Miłośnikom jazdy na dwóch kółkach, mieszkającym m.in. w dzielnicy Chełm, brakuje bezpiecznego i wygodnego połączenia z centrum Gdańska. Pomysł na taką inwestycję zgłosili do Budżetu Obywatelskiego, który spotkał się z dużym poparciem wśród głosujących.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska nadzoruje obecnie budowę pierwszego odcinka nowej trasy rowerowej, łączącego ul. 3 Maja z ulicą Pohulanka - powstającego w pasie drogowym ul. Rogaczewskiego, wraz z wykonaniem łącznicy z al. Armii Krajowej w pasie drogowym tej alei. W ramach prac przebudowany został także chodnik na wspomnianym odcinku drogi.
Jak informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w ramach Budżetu Obywatelskiego 2020 powstaje około 400-metrowy odcinek od ul. 3 Maja, przez ul. Rogaczewskiego, do ul. Pohulanka.
- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów DRMG i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym - zaznacza Aneta Niezgoda. - Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - dodaje.
Co do przebiegu dalszej części trasy nowej drogi rowerowej, ustalono, że zostanie wprowadzona w miejscu prawego pasa ruchu al. Armii Krajowej w kierunku do ul. Sikorskiego. Wyremontowana zostanie też część pasa drogowego na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego.
- Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 r - tłumaczy Aneta Niezgoda.
Nową drogę rowerową zaplanowano wzdłuż podstawy nasypu al. Armii Krajowej, o szerokości od 2,5 m do 3 m. Początek nowego odcinka drogi rowerowej znajduje się w rejonie końcowego fragmentu ul. Księdza Franciszka Rogaczewskiego. Są to, początkowo, dwie jednokierunkowe drogi rowerowe o szerokości 2 m, włączające się w sugerowane pasy dla ruchu rowerów w jezdni. Następnie jedna z dróg włącza się w drugą, tworząc drogę dwukierunkową o szerokości 2,5 m. Wraz z chodnikiem szerokości od 1,50m do 2,50m droga rowerowa prowadzona jest do końcowego „ślepego” odcinka ul. Pohulanka, gdzie rozdziela się ponownie na dwie drogi jednokierunkowe o szerokości od 1,5 m do 2 m, włączające się w jezdnię ul. Pohulanka na wysokości Parafii Rzymsko-katolickiej pw. Chrystusa Króla przy ul. Bł. ks. Franciszka Rogaczewskiego 55.
Prace budowlane zakończą się lada dzień. Inwestycję realizuje firma WPRD GRAVEL Sp. z o.o. Koszt robót to blisko 540 tys. złotych.
Intensywne prace trwają też na placu budowy drogi rowerowej pomiędzy Huciskiem a nowym, naziemnym przejściem dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. Właśnie rozpoczęły się prace związane z układaniem warstwy wiążącej nawierzchni, które potrwają kilka najbliższych dni.
Powstająca droga będzie stanowić uzupełnienie istniejącej trasy rowerowej wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie, na odcinku od ul. Podwale Grodzkie do ul. Hucisko - wybudowana zostanie droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy. Wzdłuż ul. Hucisko, od strony południowej, znajduje się aktualnie ścieżka rowerowa zakończona przejazdem przez ul. Hucisko oraz ul. Wały Jagiellońskie. Jej nawierzchnia wykonana jest z czerwonej kostki betonowej, a chodnik z płyt betonowych. Na ul. Hucisko znajdują się też wyodrębnione w jezdni pasy rowerowe łączące ul. Targ Drzewny z ul. Hucisko.
Efektem realizowanej obecnie inwestycji będzie też połączenie istniejącej ścieżki rowerowej, znajdującej się na wysokości zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk, z przejazdem rowerowym przez skrzyżowanie ul. Wały Jagiellońskie i ul. Hucisko. Nowa ścieżka rowerowa będzie miała szerokość 2,5 m - zawężoną do 2 m w obrębie peronu autobusowego - o nawierzchni z mastyksu grysowego w kolorze czerwonym.
Przebudowany został też istniejący dotąd ciąg pieszy - ułożono m.in. nową nawierzchnię z płytki betonowej płukanej o wymiarach 35x35 cm.
W ramach tych robót wyremontowano także istniejące przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe przez ul. Hucisko oraz Wały Jagiellońskie. Powstał ciąg pieszy o szerokości 5,5 m oraz dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szerokości 2 m oddzielona od chodnika 0,5 - metrową opaską z kostki kamiennej. Przejazdy i przejścia przez torowisko tramwajowe mają nawierzchnię z płyt gumowych posiadających powierzchnię antypoślizgową. W nowej nawierzchni chodników pojawi się też różnorodna faktura - zgodnie z przyjętymi standardami miejskimi, ułatwiająca poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami.
Inwestycję realizuje firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to ponad 1 mln złotych. Te zakończą się w kwietniu 2022 r.