
Miasto Gdańsk kupi takie autobusy? Odpowiedź nie jest prosta i dotyczy przede wszystkim pieniędzy. Mercedes eCitaro ma wiele zalet, ale jest dwukrotnie droższy od autobusu z silnikiem diesla. Wszystko będzie więc dokładnie sprawdzone, przetestowane i przemyślane. Mercedes chce sprzedawać tego typu pojazdy w Polsce. eCitaro był już pokazywany w Warszawie, Krakowie, Łodzi i w Białymstoku. Inne z wybranych przez koncern miast to Gdynia, Bydgoszcz i Zielona Góra. Pojazd jest w Polsce tylko przez kilka tygodni.

Elektryczny bezemisyjny Mercedes eCitaro odwiedził w czwartek (9 maja 2019 r.) gdańską zajezdnię GAiT przy al. Hallera. Dłuższe testy, wraz z pasażerami planowane są w przyszłym roku. Na czym polega elektryczny napęd w autobusach Mercedes-Benz mogli się przekonać póki co pracownicy zaplecza technicznego i kierowcy GAiT.
Wyprodukowany przez Mercedesa, testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży około tonę więcej niż autobus diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu akumulatorów.

- Obecnie kupujemy autobusy o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. - mówi Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT. - Chcemy być na bieżąco z aktualnymi trendami, dlatego uważnie przyglądamy się temu, co się dzieje w branży. eCitaro odwiedził Gdańsk tylko na kilka godzin. Nasi kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego mogli zapoznać się z jego budową i rozwiązaniami. Jeżeli będzie taka możliwość, autobus wróci do nas na testy i będzie obsługiwał normalne linie, tak by mogli ocenić go również pasażerowie.
Producent zapewnia, że jest to obecnie najnowocześniejszy seryjnie produkowany miejski autobus elektryczny.

- Autobus jest niezwykle dopracowany - zapewnia Adam Kempiński, dyrektor Działu Sprzedaży Autobusów Miejskich Evo Bus Polska. - W porównaniu do konkurencji, potrzebowaliśmy trochę więcej czasu zanim go pokazaliśmy, ale dzięki temu mogliśmy wystartować od razu z produkcją seryjną. eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Temperatura komfortu w przestrzeni pasażerskiej dobierana jest przez algorytm w zależności od temperatury zewnętrznej, a siła nadmuchu powietrza dostosowana jest do liczby pasażerów i stanu załadowania autobusu.

eCitaro w ruchu liniowym spotkać już można w Niemczech, Luksemburgu i w Skandynawii. Kosztuje około dwa razy więcej niż autobus diesla.
Na podstawie materiałów GAiT