Tak się buduje w Gdańsku niszczyciele min. Cięcie pierwszej blachy na ORP "Czajka"

Od cięcia pierwszej blachy w stoczni Remontowa Shipbuilding ruszyła we wtorek, 15 października, budowa szóstego z serii niszczyciela min typu „Kormoran II”. Wodowanie okrętu planowane jest na grudzień 2025 r. Jednostka o nazwie “Czajka” będzie służyła Marynarce Wojennej, w 13. Dywizjonie Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety w Gdyni.
15.10.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać moment uroczystego rozpoczęcia cięcia stali, prawdopodobnie w stoczni lub innym zakładzie produkcyjnym. Po lewej stronie widoczna jest nowoczesna maszyna do cięcia, z której wydobywa się intensywne światło, najpewniej od łuku plazmowego używanego do cięcia metalu. Obok maszyny stoi dwóch mężczyzn w niebieskich strojach roboczych i czerwonych kaskach, którzy prawdopodobnie obsługują urządzenie. Po prawej stronie zdjęcia znajdują się dwaj mężczyźni w garniturach, z których jeden jest wojskowym w mundurze marynarki wojennej, co sugeruje, że może to być związane z budową lub modernizacją okrętu wojennego. Obszar wokół nich jest oddzielony czerwoną taśmą, co podkreśla uroczysty charakter tego wydarzenia.  Zdjęcie pokazuje moment technologiczny, połączony z oficjalną obecnością przedstawicieli marynarki i zarządu stoczni lub firmy odpowiedzialnej za ten projekt.
Pierwsze cięcie blach do niszczyciela odbyło się w hali produkcyjnej Remontowa Shipbuilding
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Dekada doświadczeń z niszczycielem min

Jednostkę zbuduje konsorcjum firm: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.
 
Historia budowy nowoczesnych niszczycieli min dla polskich sił morskich w stoczni Remontowa Shipbuilding sięga już 10 lat.  
 
25 kwietnia 2014 r. rozpoczęto budowę prototypowej jednostki, która po podniesieniu bandery w 2017 r. otrzymała nazwę ORP “Kormoran”

Gdańska stocznia zbuduje nowoczesny prom pasażersko-samochodowy. Gdzie będzie pływać?

Jego dotychczasowa eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie modyfikacji w budowie i wyposażeniu następnych niszczycieli min. 
Na zdjęciu znajduje się grupa osób, która pozuje do wspólnej fotografii podczas uroczystości związanej z przemysłem stoczniowym. W tle widać duży baner przedstawiający okręt wojenny o numerze 606 oraz logo firmy Remontowa Shipbuilding, będącej członkiem Remontowa Holding S.A. Widoczne są także inne logotypy, w tym PGZ Stocznia Wojenna oraz CTM. W centralnej części grupy stoi kilku oficerów marynarki wojennej w galowych mundurach, co wskazuje na ich zaangażowanie w projekt związany z budową lub modernizacją okrętów wojennych. Obok nich pozuje grupa cywilnych przedstawicieli, prawdopodobnie pracowników stoczni, partnerów projektu lub zaproszonych gości. W tle widoczne są także flagi Polski i firmy Remontowa, co podkreśla uroczysty charakter wydarzenia.  Zdjęcie najprawdopodobniej zostało wykonane podczas ceremonii rozpoczęcia lub zakończenia ważnego etapu budowy okrętu dla polskiej marynarki wojennej. Atmosfera jest oficjalna i reprezentacyjna, a obecność mundurowych oraz cywilnych specjalistów podkreśla współpracę między sektorem wojskowym a przemysłowym.
Pamiątkowe zdjęcie na zakończenie uroczystości
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Dzięki temu ORP „Albatros” i ORP „Mewa” (przekazane Marynarce Wojennej w 2022 i 2023 r.), jak również trzy kolejne zakontraktowane jednostki, będą posiadać optymalne zdolności operowania w trudnych warunkach hydrometeorologicznych.
 
Najbardziej znaczące zmiany dotyczą uzbrojenia artyleryjskiego oraz podwodnych systemów przeciwminowych.

Obszar działania niszczyciela min

Niszczyciele min typu „Kormoran II” przeznaczone są do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich. Ich zadaniem jest też neutralizacja innych obiektów i materiałów wybuchowych znajdujących się zarówno w toni wodnej, jak i na dnie akwenów. 
Powstające w Remontowa Shipbuilding niszczyciele min będą operować zarówno w polskiej strefie ekonomicznej, jak i w misjach na Morzu Bałtyckim i Północnym w zespołach okrętów przeciwminowych NATO oraz wielonarodowych sił koalicyjnych. 
 
ZOBACZ ZDJĘCIA Z UROCZYSTOŚCI ROZPOCZYNAJĄCEJ BUDOWĘ NISZCZYCIELA MIN:
 


 
- Realizacja kontraktu na budowę serii sześciu nowoczesnych niszczycieli min oraz dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego typu Sigint (signal intelligence), a także przekazana już seria sześciu wielozadaniowych holowników projektu B860 umacnia pozycję Remontowej Shipbuilding S.A sprawdzonego i wiarygodnego partnera Marynarki Wojennej w procesie modernizacji polskiej floty - podkreśla Aleksandra Tesmer, manager ds. promocji i reklamy w gdańskiej stoczni.
 
Główne parametry niszczyciela min typu „Kormoran II”:
 
  • wyporność: do 850 t
  • długość całkowita: 58,50 m
  • szerokość maksymalna: 10,30 m
  • zanurzenie: 2,7 m
  • załoga: 48 osób ( plus 6 dodatkowo zaokrętowanych)

TV

Każdy może pomóc