Stępka ORP "Rybitwa"
Okręt budowany jest na podstawie umowy zawartej w czerwcu 2022 roku pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a konsorcjum: Stocznia REMONTOWA Shipbuilding S.A. (lider konsorcjum) oraz Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM S.A.) i PGZ Stocznia Wojenna. ORP “Rybitwa” jest piątym z serii niszczycieli min typu Kormoran II, budowanym w gdańskiej stoczni.
Dokładnie trzy miesiące temu odbyło się uroczyste cięcie blach oznaczające symboliczny początek budowy jednostki. Położenie stępki to kolejny etap procesu produkcyjnego, który poprzedza rozpoczęcie montażu poszczególnych sekcji i bloków okrętu.
GALERIA ZDJĘĆ Z UROCZYSTOŚCI
Gości powitał Dariusz Jaguszewski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding SA.: - Budowa tego okrętu to kolejny krok w kierunku wzmocnienia Polskiej Marynarki Wojennej, a więc zwiększenia bezpieczeństwa naszej strefy ekonomicznej i znajdujących się w jej obrębie obiektów infrastruktury krytycznej. Jest to niezmiernie ważne biorąc pod uwagę geopolityczne położenie Polski oraz obecną sytuację za naszą wschodnią granicą. W marcu minęło 25 lat od przystąpienia Polski do NATO - przypomniał Dariusz Jaguszewski. - Członkostwo w tej organizacji diametralnie zmieniło nasz poziom bezpieczeństwa, ale też zobowiązuje nas do solidarnej obrony państw członkowskich w przypadku zewnętrznego zagrożenia. Aby dotrzymać zobowiązań, potrzebujemy silnej, wyposażonej w najnowocześniejsze okręty, Marynarki Wojennej. Okręt, który jest obiektem dzisiejszej uroczystości absolutnie spełnia wszystkie te kryteria i jest liderem w swojej klasie.
Pierwszy prom Ro-Pax w historii Gdańskiej Stoczni Remontowej zwodowany
Jacek Siewiera, sekretarz stanu, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, podkreślił, że budowa piątego z serii okrętów to “dojrzała, usystematyzowana i zoptymalizowana produkcja”: - To kolejna już budowa niszczyciela min, stanowiąca odwzorowanie prototypu, który został wdrożony do służby i zweryfikowany.
Szef Zarządu Uzbrojenia w Inspektoracie Marynarki Wojennej, kadm. Włodzimierz Kułagin także mówił o udanej serii niszczycieli min “Kormoran II”: - Są to wyjątkowe okręty jeśli chodzi o obronę przeciwminową i one swoją wartość potwierdziły już na morzach Bałtyckim i Północnym, działając w Marynarce Wojennej i stałych zespołach obrony przeciwminowej, gdzie mogły pokazać swoje możliwości.
Uroczystość zakończyła się wspawaniem pamiątkowego medalu w stępkę jednostki.
Niszczyciele min typu Kormoran II - skąd nazwa?
Niszczyciel ORP “Rybitwa” przekazany zostanie Polskiej Marynarce Wojennej (PMW) w 2027 roku. Trafi do 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, bazującego w Świnoujściu. Będzie to piąta już jednostka z serii:
- Pierwszy, prototypowy okręt ORP “Kormoran”, został zaprojektowany i zbudowany w formule pracy badawczo-rozwojowej. Do służby wszedł w listopadzie 2017 r. Jego eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie modyfikacji w budowie następnych, seryjnych niszczycieli min.
- Dzięki tym modyfikacjom, kolejne okręty - przekazane PMW w 2022 roku ORP “Albatros” i ORP “Mewa” oraz trzy kolejne zakontraktowane w czerwcu 2022 roku jednostki będą miały optymalne możliwości operowania w trudnych warunkach hydrometeorologicznych. Najbardziej znaczące zmiany wprowadzone na jednostkach seryjnych dotyczą uzbrojenia artyleryjskiego oraz podwodnych systemów przeciwminowych.
- Czwarty okręt, który będzie nazywał się ORP "Jaskółka" także jest w trakcie budowy i podobnie jak fetowana 20 marca "Rybitwa", zostanie przekazany Marynarce Wojennej w 2027 roku.
- Wyporność jednostek typu Kormoran II wnosi do 850 t, długość całkowita 58,50 m, szerokość maks. 10,30 m.
Okręty typu Kormoran II przeznaczone są do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich oraz innych obiektów i materiałów wybuchowych pozostawionych zarówno w toni wodnej jak i na dnie akwenów. Dotyczy to zarówno operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów NATO, EU bądź wielonarodowych sił koalicyjnych).
Projekt okrętu typu Kormoran II wykonany został przez należące do Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Masa konstrukcji kadłuba to ok. 284,5 ton. Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej, wszystkie spawane zamocowania i fundamenty zaś - z nisko magnetycznej stali nierdzewnej. Dokumentacja produkcyjna każdej z jednostek to ok. tysiąc różnych dokumentów, z zakresu dotyczącego samej stoczni liczy sobie ponad 60 tysięcy stron.