Port Północny rośnie w siłę
W okolicach Portu Północnego mocno rozwija się baza logistyczna i przemysłowa. Dzięki rozpoczętej właśnie inwestycji drogowej, łatwiej i wygodniej będzie można dostać się do powstających tutaj nowych firm czy centrów magazynowych. Tym samym zwiększy się też konkurencyjność Gdańska w branży portowo-logistycznej.
Zaplanowany nowy układ komunikacyjny oparty będzie o oś ulicy Andruszkiewicza, który prowadzić będzie bezpośrednio do zaplecza terminala kontenerowego, do stref przeładunkowych. Celem tej inwestycji jest przede wszystkim szybka logistyka, szybkie wyprowadzenie samochodów ciężarowych z portu, przeładunek i wzmocnienie potencjału portowego.
Przy ul. Andruszkiewicza funkcjonuje obecnie fabryka firmy Northvolt, jest też biurowiec Koga, w którym swoje siedziby mają zarówno prywatne firmy, jak i spółki samorządowe. Z kolei w sąsiedztwie terminala kontenerowego Baltic Hub powstają obecnie duże hale magazynowe. Za kilka miesięcy zakończy się też rozbudowa samego Baltic Hub.
Inwestycja także w formule "zaprojektuj i wybuduj"
W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa istniejącego i budowa nowego układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym z odwodnieniem.
Zaplanowano budowę nowego odcinka jezdni w ciągu istniejącego już fragmentu ulicy Andruszkiewicza, budowę ronda u zbiegu ul. Andruszkiewicza i planowanej w przyszłości ul. Nowej Portowej. Ponadto w ramach inwestycji zbudowany zostanie wiadukt, który pozwoli na bezkolizyjne włączenie się do ruchu z ul. Andruszkiewicza w ul. Sucharskiego w kierunku Warszawy. Powstanie też droga łącząca Trasę Sucharskiego z ul. Sucharskiego - tzw. węzeł dzielnicowy.
Wiadukt powstanie w formule "zaprojektuj i wybuduj". Prace projektowe mają potrwać około 2 lat. Jego budowa nie ruszy więc wcześniej niż w 2026 roku.
W ramach tej inwestycji trwa także projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wzdłuż ul. Andruszkiewicza.
Prace do 2027 roku, dofinansowanie z Polskiego Ładu
Zakończenie prac przewidziano w ciągu 3,5 roku od daty podpisania umowy, a więc w marcu 2027 r. Odbiory planowane są w maju 2027 r.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. i Polimex Mostostal S.A. Koszt prac to blisko 70 mln zł.
Miasto otrzymało dofinansowanie do tej inwestycji z budżetu rządowego w ramach tzw. Polskiego Ładu. W piątej edycji PŁ, w 2022 roku, samorządy mogły ubiegać się o dofinansowanie projektów w ramach rozwoju stref przemysłowych. Miasto mogło zgłosić maksymalnie dwa wnioski o dofinansowanie. Otrzymało środki właśnie na rozwój przyportowego układu drogowego.