• Start
  • Wiadomości
  • We wrześniu, supernowoczesny bus bez kierowcy podwiezie gdańszczan do Zoo

Supernowoczesny bus bez kierowcy we wrześniu podwiezie gdańszczan do oliwskiego Zoo

Całkowity brak emisji spalin i niższy koszt obsługi: już we wrześniu gdańszczanie po raz pierwszy będą mieli okazję przejechać się tzw. busem autonomicznym - prowadzonym nie przez kierowcę, ale przez specjalne oprogramowanie, które za sprawą czujników “zauważa” przeszkody na drodze. Taki pojazd ma wozić pasażerów w Oliwie - od początku ul. Karwieńskiej (przy Spacerowej) do bramy gdańskiego Zoo.
24.06.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Tak wyglądają autonomiczne busy EZ10, produkowane przez firmę Easymile. Jeden z nich będzie we wrześniu woził pasażerów w Oliwie
Tak wyglądają autonomiczne busy EZ10, produkowane przez firmę Easymile. Jeden z nich będzie we wrześniu woził pasażerów w Oliwie
Fot. mat. prasowe Easymile

 

- Dzięki udziałowi Gdańska w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic będziemy mieli okazję przetestować innowacyjny pojazd, jakim jest autonomiczny bus - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju - Wszystkie miasta obecnie stoją przed wyzwaniami dostosowywania się do nowych form transportu. Przykładem są elektryczne hulajnogi. W Gdańsku propagujemy rozwiązania komunikacyjne ograniczające emisję spalin i obniżające koszty obsługi, ale również chcemy być przygotowani do zgłoszenia propozycji zmian prawnych, jakie niesie ze sobą wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań i pojazdów.

Trasa nie jest długa, liczy mniej niż kilometr, ale to wystarczy, by przekonać się na czym polega nowa technologia, która zaczyna w świecie podbijać myślenie o transporcie publicznym. Bus bez kierowcy będzie jeździł w Oliwie przez 24 dni września, sześć dni w tygodniu i pięć godzin dziennie. Będzie można podróżować tam i z powrotem. Każdorazowo pojazd pomieści maksymalnie dziewięcioro pasażerów. Nie będzie trzeba płacić za bilety.

Nie znaczy to jednak, że wrześniowe kursy autonomicznego busa w ogóle nie będą nic kosztowały. Będą - konkretnie 342 tys. zł. netto, co po doliczeniu podatku VAT daje cenę końcową w wysokości 420 660 zł. Tak wynika z warunków rozstrzygniętego właśnie przetargu. Nie było żadnych innych ofert, poza ofertą firmy EasyMile - Miasto zdecydowało się ją zaakceptować. Co ważne, 85 procent tej kwoty będzie zapłacone jako dofinansowanie z międzynarodowych środków Interreg Regionu Morza Bałtyckiego. Resztę kosztów pokryje Miasto Gdańsk. Firma ma dostarczyć na prezentację do Gdańska elektryczny pojazd EZ10 mieszczący min. 9 osób i wyposażony w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu.  

 

Jak działa autonomiczny bus?

Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, skanując swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się w związku z napotkaną przeszkodą.

Pojazd poruszać się będzie po zaprogramowanej wcześniej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzie operator, który w razie potrzeby odpowie na pytania pasażerów lub zareaguje w sytuacji kryzysowej. Bus kursować będzie minimum dwa razy na godzinę od przystanku początkowego przy ulicy Spacerowej, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym i z powrotem.

W związku z marketingowym charakterem prezentacji oraz skomplikowaną logistyką przedsięwzięcia, po stronie wykonawcy, poza sprowadzeniem busa i zaprogramowaniem go do poruszania się po trasie pokazowej, będzie także uzyskanie dopuszczenia busa do ruchu, zapewnienie ubezpieczenia oraz obsługi busa przez przeszkolonych operatorów oraz dbanie o stan techniczny i sprawność operacyjną, garażowanie i ładowanie. Oferent zadeklarował też możliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wykorzystanie systemu automatycznego zliczania pasażerów, zapewnienie wyświetlacza zmiennej treści we wnętrzu pojazdu oraz transfer z obrazu z kamer skierowanych do wnętrza i na zewnątrz pojazdu.

Przetarg na prezentację w Gdańsku ogłoszono 17 kwietnia i w związku z prośbami potencjalnych wykonawców oraz znaczną liczbą pytań do ogłoszenia dwukrotnie przesuwano termin na składanie ofert.

Warto dodać, że ceny udostępniania autonomicznych busów znacząco wzrosły od 2016 roku, kiedy to partnerzy projektu przygotowywali aplikację o dofinansowanie z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. W Europie nadal są tylko dwie firmy produkujące tego typu pojazdy w ofercie rynkowej. Jedną z nich jest firma EasyMile, która ma dostarczyć do Gdańska elektryczny pojazd EZ10.

 

Gdańsk partnerem w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic

W ramach projektu Sohjoa Baltic (Przejście do ekologicznego i autonomicznego transportu publicznego ostatniej mili w Regionie Morza Bałtyckiego) prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów, jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili.

W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii, posiadający wiedzę techniczną z zakresu planowania transportu publicznego, jak również wiedzę prawną, połączoną ze zrozumieniem zagadnień technicznych, umożliwiających autonomiczny transport. Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Prezentacja autonomicznego busa na większą skalę tj. przez okres pół roku i w zróżnicowanych warunkach pogodowych odbyła się już w norweskim Kongsbergu. Busy produkowane przez francuską firmę Navya i dostarczone przez duńską firmę Autonomous Mobility wyjadą wkrótce na ulice Helsinek i Tallina. Prezentację na skalę zbliżoną do gdańskiej planuje także duńskie miasto Vejle oraz łotewski region Semigalii.

W ramach realizacji projektu w Gdańsku wybrano trasę pokazową i opracowano dla niej projekt tymczasowej organizacji ruchu oraz zlecono analizę poświęconą aspektom prawnym autonomicznej mobilności. Wyniki analizy zostały przedstawione ekspertom podczas wrześniowych ogólnopolskich warsztatów zorganizowanych w ramach gdańskich obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności 2018.

Więcej informacji o projekcie Sohjoa Baltic dostępnych jest na  stronie http://www.sohjoabaltic.eu/pl/

 

TV

Grand Prix Jarmarku Bożonarodzeniowego 2024 przyznane