Na stacji kolejowej Gdańsk Główny są dwa perony dalekobieżne (nr 1 i 2) i oba zostaną poddane kompleksowemu remontowi, który ułatwić ma podróżnym dostęp do pociągów. Po zakończeniu prac będą wyższe o ok. 30 cm, a ich powierzchnia będzie pokryta antypoślizgową nawierzchnią.
W obydwu prowadzących na perony tunelach, obok tradycyjnych schodów, zamontowane zostaną schody ruchome oraz windy. Dzięki temu znikną dotychczasowe bariery architektoniczne i stacja będzie nareszcie przyjazna dla wszystkich podróżnych.
Perony mają też być lepiej oświetlone, a stojące na nich zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji (jej zakres uzgodniony został z wojewódzkim konserwatorem zabytków). Ustawione zostaną nowe ławki, zamontowane nowe zegary i tablice informacyjne. Wprowadzony podczas modernizacji system informacji wizualnej ma być bardziej czytelny i spójny z obowiązującymi na innych wyremontowanych już przez PKP PLK stacjach. Komunikaty nadawane przez nowe megafony mają być lepiej słyszalne.
- Modernizacja stacji ruszy po wakacjach, więc do końca roku będziemy w początkowej fazie remontu – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. - Zaczniemy od prac na peronie nr 2 [to ten bliższy Podwalu Grodzkiemu - red.], od strony toru nr 3 i przy wyjściach z tuneli na ten peron. Stacja będzie cały czas czynna w trakcie remontu.
Inwestycja kosztować będzie 62 mln złotych i zakończy się w styczniu 2020 r. Zostanie sfinansowana z funduszy Krajowego Programu Kolejowego (podobnie jak w przypadku stacji Warszawa Zachodnia, Rzeszów, Dęblin czy Legnica).
Coraz bliżej także do zapowiadanej od lat modernizacji gmachu Dworca Gdańsk Główny, należącego z kolei do PKP S.A. On także, jak sama stacja, po przeprowadzeniu prac ma stać się bardziej funkcjonalny i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności - zwłaszcza dla nich cenna będzie nowa część tunelu podziemnego, która sprawi, że osoby wysiadające z tramwaju nie będą musiały już wychodzić na zewnątrz, żeby dostać się do budynku dworca (a dzięki zamontowanym w trakcie remontu stacji windom, łatwo wprost z dworca przejdą na perony dalekobieżne).
Wnętrze obiektu czeka gruntowna przebudowa, odtworzony zostanie np. historyczny wygląd holu głównego. Zakres remontu obejmie m.in. wymianę stolarki, naprawę dachu i montaż nowych instalacji.
- Obecnie trwają prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu ogłoszony zostanie przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych i dopiero wtedy będziemy w stanie określić koszt inwestycji - wyjaśnia Aleksandra Grzelak z biura komunikacji i promocji PKP S.A. - Planujemy, że zadanie zostanie dofinansowane z funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a także ze środków własnych PKP S.A. i budżetu państwa.
Kiedy możemy się spodziewać rozpoczęcia remontu dworca?
- Na obecnym etapie nie możemy podać konkretnego terminu - odpowiada Aleksandra Grzelak.
Poprzedni remont dworca? Ponad 20 lat temu W latach 1994 - 96 oczyszczona została elewacja dworca, dzięki czemu zdecydowanie wypiękniał, wymieniono także stolarkę okienną i drzwiową, przebudowano wnętrze. Jeden z efektów przebudowy - antresola - został zburzony na przełomie 2012 i 2013 r. (rozwiązanie się nie przyjęło).
|