Śródmieście
Nowa droga rowerowa zbudowana została pomiędzy Huciskiem a nowym, naziemnym przejściem dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej.
Stanowi ona uzupełnienie istniejącej trasy rowerowej wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie, na odcinku od ul. Podwale Grodzkie do ul. Hucisko - wybudowano drogę rowerową i ciąg pieszo-rowerowy. Wzdłuż ul. Hucisko, od strony południowej, znajduje się już ścieżka rowerowa zakończona przejazdem przez ul. Hucisko oraz ul. Wały Jagiellońskie. Na ul. Hucisko znajdują się też wyodrębnione w jezdni pasy rowerowe łączące Targ Drzewny z ul. Hucisko.
Dzięki zakończonej właśnie inwestycji nastąpiło połączenie istniejącej ścieżki rowerowej, znajdującej się na wysokości zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk, z przejazdem rowerowym przez skrzyżowanie ul. Wały Jagiellońskie i ul. Hucisko. Nowa ścieżka rowerowa ma szerokość 2,5 m - zawężona do 2 m w obrębie peronu autobusowego - o nawierzchni z mastyksu grysowego w kolorze czerwonym.
Majówka 2022. Wolne dni spędź na rowerze
Przebudowany został też istniejący dotąd ciąg pieszy - ułożono m.in. nową nawierzchnię z płytki betonowej płukanej o wymiarach 35x35 cm.
Wyremontowano także istniejące przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe przez Hucisko oraz Wały Jagiellońskie. Powstał ciąg pieszy o szerokości 5,5 m oraz dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szerokości 2 m oddzielona od chodnika 0,5 - metrową opaską z kostki kamiennej. Przejazdy i przejścia przez torowisko tramwajowe mają nawierzchnię z płyt gumowych posiadających powierzchnię antypoślizgową. W nowej nawierzchni chodników pojawiła się różnorodna faktura - zgodnie z przyjętymi standardami miejskimi, ułatwiająca poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami.
Inwestycję realizowała firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac wyniósł ponad 1 mln złotych.
Droga na Chełm
Miłośnikom jazdy na dwóch kółkach, mieszkającym m.in. w dzielnicy Chełm, brakuje bezpiecznego i wygodnego połączenia z centrum Gdańska. Pomysł na taką inwestycję zgłosili więc do Budżetu Obywatelskiego.
Dzięki wygranej w głosowaniu BO, zbudowano właśnie pierwszy odcinek nowej trasy rowerowej, łączący ul. 3 Maja z ulicą Pohulanka - powstał w pasie drogowym ul. Rogaczewskiego. Do tego wykonano łącznicę z al. Armii Krajowej w pasie drogowym tej alei. W ramach prac przebudowany został także chodnik na wspomnianym odcinku drogi.
W ramach Budżetu Obywatelskiego 2020 powstał więc około 400-metrowy odcinek drogi rowerowej od ul. 3 Maja, przez ul. Rogaczewskiego, do ul. Pohulanka. Nowa trasa biegnie wzdłuż podstawy nasypu al. Armii Krajowej, o szerokości od 2,5 m do 3 m. Początek nowego odcinka drogi rowerowej znajduje się w rejonie końcowego fragmentu ul. Księdza Franciszka Rogaczewskiego. Są to, początkowo, dwie jednokierunkowe drogi rowerowe o szerokości 2 m, włączające się w sugerowane pasy dla ruchu rowerów w jezdni. Następnie jedna z dróg włącza się w drugą, tworząc drogę dwukierunkową o szerokości 2,5 m. Wraz z chodnikiem szerokości od 1,50m do 2,50m droga rowerowa prowadzona jest do końcowego „ślepego” odcinka ul. Pohulanka, gdzie rozdziela się ponownie na dwie drogi jednokierunkowe o szerokości od 1,5 m do 2 m, włączające się w jezdnię ul. Pohulanka na wysokości Parafii Rzymsko-katolickiej pw. Chrystusa Króla przy ul. Bł. ks. Franciszka Rogaczewskiego 55.
Velo City – Gdańsk rozpoczyna starania o organizację wydarzenia
Jeśli chodzi o dalszy przebieg nowej drogi rowerowej, na Chełm - ta poprowadzona zostanie w miejscu prawego pasa ruchu al. Armii Krajowej w kierunku do ul. Sikorskiego. Wyremontowana zostanie też część pasa drogowego na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego.
- Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 r - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Inwestycję realizowała firma WPRD GRAVEL Sp. z o.o. Koszt robót to blisko 540 tys. złotych
Przymorze Wielkie
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska nadzorowała także projekt Budżetu Obywatelskiego 2021 pod hasłem: "Lepsza komunikacja dla Kołobrzeskiej, Jelitkowskiego i Czarnego Dworu - pieszo i rowerem nad morze i na zakupy".
W jego ramach przebudowany został dotychczasowy, mocno już wysłużony chodnik pomiędzy budynkami mieszkalnymi otoczonymi ulicami Kołobrzeską i Kaczyńskiego oraz Czarny Dwór i Jelitkowski Dwór. Zastąpił go chodnik wraz z drogą rowerową. Nowy, ponad 100-metrowy odcinek umożliwia wygodny przejazd rowerem, m.in. nad morze, ul. Kołobrzeską, i dalej osiedlowym fragmentem ulicy Czarny Dwór w stronę Parku Reagana. Natomiast mieszkańcom Jelitkowskiego Dworu, ulicy Wika-Czarnowskiego oraz "Rezydencji Marina" skraca drogę do sklepów przy ul. Kołobrzeskiej.
Umowę na realizację tego zadania podpisano z firmą HYDRO-MAG Sp. z o.o. Koszt inwestycji wyniósł ponad 350 tys. złotych.
Kokoszki
Na ul. Nowatorów, na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych, powstał ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Długość nowej drogi dla pieszych i rowerzystów wynosi 1,2 km. W ramach inwestycji wybudowana została także kładka nad torami kolejowymi, którą poruszać się będą i miłośnicy dwóch kółek i piesi. Przebudowane zostały też niektóre zjazdy, a fragment ul. Nowatorów został poszerzony.
Wykonawcą prac przy budowie drogi rowerowej na ul. Nowatorów była spółka Kruszywo, która realizowała projekt za kwotę ponad 2,2 mln złotych.
W związku z przygotowaniami PKP PLK do uruchomienia stacji Gdańsk Kokoszki, konieczne było zweryfikowanie czy planowana przez kolejarzy inwestycja nie będzie kolidować z właśnie wybudowaną, w ramach drogi rowerowej, kładką nad torami. Po przeprowadzeniu analiz stwierdzono, że nie ma takiego ryzyka, a wykonawca - działający na zlecenie DRMG - może realizować kładkę zgodnie z posiadanym projektem.
Inwestycja na ul. Nowatorów została zrealizowana w ramach projektu pn. Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska, który otrzymał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
W przypadku tego projektu trwa jeszcze procedura odbiorowa, która powinna zakończyć się lada dzień.