
Na torach przy peronie Gdańsk Stadion Expo eksponowane są lokomotywy, lokomotywy z wagonami i zespoły trakcyjne wystawione przez PKP Intercity, PESA, NEWAG, PKP Cargo, PLASSER, Stadler oraz Bombardier Transportation.
Ten ostatni producent po raz pierwszy prezentuje lokomotywę TRAXX DC3 w wersji na rynek polski.
- Pięćdziesiąt sztuk takich lokomotyw jeździ już we Włoszech. TRAXX DC3 jest jednym z elementów naszej platformy, która składa się z lokomotywy AC dla krajów z trakcją prądu zmiennego i DC dla krajów z trakcją prądu stałego, takich jak Polska czy właśnie Włochy - mówi Łukasz Bałdyga, menedżer prowadzenia produktu Bombardier Transport w Polsce. - LOTOS Kolej popisał umowę leasingową z francuską firmą Akiem i będzie wynajmować nasze lokomotywy jako pierwsza firma w Polsce. Egzemplarz prezentowany na TRAKO to opcja dla pociągów towarowych, ale występuje również w wersji dla taboru pasażerskiego - dodaje Łukasz Bałdyga. - Lokomotywy TRAXX są elektryczne, można jednak zainstalować w nich modem dojazdowy z silnikiem spalinowym lub “battery pack”. Wtedy manewry wykonywać można wyłącznie przy zasilaniu bateriami, prawie tak, jak w samochodzie elektrycznym.
Obecnie wyprodukowano jeden egzemplarz na rynek polski, w przyszłym roku będzie ich 20. Drugiego dnia TRAKO - 25 września, w godz. 14 -15 Bombardier i Akiem zapraszają na specjalną prezentację lokomotywy TRAXX DC3 (tor 3, ekspozycja zewnętrzna).
Wśród tramwajów, które ustawiono przy ul. Żaglowej, zobaczyć można niskopodłogowe pojazdy, które dostarczane są obecnie do polskich (i nie tylko miast).

PESA chwali się tramwajem Twist 2015N, w wersji przygotowanej na zamówienie MZK w Gorzowie Wielkopolskim (zamówienie obejmuje 14 egzemplarzy). Model otrzymał nagrodę Instytutu Wzornictwa Przemysłowego i tytuł Dobry Wzór 2018. Tramwaj wyposażony jest m.in. w: automat do sprzedaży biletów i system zliczania pasażerów.

Stadler, niemiecki producent z fabryką w Siedlcach, prezentuje tramwaj Tango NF2 “nOVA”, który zasila już częściowo tabor w czeskiej Ostrawie (transze 30 plus 10 pojazdów). Wyróżnia go czoło pojazdu ukształtowane optymalnie pod kątem bezpieczeństwa pieszych.
Zobaczyć można również Moderusa Gammę firmy Modertrans w wersji zamówionej przez MPK w Poznaniu (zamówienie obejmuje 40 tramwajów tego typu). W pojeździe wyznaczono specjalne miejsce dla wózka inwalidzkiego, dziecięcego oraz dla roweru.
- Miejsce dla roweru to był wymóg zamawiającego. Co ciekawe poznańskie MPK zażyczyło sobie modyfikację o możliwość mocowania roweru także w tramwajach, które dostarczyliśmy już wcześniej - opowiada Arkadiusz Pruchniewski z Modertransu.

Po ostatnich targach TRAKO, w 2017 r., tramwaj Moderus Gamma jeździł przez pewien czas próbnie po Gdańsku. Poznańska firma nie stanęła jednak do przetargu ogłoszonego przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje, który wygrała bydgoska Pesa. Dlaczego?
- Wówczas nie mieliśmy jeszcze wystarczających referencji w zakresie liczby wyprodukowanych przez nas tramwajów niskopodłogowych. Po dostarczeniu zamówienia dla Poznania, zyskamy wystarczające dla GAiT doświadczenie i z pewnością staniemy do kolejnego przetargu na dostawę tramwajów w Gdańsku - zapowiada Arkadiusz Pruchniewski.
Tyle nowoczesności - przed AmberExpo zobaczyć można jeszcze jeden tramwaj, który przyjechał do Gdańska z Poznania. Jest to rekonstrukcja historycznego składu z czasów Powstania Wielkopolskiego: wagonu silnikowego Typu I z Bergische Stahlindustrie (rocznik 1868) z wagonem doczepnym Carl Weyer (rocznik 1904).

Ekspozycja plenerowa TRAKO dostępna jest od środy do czwartku (25-26 września) w godz. 10-17; w piątek (27 września) w godz. 10-16.
Czytaj także:
TRAKO 2019 w Gdańsku. Trwają największe w Polsce i 2. w Europie targi kolejowe