![Koncepcja placu Traugutta z przystankiem projektowanej linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, z lewej -skręt z ul. Traugutta w ul. Do Studzienki](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202209196292.jpg)
Dlaczego podjęto temat przyszłości ul. Do Studzienki?
Inicjatorką publicznej dyskusji o przyszłości terenów wzdłuż projektowanej linii tramwajowej GP-W na jej końcowym odcinku była Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która w ubiegłym roku podjęła uchwałę w tej sprawie. Władze Gdańska przychyliły się do wniosku radnych i przekazały sprawę do Biura Architekta Miasta (BAM), które zaprosiło mieszkańców na spotkanie inauguracyjne w czwartek, 29 września, do wyremontowanych wnętrz historycznego budynku Hydromechaniki na kampusie Politechniki Gdańskiej (uczelnia jest partnerem przedsięwzięcia).
![Spotkanie inauguracyjne cykl warsztatów o przyszłości ul. Do Studzienki odbyło się 29 września 2022 w budynku Hydromechaniki Politechniki Gdańskiej](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202209196289.jpg)
Linia tramwajowa GP-W i dyskusja o ul. Do Studzienki
Spotkanie otworzył Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji:
- Na dzisiejszej sesji rady miasta przystąpiliśmy do dwóch planów zagospodarowania przestrzennego, które wynikły z warsztatów z mieszkańcami prowadzonych przez Biuro Architekta Miasta dotyczących Parku Południowego. Wypracowane wówczas wnioski nabiorą kształtu konkretnych zapisów w planach zagospodarowania - zaznaczył Piotr Grzelak. - Tak widzimy planowanie przestrzeni w Gdańsku w związku z powołaniem Biura Architekta. Są części miasta wymagające pogłębionej dyskusji nad ich przyszłością, tak jak właśnie ul. Do Studzienki. Dziękuję Radzie Dzielnicy Wrzeszcz Górny za inicjatywę, bo jest to temat ważny z punktu widzenia miasta i dzielnicy. Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować linię tramwajową Gdańsk Południe - Wrzeszcz, ale równolegle chcemy prowadzić dyskusję, jak to bezpośrednie otoczenie tramwaju będzie wyglądało w przyszłości.
Trzy godziny o al. Grunwaldzkiej. Sprawdź, jak widzą jej przyszłość mieszkający wokół gdańszczanie
![Na pierwszym planie Piotr Grzelak zastępca prezydent Gdańska, za nim, po lewej radna Emilia Lodzińska przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202209196291.jpg)
Niech rezerwa przestanie istnieć
- Bardzo dziękuję, że Miasto podjęło ten temat, nie wszystkie nasze uchwały kończą się takim efektem - mówił na wstępie Krzysztof Koprowski przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny. - Nasza idea jest taka, by budowę trasy tramwajowej w granicach Górnego Wrzeszcza zrealizować w sposób kompleksowy, nie pozostawiając gruntów wokół na kolejne dekady bez docelowego zagospodarowania. Żeby nie zakończyło się to jak w Dolnym Wrzeszczu, z rezerwą tzw. Drogi Czerwonej przy ul. Białej, gdzie tereny od bodajże lat 50-tych czekają na realizację mitycznej drogi. U nas taką drogą jest czteropasmowa Nowa Politechniczna, na której realizację nie ma szans m.in. ze względów finansowych, oporu społecznego i warunków przyrodniczych.
Krzysztof Koprowski podkreślił, że celem rady jest doprowadzenie do zniknięcia rezerwy pod Nową Politechniczną z dokumentów planistycznych. - I żebyśmy już teraz myśleli o tym, jak wykorzystać pozostały po budowie linii tramwajowej pas niedoszłej drogi pod nowe inwestycje i zagospodarowanie - jakie: to już zależy od wyników naszych spotkań. Wspólnie z Biurem Architekta Miasta uznaliśmy, że forma warsztatów jest optymalna, by wypracować “wsad” do planu zagospodarowania przestrzennego, który zagwarantuje docelowy wygląd tej przestrzeni - tłumaczył radny.
"Młode Miasto – przyszłość dzielnicy" - otwieramy dyskusję na temat przyszłości Nowego Miasta
![Krzysztof Koprowski przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202209196287.jpg)
Kamienice zostają - co z resztą?
Prof. Piotr Lorens, Architekt Miasta Gdańska, powiedział, że niemal równolegle z inicjatywą rady dzielnicy, także w jego biurze zauważono potrzebę pracy z przestrzenią wzdłuż planowanych torów tramwajowych:
- W marcu ubiegłego roku pojawił się temat dwóch kamienic wzdłuż ul. Do Studzienki, które pierwotnie miały być rozebrane w związku z budową torowiska. Okazało się że tory wystarczy lekko przesunąć, by budynki zostały. Sprawa ta stała się punktem wyjścia do dyskusji, co zrobić z pozostałą po powstaniu linii tramwajowej przestrzenią ok. 20-30 metrów od krawędzi jezdni ul. Do Studzienki do torowiska.
![Proponowany w materiałach do dyskusji plac Traugutta z przystankiem linii tramwajowej GP-W , będący jednocześnie nowym otwarciem na kampus Politechniki Gdańskiej](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202209196293.jpg)
Wizualizacje propozycji zmian przy ul. Do Studzienki
Zespół BAM przy udziale architektów Stanisława Szablowskiego i Pawła Mrozka, przygotował wyjściowy materiał do dyskusji: mapy i wizualizacje zagospodarowania omawianego terenu w postaci plansz i animacji.
Trzy place miejskie przy ul. Do Studzienki
Zaproponowane główne kierunki zmian w przestrzeni publicznej wokół linii tramwajowej to zagospodarowanie obszaru pomiędzy ul. Do Studzienki a kampusem Politechniki Gdańskiej, między którymi poprowadzone zostaną tory oraz wykształcenie trzech nowych placów miejskich:
- placu Grunwaldzkiego w rejonie obecnego domu towarowego Jantar (który jako budynek od początku tymczasowy, najprawdopodobniej zostanie rozebrany)
- placu Fiszera na wysokości przystanku tramwajowego przed gmachem Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa (dawny WOiO), w rejonie skrzyżowania ul. Fiszera i Do Studzienki wraz z wykształceniem nowego wyjścia z kampusu PG
- placu Traugutta na wysokości przystanku, w rejonie skrzyżowania ul. Traugutta i Do Studzienki, również z wyjściem z kampusu PG
![Jeden z wariantów zagospodarowania postulowanego placu Fiszera z przystankiem projektowanej linii tramwajowej GP-W, po lewej gmach dawnego Wydziału OiO na kampusie Politechniki Gdańskiej, odwrócone C w prawym rogu, to dach istniejącej kamienicy](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202209196295.jpg)
Terminy warsztatów cyklu "Do Studzienki - Nowe przestrzenie publiczne"
Które z tych pomysłów są słuszne? Które nie? Jak wykreować nowe przestrzenie, odpowiadając jednocześnie na pytanie, dla kogo one są, kogo chcemy do niej zaprosić? A może należy pójść w zupełnie innym kierunku? Między innymi te pytania padną z pewnością podczas warsztatów, których program wygląda następująco:
- 24 października – Warsztaty – Place, zabudowa i zieleń
- 7 listopada – Warsztaty – Kompozycja i powiązania przestrzenne
- 21 listopada – Prezentacja wyników
Wszystkie spotkania odbędą się na Politechnice Gdańskiej, w budynku Hydromechaniki (nr 11 na kampusie uczelni, na prawo, patrząc na fasadę gmachu głównego uczelni przy ul. Narutowicza) i rozpoczynać się będą o 17.30. Wstęp wolny, wcześniejsza rejestracja nie jest wymagana.
Cele konsultacji w punktach:
- wypracowanie koncepcji kształtowania nowych przyjaznych przestrzeni publicznych o miejskim charakterze, nawiązujących do historycznych wzorców - intencją rady dzielnicy jest częściowa zabudowa omawianych terenów
- określenie docelowego charakteru okolic ul. Do Studzienki, by spełniały oczekiwania mieszkańców i innych interesariuszy (głównie Politechniki Gdańskiej)
![Koncepcja placu Grunwaldzkiego przy skrzyżowaniu ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, widoczny z prawej zwizualizowany budynek stoi w miejscu DH Jantar, a poprowadzony nim przelot to początek ciągu pieszego w stronę ul. Fiszera](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202209196294.jpg)
Politechnika Gdańska deklaruje otwarcie
Odnosząc się do Politechniki Gdańskiej jako interesariusza zmian, Mariusz Miler, kanclerz uczelni, powiedział:
- Dążymy do tego, by otworzyć się na mieszkańców Wrzeszcza. Kampus zamykamy tylko na noc ze względów bezpieczeństwa, a przy inwestycji, którą teraz prowadzimy przy ul. Traugutta - Centrum STOS, zagospodarowujemy równolegle przyległy teren, by otworzyć wejście na pobliską Górę Szubieniczną dla mieszkańców. Chcemy, by teren wzdłuż linii tramwajowej był przyjazny zarówno dla państwa i dla naszych studentów.
![Mariusz Miler kanclerz Politechniki Gdańskiej](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202209196290.jpg)
Trasa tramwaju poza dyskusją
Dyskusję po zakończeniu prezentacji zdominowały głosy mieszkańców ul. Bohaterów Getta, którą przebiegać ma linia tramwajowa na końcowym odcinku przed włączeniem w al. Grunwaldzką. Głównym wyrazicielem komentarzy i wniosków grupy sąsiadów był Michał Błaut, który jest również radnym dzielnicowym z Górnego Wrzeszcza.
- Chcecie państwo, żeby konsultacje były prowadzone tak, jak chcą mieszkańcy. Postulujemy więc, by w ramach warsztatów podjąć temat alternatywnego wariantu poprowadzenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej prosto, ulicą Do Studzienki - mówił Michał Błaut. - Sprawa naszej walki w sądzie o przebieg tramwaju jeszcze się nie skończyła, będziemy ją kontynuować w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Proponuję zabezpieczyć się drugim wariantem.
- Temat przebiegu linii tramwajowej nie jest przedmiotem naszej dyskusji. Punktem wyjścia jest projekt przebiegu linii z prawomocną decyzją środowiskową, który jest już prawie gotowy - podkreślił prof. Piotr Lorens Architekt Miasta Gdańska.
Jest decyzja RDOŚ w sprawie tzw. Nowej Politechnicznej, która połączy Piecki Migowo z Wrzeszczem
Bez analiz nie ma zmian w studium
Michał Błaut dopytywał też, czy Miasto będzie się kierować wynikami konsultacji:
- No, a jeśli Nowa Politechniczna nigdy nie powstanie, usuńmy ją już teraz z planu zagospodarowania i studium uwarunkowań rozwoju przestrzennego - zaproponował.
- Na początku spotkania powołałem się na przykład planów zagospodarowania dotyczących Parku Południowego. Tu będzie podobnie, choć studium uwarunkowań rzeczywiście też trzeba będzie zmienić - przyznał prezydent Piotr Grzelak. - Nie rozpoczynalibyśmy tych warsztatów, gdybyśmy nie brali pod uwagę wykreślenia Nowej Politechnicznej ze studium. Zresztą, w przypadku zmian w tym dokumencie, zawsze trzeba przedstawić analizy uzasadniające rezygnację z pierwotnego wariantu.
Piotr Grzelak przypomniał również, że aktualnie w sejmie procedowany jest projekt ustawy likwidującej studium uwarunkowań i kontynuował:
- Pytanie, które państwu zadajemy brzmi, jak wykorzystać potencjał dla tej części Wrzeszcza rodzący się z tej inwestycji. Proszę żebyśmy się na tym skoncentrowali. Przebieg linii jest rozstrzygnięty, jest prawomocna decyzja środowiskowa, oczywiście przysługuje państwu możliwość skarżenia do wszystkich przewidzianych instancji.
![Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny i mieszkaniec ul. Bohaterów Getta](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202209196288.jpg)
Politechnika ma koncepcję
“Czekam, kiedy zaczniemy rozmawiać na temat i odpowiadać na pytania” - padło kilkakrotnie z sali. Wśród nielicznych głosów, które przebiły się przez wiodący na spotkaniu wątek ul. Bohaterów Getta, wybrzmiał m. in. dotyczący konieczności przewidzenia rozwiązań zapewniających dodatkową retencję na omawianym obszarze, zadbania o resztki zabytkowej zabudowy przy ul. Traugutta i odsłonięcia Potoku Królewskiego na terenie Politechniki Gdańskiej.
Prof. Piotr Lorens przypomniał, że potok przepływa przez kampus skanalizowany w rurze, pod gmachem Wydziału ETI (od strony ul. Traugutta) i zmierza w stronę ul. Fiszera pomiędzy gmachem dawnego OiO a budynkiem dawnego Wydziału Mechanicznego (obecnie jeden wydział).
Mariusz Miler skomentował:
- Kilka lat temu przeprowadziliśmy na uczelni wewnętrzny konkurs na koncepcję zagospodarowania terenów pod którymi płynie Potok Królewski i gdzie planowany jest plac Fiszera, ale nie podjęto jeszcze decyzji w tej sprawie, koncepcja jednak jest gotowa i możemy ją pokazać na warsztatach.
Szansa na ponad pół kilometra dobrej przestrzeni
W końcówce spotkania Krzysztof Koprowski jeszcze raz przypomniał, po co zaproszono wrzeszczan na spotkanie:
- Naszym celem jest stworzenie z ul. Do Studzienki atrakcyjnej, zacisznej przestrzeni w pobliżu al. Grunwaldzkiej. Mamy tu trzy place zaproponowane przez architektów i urbanistów, ale mamy jeszcze jeden “diament” - zapomniany park w Królewskiej Dolinie, czwarty element tej struktury powiązań przestrzennych. Tramwaj będzie prowadzony tuż przy wejściu do parku, będziemy więc mieć bardzo wygodne dojście.
Mówiąc o jakości przestrzeni zwrócił uwagę m.in. na zaproponowany w wyjściowych materiałach chodnik prowadzący od placu Grunwaldzkiego w stronę kampusu PG, który został poprowadzony między kamienicami stojącymi przy ul. Politechnicznej i Fiszera, dzięki czemu piesi nie będą już zmuszeni korzystać z wąskiego chodnika wzdłuż ul. do Studzienki.
- Mamy szansę zyskać w tej części Wrzeszcza ponad pół kilometra wartościowej przestrzeni dla mieszkańców. Skorzystajmy z niej - podsumował radny.
ZOBACZ PREZENTACJĘ Z WARSZTATÓW