• Start
  • Wiadomości
  • Stępka w stoczni Remontowa Shipbuilding. Powstaje piąty niszczyciel min

Stępka w stoczni Remontowa Shipbuilding. Powstaje 5. niszczyciel min typu Kormoran II

W środę, 20 marca, w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. uroczyście położono stępkę pod budowę piątego z serii niszczycieli min typu Kormoran II. Okręt będzie nosił nazwę ORP „Rybitwa” i zostanie przekazany Polskiej Marynarce Wojennej w 2027 roku. Władze Gdańska reprezentował podczas uroczystości Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
20.03.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widoczna jest duża grupa ludzi stojących przed imponującym tłem budynku stoczniowego. Tło stanowi niebieska, metalowa konstrukcja z napisami REMTOWA SHIPBUILDING  oraz  SAFETY FIRST . Pośrodku konstrukcji widoczna jest część statku, która wydaje się być w procesie budowy lub remontu. Grupa składa się z mężczyzn i kilku kobiet. Większość mężczyzn jest ubrana w eleganckie uniformy marynarskie z czapkami, co sugeruje, że mogą być oficerami marynarki lub pracownikami stoczni. Pozostali mężczyźni i kobiety są ubrani w cywilne, eleganckie stroje, takie jak garnitury i ciepłe płaszcze. Osoby te mogą być gośćmi lub pracownikami stoczni. Na pierwszym planie widać również dwie flagi narodowe. Cała scena sprawia wrażenie uroczystego wydarzenia lub ceremonii.
Uroczystość położenia stępki pod budowę piątego z serii niszczycieli min typu Kormoran II. Okręt będzie nosił nazwę ORP „Rybitwa”, 20 marca 2024
Fot. Piotr Witmann/www.gdansk.pl

Stępka ORP "Rybitwa"

Okręt budowany jest na podstawie umowy zawartej w czerwcu 2022 roku pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a konsorcjum: Stocznia REMONTOWA Shipbuilding S.A. (lider konsorcjum) oraz Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM S.A.) i PGZ Stocznia Wojenna. ORP “Rybitwa” jest piątym z serii niszczycieli min typu Kormoran II, budowanym w gdańskiej stoczni.

Dokładnie trzy miesiące temu odbyło się uroczyste cięcie blach oznaczające symboliczny początek budowy jednostki. Położenie stępki to kolejny etap procesu produkcyjnego, który poprzedza rozpoczęcie montażu poszczególnych sekcji i bloków okrętu.

GALERIA ZDJĘĆ Z UROCZYSTOŚCI

 

Gości powitał Dariusz Jaguszewski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding SA.: - Budowa tego okrętu to kolejny krok w kierunku wzmocnienia Polskiej Marynarki Wojennej, a więc zwiększenia bezpieczeństwa naszej strefy ekonomicznej i znajdujących się w jej obrębie obiektów infrastruktury krytycznej. Jest to niezmiernie ważne biorąc pod uwagę geopolityczne położenie Polski oraz obecną sytuację za naszą wschodnią granicą. W marcu minęło 25 lat od przystąpienia Polski do NATO - przypomniał Dariusz Jaguszewski. - Członkostwo w tej organizacji diametralnie zmieniło nasz poziom bezpieczeństwa, ale też zobowiązuje nas do solidarnej obrony państw członkowskich w przypadku zewnętrznego zagrożenia. Aby dotrzymać zobowiązań, potrzebujemy silnej, wyposażonej w najnowocześniejsze okręty, Marynarki Wojennej. Okręt, który jest obiektem dzisiejszej uroczystości absolutnie spełnia wszystkie te kryteria i jest liderem w swojej klasie.

Pierwszy prom Ro-Pax w historii Gdańskiej Stoczni Remontowej zwodowany

To zdjęcie przedstawia mężczyznę stojącego przy mównicy i przemawiającego do mikrofonu. Ma na sobie ciemny, elegancki płaszcz oraz granatowy krawat z drobnym wzorem. Mężczyzna wydaje się być w średnim wieku z lekkimi oznakami siwienia przy skroniach i lekkim zarostem. Jego wyraz twarzy jest poważny i skupiony, co sugeruje, że może wygłaszać ważne przemówienie lub oświadczenie. W tle za mężczyzną widać białe zasłony, co może oznaczać, że przemawia w namiocie lub zadaszonym miejscu na jakimś wydarzeniu zewnętrznym.
Dariusz Jaguszewski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding SA
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

 

Jacek Siewiera, sekretarz stanu, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, podkreślił, że budowa piątego z serii okrętów to “dojrzała, usystematyzowana i zoptymalizowana produkcja”: -  To kolejna już budowa niszczyciela min, stanowiąca odwzorowanie prototypu, który został wdrożony do służby i zweryfikowany.

Na zdjęciu mężczyzna w średnim wieku, z łysejącym ciemnym włosami i brodą, przemawia do mikrofonu. Ubrany jest w czarny golf i płaszcz, co sugeruje, że jest na zewnątrz w chłodniejszej temperaturze. Mężczyzna jest w trakcie wypowiedzi, z emocjonalnym wyrazem twarzy i gestykulującą ręką, co może świadczyć o zaangażowaniu w to, co mówi. Jego usta są lekko otwarte, a wzrok skierowany lekko w górę, być może komunikuje się z publicznością przed sobą. Sceneria za nim jest neutralna, z białym tłem, co wskazuje na możliwość, że wydarzenie to odbywa się w namiocie lub specjalnie przygotowanym miejscu na wystąpienia publiczne.
Jacek Siewiera, sekretarz stanu, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Szef Zarządu Uzbrojenia w Inspektoracie Marynarki Wojennej, kadm. Włodzimierz Kułagin także mówił o udanej serii niszczycieli min “Kormoran II”: - Są to wyjątkowe okręty jeśli chodzi o obronę przeciwminową i one swoją wartość potwierdziły już na morzach Bałtyckim i Północnym, działając w Marynarce Wojennej i stałych zespołach obrony przeciwminowej, gdzie mogły pokazać swoje możliwości.

Na zdjęciu mężczyzna przemawia przy mównicy. Ma na sobie czarną kurtkę z emblematami na rękawach i piersi oraz białą czapkę z daszkiem, która przypomina część munduru marynarki wojennej. Na czapce widoczny jest złoty emblemat. Mężczyzna gestykuluje i wygląda na to, że jest w trakcie wygłaszania ważnego przemówienia. W tle widać białą zasłonę, która może sugerować, że znajduje się w namiocie lub pod zadaszeniem. Wyraz jego twarzy wskazuje na zaangażowanie w to, co mówi.
Szef Zarządu Uzbrojenia w Inspektoracie Marynarki Wojennej, kadm. Włodzimierz Kułagin
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Uroczystość zakończyła się wspawaniem pamiątkowego medalu w stępkę jednostki. 

Niszczyciele min typu Kormoran II - skąd nazwa?

Niszczyciel ORP “Rybitwa” przekazany zostanie Polskiej Marynarce Wojennej (PMW) w 2027 roku. Trafi do 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, bazującego w Świnoujściu. Będzie to piąta już jednostka z serii:

  • Pierwszy, prototypowy okręt ORP “Kormoran”, został zaprojektowany i zbudowany w formule pracy badawczo-rozwojowej. Do służby wszedł w listopadzie 2017 r. Jego eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie modyfikacji w budowie następnych, seryjnych niszczycieli min.
  • Dzięki tym modyfikacjom, kolejne okręty - przekazane PMW w 2022 roku ORP “Albatros” i ORP “Mewa” oraz trzy kolejne zakontraktowane w czerwcu 2022 roku jednostki będą miały optymalne możliwości operowania w trudnych warunkach hydrometeorologicznych. Najbardziej znaczące zmiany wprowadzone na jednostkach seryjnych dotyczą uzbrojenia artyleryjskiego oraz podwodnych systemów przeciwminowych.
  • Czwarty okręt, który będzie nazywał się ORP "Jaskółka" także jest w trakcie budowy i podobnie jak fetowana 20 marca "Rybitwa", zostanie przekazany Marynarce Wojennej w 2027 roku.
  • Wyporność jednostek typu Kormoran II wnosi do 850 t, długość całkowita 58,50 m, szerokość maks. 10,30 m. 

Okręty typu Kormoran II przeznaczone są do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich oraz innych obiektów i materiałów wybuchowych pozostawionych zarówno w toni wodnej jak i na dnie akwenów. Dotyczy to zarówno operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów NATO, EU bądź wielonarodowych sił koalicyjnych).
Projekt okrętu typu Kormoran II wykonany został przez należące do Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Masa konstrukcji kadłuba to ok. 284,5 ton. Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej, wszystkie spawane zamocowania i fundamenty zaś - z nisko magnetycznej stali nierdzewnej. Dokumentacja produkcyjna każdej z jednostek to ok. tysiąc różnych dokumentów, z zakresu dotyczącego samej stoczni liczy sobie ponad 60 tysięcy stron.

Na zdjęciu widoczny jest szary okręt wojenny, który płynie przez obszar portowy. Na burtach okrętu widać oznaczenie numeryczne 603 . Statek jest wyposażony w różnorodne wyposażenie techniczne, w tym anteny, sensory oraz możliwe stanowiska broni. Na pokładzie widać kilku marynarzy. W tle widoczne są dźwigi portowe i inne statki, co sugeruje, że okręt znajduje się w aktywnej stoczni lub porcie przemysłowym. Obszar wokół statku jest zabudowany konstrukcjami przemysłowymi i pomostami, typowymi dla terenów portowych. Woda jest spokojna, co pozwala okrętowi płynąć bez zakłóceń
Grudzień 2022 - ORP "Mewa", trzeci z serii niszczycieli Kormoran II wypływa z stoczni Remontowa Shipbuilding, by dołączyć do jednostek Polskiej Marynarki Wojennej
Fot. Sławomir Lewandowski/PortalMorski.pl

TV

Wrzeszcz Górny gotowy na święta