Ile osób skorzystało z Wirtualnego Administratora?
Wirtualny Administrator jest czynny dwa razy w tygodniu: w środy w godz. 14.00-18.00 oraz czwartki w godz. 10.00-14.00.
Osobom na miejscu pomagają, na zmianę, dwie obywatelki Ukrainy, znające także język polski.
- Do tej pory mieliśmy pięć dyżurów. Obsłużyliśmy łącznie 25 obywateli Ukrainy (dane do 7 czerwca br., ostatniego dnia działania Administratora przed długim weekendem - red.). Jedynie podczas pierwszego dyżuru zgłosiły się trzy osoby, ale nasze biuro nie było wtedy jeszcze rozreklamowane. Kolejne terminy dyżurów były już w pełni zapełnione. Mieliśmy gości co pół godziny - mówi Joanna Lukáš z Fundacji Gdańskiej, koordynatorka Wirtualnego Administratora.
Poznaj niezwykłe losy Ukraińców mieszkających w Gdańsku i ich starania o pracę
Na obsługę w punkcie “Gdańsk Pomaga Ukrainie” umówiło się już następnych kilkanaście osób.
Jakie sprawy urzędowe były załatwiane do tej pory przez Wirtualnego Administratora? Była to np. likwidacja konta bankowego, uzyskanie wyciągu z rejestru gruntów, kopii aktów urodzenia i ślubu oraz przekierowanie emerytur ukraińskich na konto bankowe w Polsce.
Z usługi Wirtualny Administrator skorzystało do tej pory kilka osób starszych, ale było też kilka w średnim wieku.
Jak zapisać się na wizytę w Wirtualnym Administratorze?
Najpierw należy zadzwonić na numer “Gdańsk Pomaga Ukrainie” - 500 218 337. Telefon jest czynny od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 16.00. Następnie, pracownik infolinii umawia obywatela Ukrainy na konsultacje z urzędnikiem ukraińskiego CNAP (Centrum Usług Administracyjnych) podając miasto, którego dotyczy sprawa oraz rodzaj załatwianej sprawy.
Umówiona rozmowa odbywa się w budynku Krewetki, przy ul. Karmelickiej 1 za pośrednictwem połączenia internetowego z konsultantem z urzędu we Lwowie. Możliwe jest też dołączenie do konsultacji urzędnika z konkretnego miasta w Ukrainie.
Urzędnicy w Ukrainie oferują konsultacje i pomoc w skompletowaniu i internetowym złożeniu dokumentów dotyczących ponad 500 różnych spraw, w tym np.:
- wydanie paszportu
- sprawy związane z nieruchomościami w Ukrainie
- zasiłki na dzieci
- otrzymanie utraconych dokumentów (dyplomy, świadectwa, dokumenty notarialne i inne)
Jak powstał Wirtualny Administrator?
Działalność Wirtualnego Administratora to efekt umowy, podpisanej 17 maja, między Fundacją Gdańską a Wydziałem Usług Administracyjnych Rady Miasta Lwowa. W Gdańsku gościła wtedy trzyosobowa delegacja urzędniczek z tego ukraińskiego miasta.
Przedsięwzięcie Wirtualny Administrator Fundacja Gdańska realizuje dzięki wsparciu finansowemu UNICEF.
Wirtualny Administrator na linii Gdańsk-Lwów. Uchodźcy załatwią online sprawy urzędowe na Ukrainie