Remont zabytkowego budynku dworca rozpoczął się wiosną 2020 r. Od kilku miesięcy mieszkańcy i pasażerowie jego efekty mogą zauważyć na zewnątrz obiektu. Położono m.in. nowe poszycie dachowe z odtworzonymi zdobieniami, odnowiono też wieżę zegarową. Intensywne prace trwają obecnie wewnątrz budynku. Jak się okazało, trzeba wykonać dodatkowe roboty, których nie uwzględniono w pierwotnych planach.
- Są one konieczne z technicznego i konstrukcyjnego punktu widzenia, a także przyszłej estetyki budynku - tłumaczy Bartłomiej Sarna. - Planujemy, że przestrzeń obsługi podróżnych dworca Gdańsk Główny zostanie udostępniona podróżnym pod koniec III kwartału 2022 roku, natomiast całość inwestycji zakończy się pod koniec 2022 roku - w końcowym etapie prace skupią się m.in. na likwidacji dworca tymczasowego i wymianie nawierzchni wokół budynku.
Jak informuje Bartłomiej Sarna, dotąd najbardziej pracochłonnymi były rozbiórki, a także wykonanie nowych stropów wewnątrz budynku oraz nowych dachów z wzorami z dachówek odtworzonymi na wzór historycznych. Oczyszczona i poddana renowacji została też wieża zegarowa.
- Wykonano również konstrukcję nowego przejścia podziemnego dla pieszych oraz nową szklaną kopułę w budynku głównym dworca. Do wykonania pozostał jeszcze szereg prac związanych z montażem nowych instalacji w budynku, a także instalacyjnych (windy, schody ruchome) czy wykończeniowych - wylicza Bartłomiej Sarna.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny to największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to prawie 100 mln złotych brutto. Jest współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja obejmuje budynek główny dworca oraz jego najbliższe otoczenie wraz z częścią tunelu podziemnego. Dworzec ten jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków, w związku z czym duża część prac ma charakter odtworzeniowy. Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostały m.in. elewacje. Całkowicie wymieniono pokrycia na istniejących dachach - odtworzono pierwotne geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie. Wymieniona zostanie też stolarka okienna wzorowana na historycznej.
Wewnątrz budynku przywrócone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowane zostanie oświetlenie wzorowane na historycznym. Pojawiły się już, zdobiące niegdyś dworcowe wnętrze, witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast - zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć. Nad zaprojektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonano przeszkloną kopułę doświetlającą.
W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany zostanie tzw. system dynamicznej informacji podróżnych oraz informacji głosowej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami.
Powstała też nowa część tunelu podziemnego, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz przystankami tramwajowymi.