
Powstają nowe filary
W marcu zakończyły się ostatnie prace rozbiórkowe dotychczasowej estakady. W jej miejscu powstaje już nowy wiadukt. Na placu budowy widać ciężki sprzęt i uwijających się robotników.
- Po wyburzeniu istniejącego obiektu i uprzątnięciu terenu, wykonawca przystąpił do budowy nowej estakady. Trwają prace zbrojeniowo-szalunkowe filarów wiaduktu. Zostały one już wykonane dla pierwszego z filarów, w tej chwili są prowadzone dla drugiego z nich - informuje Jakub Panasewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do wybudowania ponad 200-metrowa konstrukcja
Nowy wiadukt będzie przebiegał, podobnie jak jego poprzednik, nad jezdniami Trasy Sucharskiego i linią kolejową nr 226 łączącą Pruszcz Gdański z Portem Północnym w Gdańsku, niedaleko mostu wantowego. Konstrukcja będzie miała długość 208 metrów. W ramach inwestycji wykonane zostaną prace izolacyjne obiektu, ułożona nowa nawierzchnia jezdni oraz chodniki, które znajdowały się na dojściach do wiaduktu. Zaplanowano również prace antykorozyjne oraz montaż nowych dylatacji i łożysk. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie, a skarpy przy estakadzie zostaną wzmocnione.
Czytaj także: Kolorowa 18 na finiszu. Będą tu mieszkania wspomagane

Wieloletnia eksploatacja zrobiła swoje
Dotychczasowa estakada w ul. Elbląskiej, na której odbywał się intensywny ruch samochodowy, była w złym stanie technicznym. Została ona wybudowana w 1974 r., a ostatnią generalną przebudowę przeszła w 1995 r. W ostatnich latach na jezdni widoczne były coraz liczniejsze ubytki i spękania, a na balustradach i barierach ochronnych - ślady korozji. Był to efekt wieloletniej eksploatacji, ale też wpływ warunków atmosferycznych. W trakcie opracowania dokumentacji projektowej uznano, że najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie budowa nowej estakady, która będzie służyć kierowcom przez dłuższy czas.
Czytaj także: Nowa szkoła będzie gotowa na czas. Co obecnie dzieje się na Morenowym Wzgórzu?
Zmiany w organizacji ruchu kołowego
By móc rozebrać, a następnie zbudować nowy obiekt, w pierwszych dniach stycznia br. został on wyłączony z ruchu kołowego, przez co wprowadzono też zmiany w jego organizacji. I tak, na wysokości estakady nad torami kolejowymi - w kierunku centrum, ruch aut odbywa się w przekroju 1x1. Samochody poruszają się po sąsiedniej estakadzie, która dotąd służyła kierowcom jadącym w kierunku Wyspy Sobieszewskiej. Jednocześnie zamknięto łącznicę z ul. Sucharskiego na ul. Elbląską.
Realizowana inwestycja została dofinansowana ze środków rządowych - z rezerwy subwencji ogólnej na rok 2024. Prace realizuje firma Strabag. Wartość kontraktu to około 17,5 mln złotych. Planowane zakończenie robót szacowane jest na pierwszy kwartał 2026 r.