Stoczniowcy z Remontowa Shipbuilding mają kolejny powód do zadowolenia. Oba statki mogą wzmocnić pozycję ich firmy na rynku producentów morskich jednostek specjalistycznych.
Gdański od A do Z
Kablowiec jest najbardziej zaawansowaną technicznie jednostką, jaka dotąd powstała w polskiej stoczni. Jest także - w przeliczeniu na jednostkę masy lub tonażu pojemnościowego - najdroższym statkiem w historii polskiego przemysłu okrętowego. Jednostka jest przeznaczona do podnoszenia i konserwacji kabli morskich.
Statek nazywa się Siem Aimery i wypłynął z Gdańska na próby morskie. Przed nim jest szereg testów, którym musi sprostać: próby prędkości, próby steru azymutalnego, pędników rufowych, sterów strumieniowych, urządzeń radionawigacyjnych i radiolokacyjnych, próby urządzeń kotwicznych. W sumie harmonogram prób obejmuje kilkadziesiąt pozycji.
Jednostka w całości powstała w Gdańsku. Począwszy od opracowania projektu roboczego, przez budowę kadłuba o nowatorskim kształcie, aż po wyposażenie w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne.
Nietypowy kształt dziobu w części nadwodnej zmniejsza opór kadłuba i poprawia dzielność morską przy wysokiej fali. Statek z takim kształtem dziobu może płynąć szybciej niż statek z tradycyjnym dziobem przy wykorzystaniu takiej samej mocy lub przy takiej samej prędkości może zmniejszyć zużycie paliwa.
Po pomyślnym przejściu wszystkich testów kablowiec przekazany będzie norweskiemu armatorowi Siem Offshore.
Z mocnym kadłubem
Niewiele mniejszym sukcesem gdańskiej stoczni jest przekazanie duńskiemu armatorowi statku arktycznego Ivalo Arctica. Jednostka wkrótce wyruszy w swój pierwszy rejs do Danii, a następnie na Grenlandię, gdzie ma zająć miejsce innego, wycofanego z eksploatacji transportowca.
Ivalo Arctica ma wzmocnioną konstrukcję kadłuba oraz wysoką klasę lodową, która gwarantuje całoroczną, sprawną obsługę portów w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej, w rejonach pokrytych grubą krą lodową - przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza. Statek łączy cechy zaopatrzeniowców, samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy. Jednorazowo może przewozić 36 kontenerów.
Ivalo Arctica jest jednym z pięciu arktycznych statków zaopatrzeniowych budowanych przez gdańską stocznię w ramach realizacji kontraktu z duńskim armatorem Royal Arctic Line.