przerwy).
Bilety na spektakle w cenie 30 zł normalny, 15 zł ulgowy można kupić na platformie www.bilety24.pl oraz przed spektaklem w Stacji Orunia GAK.
Czytaj także: „Koło Sprawy Bożej” to plastyczna próba obalenia romantycznych mitów. Czy udana? RECENZJA