• Start
  • Wiadomości
  • Szacowne Muzeum Narodowe w Gdańsku w nowoczesnej szacie graficznej

Szacowne Muzeum Narodowe w nowoczesnej szacie graficznej. Zmiany zobaczmy już wkrótce

Już za kilka miesięcy zmieni się logotyp główny Muzeum Narodowego w Gdańsku i jego oddziałów oraz wiele innych elementów wizualnych MNG. Powstaje nowa grafika strony internetowej, sklepu online i linia muzealnych pamiątek. Za projekt odpowiedzialne jest gdańskie TOFU Studio, które współpracowało już z instytucją przy promocji “Sądu Ostatecznego” Hansa Memlinga. Za stworzoną przez siebie “Złotą kampanię” TOFU było wielokrotnie nagradzane na całym świecie.
04.03.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Z631VsI4
Za projekt nowej szaty graficznej odpowiada studio TOFU Studio
fot. mat. MNG

Rok Memlinga w Gdańsku. Zobacz, jak artystów inspiruje "Sąd ostateczny"

Po raz pierwszy w historii, instytucja będzie miała Księgę Znaku, czyli spójny system graficzny dla wszystkich oddziałów. Muzealnicy zapewniają, że opracowywana identyfikacja wizualna pozwoli komunikować ofertę Muzeum w bardziej nowoczesny sposób. Oddziały MNG o różnych profilach będą się bardziej kojarzyć z marką główną, a nowe rozwiązania lepiej odpowiadają językowi współczesnych nośników informacji.

TDwjQLZk
Notesy, kalendarze, torby - tak będą wyglądać już niedługo gadżety MNG
fot. mat. MNG

Zamiast rewolucji - ewolucja

– Po dłuższym namyśle, wychodząc od historii muzeum, ale pamiętając również o teraźniejszości i przyszłości, przyjęliśmy rozwiązanie, które, pomimo swej minimalistycznej formy, nie zrywa całkiem z dotychczasowym znakiem muzeum - wyjaśnia dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku prof. Jacek Friedrich. - Odwołując się do wizerunku okna umieszczonego w logotypie od kilkudziesięciu lat, zdecydowaliśmy się na twórczą kontynuację tego motywu. W nowej interpretacji nie jest to już jednak gotyckie okno, które sygnalizowało jedynie wąski zakres aktywności naszego muzeum, ale okno mniej dosłowne, przywołujące format współczesnych, mobilnych nośników informacji, które dziś dla większości z nas są oknem na świat, także na świat sztuki – podkreśla dyrektor.

lhNm0cjw
Już niedługo na ulicach Gdańska pojawią się plakaty prezentujące nową szatę graficzną Muzeum Narodowego w Gdańsku
fot. MNG

Jak długo trwały prace nad projektem?

Prace nad projektem trwały ponad osiem miesięcy. Zanim designerzy z TOFU Studio zajęli się tworzeniem nowej identyfikacji, przez kilka miesięcy wraz z muzealnikami badali historię znaków Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Animacja TOFU Studio poświęcona historii „Sądu Ostatecznego” Hansa Memlinga nagrodzona

Gdańska "Złota kampania" nagrodzona na 11. IDA w USA

Zorganizowano wspólne warsztaty, analizowano potrzeby zmieniającej się instytucji, a pracownicy muzeum przeprowadzali badania publiczności. O to, jak oceniają dotychczasowe rozwiązania i czego oczekiwaliby w przyszłości, pytano zarówno odwiedzających muzealne siedziby muzeum, ale też osoby korzystające z treści wirtualnych oddziałów. 

- Traktowaliśmy tę pracę bardzo priorytetowo, także ze względu na złożoność całego procesu – mówi Anna Małecka, dyrektorka artystyczna TOFU Studio. - Musieliśmy, z jednej strony, wkroczyć bardzo mocno w proces poznawania specyfiki działalności Muzeum, a z drugiej myśleć o graficznym rozwiązaniu, które znacząco uaktualni jego wizerunek. W założeniu chcieliśmy przygotować system identyfikacji wizualnej, który będzie spójny, a jednocześnie da pewną autonomię wizerunkową wszystkim muzealnym oddziałom.

MNG-05
Nowa szata graficzna MNG
fot. mat. MNG

Jakie były największe wyzwania?

Moda na Fangora - już 43 tys. osób obejrzało wystawę artysty. Czynna tylko do 12 marca

– Największym wyzwaniem przy tym projekcie było połączenie wszystkich placówek muzealnych, zajmujących się diametralnie różnymi dziedzinami sztuk wizualnych, w jeden spójny system graficzny – tłumaczy Weronika Cyganik, projektantka w TOFU Studio. – Finalnie powstało rozwiązanie systemowe, które w żaden sposób nie narzuca, ani nie zawęża odbioru konkretnego oddziału muzealnego do wybranej gałęzi sztuki. Znak oraz jego pochodne są na tyle elastyczne, że mogą zostać dostosowane praktycznie do każdego kontekstu komunikacyjnego. I ta cecha jest największym wyróżnikiem opracowanej przez nas identyfikacji wizualnej.

xH6eiMDw
Nowa szata graficzna MNG
fot. mat. MNG

Kiedy zobaczymy zmiany?

Nowy system wizualny Muzeum Narodowe w Gdańsku wdroży w najbliższych miesiącach. Planuje kampanię wizerunkową, pojawi się nowa szata graficzna strony internetowej, sklepu online oraz nowa linia muzealnych pamiątek i gadżetów - będą to bluzy, torby i inne drobiazgi z opracowaną grafiką. 

Ib7mYe2Y
Św. Archanioł Michał z "Sądu ostatecznego" Hansa Memlinga, bezcennego obrazu znajdującego się w zbiorach gdańskiego oddziału MN, trafi już niedługo na muzealne bluzy
fot. mat. MNG

Warto dodać, że obok marki głównej, nowe logotypy zyskają również: Oddział Sztuki Dawnej przy ul. Toruńskiej, Zielona Brama przy Długim Targu, Oddział Sztuki Nowoczesnej w oliwskim Pałacu Opatów, pobliski Oddział Etnografii, a także dwa oddziały zlokalizowane poza Gdańskiem: Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie oraz Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim.

zloty_tram-006_948x633
Oklejony na złoty kolor tramwaj był częścią kampanii zewnętrznej poświęconej obrazowi “Sąd Ostateczny”. Widoczne na boku pojazdu logo MNG już niedługo zastąpi nowoczesna grafika, choć wciąż nawiązująca do symbolu gotyckiego okna
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
 
 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo