Oferty od 9,3 mln do 13,5 mln złotych
Nowe naziemne przejście będzie dużym ułatwieniem przede wszystkim dla podróżnych. Wokół dworca każdego dnia widać dziesiątki osób z dużymi walizkami. Z i na dworzec łatwiej będzie też wydostać się osobom poruszającym na wózkach czy osobom starszym. Nie trzeba będzie bowiem schodzić po schodach do tunelu. Do 6 marca firmy i konsorcja zainteresowane realizacją tej inwestycji mogły składać swoje oferty. Pojawiły się cztery:
- Poleko Budownictwo sp. z o.o. - lider konsorcjum, Wprd Gravel” Sp. z o.o. - Partner Konsorcjum - 12 975 981,41 zł
- Roverpol sp. z o.o.- lider konsorcjum, Rover Infraestructuras S.A.- partner - 13 505 400 zł
- P.P.H.U. „Da-Bruk” Drążkowska Helena - 9 350 000 zł
- Grupa Flize Gres sp. z o.o. - 11 944 442,79 zł
Miasto zabezpieczyło na realizację inwestycji kwotę 13 834 079 zł. Zatem wszystkie złożone oferty mieszczą się w założonym budżecie. Obecnie trwa już ich weryfikacja i analiza.
Nowe przejście późną jesienią
Jak informuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która ogłosiła przetarg i będzie nadzorować realizację tej inwestycji, budowa nowego przejścia ma potrwać 27 tygodni od dnia podpisania umowy. Odbiory potrwają maksymalnie kolejne 7 tygodni od zakończenia prac. Oznacza to, że z przejścia będzie można skorzystać w listopadzie, najpóźniej w grudniu br.
Zaspa/Wrzeszcz. Są chętni na budowę przejścia naziemnego przez al. Rzeczpospolitej
Co zaplanowano w ramach inwestycji?
Nowe przejście dla pieszych to, oczywiście, wymalowane białe pasy, ale też nowy przejazd rowerowy, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy budynku Dworca Głównego, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Do tego montaż sygnalizacji świetlnej. Projekt został tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.
Przy przejściu naziemnym zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna. Cykle i programy dostosowane zostaną do tych funkcjonujących przy pobliskim węźle Hucisko. Długość cyklu świateł będzie dostosowana tak, by piesi mogli przekroczyć na jednym sygnale zielonym obie jezdnie. Przejście zostanie także dopasowane do ruchu rowerzystów. Dla nich będą dedykowane sygnalizacja i oznakowanie. Obsługa ruchu rowerowego będzie znajdowała się po zewnętrznej stronie, czyli nie będzie kolidowała z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.
Kolejne przejście naziemne na głównej arterii Gdańska
W Gdańsku od kilku lat realizowana jest polityka uspokajania ruchu oraz tworzenia nowych połączeń pieszych. Dlatego powstały już naziemne przejścia na ul. Podwale Przedmiejskie, przy Bramie Wyżynnej oraz w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Rok od otwarcia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej
Nowe przejścia naziemne nie powodują korków
Po tym, jak władze Gdańska ogłosiły przed kilku laty plany budowy przejść naziemnych w mieście, pojawiły się krytyczne głosy i obawy, zwłaszcza wśród kierowców. Obawiali się oni, że przejście przy Bramie Wyżynnej mocno wydłuży czas przejazdu na tym odcinku Wałów Jagiellońskich, a także przyczyni się do jeszcze większych korków. Tak się nie stało, m.in. dlatego, że światła przy tym przejściu zmieniają się w tym samym takcie, co światła przy skrzyżowaniu z Huciskiem, które znajduje się kilkaset metrów dalej.
Otwarte przed niemal dwoma latami przejście przy Bramie Wyżynnej jest bardzo intensywnie wykorzystywane przez pieszych. Według obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu potok pieszych i rowerzystów liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie: 159 pieszych i rowerzystów na minutę i 79 pojazdów na minutę.
Nie odnotowano też zakłóceń w ruchu pojazdów na al. Zwycięstwa, na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, które mogłyby wpływać na płynność przejazdu bądź powodować odkładanie się kolejki pojazdów na sąsiednie skrzyżowania.