Skrócić czas jazdy autobusem
W spotkaniu uczestniczył Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. Dyrektorzy, bądź ich zastępcy, z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Wydziału Gospodarki Komunalnej, a także Biura ds. Rad Dzielnic i Współpracy z Mieszkańcami. Byli też miejscy radni: Łukasz Bejm, Karol Ważny i Jan Perucki, a także członkowie Rady Dzielnicy Osowa, na czele z przewodniczącym Zarządu Dzielnicy Bartoszem Stefańskim. Obecni byli także mieszkańcy Osowej.
Piotr Grzelak podkreślił na wstępie, że celem tego projektu, i jednocześnie głównym kryterium wyboru jednego z wariantów planowanego buspasa, jest maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusu miejskiego między Oliwą a Osową.
- Jest to projekt wzmacniający komunikację publiczną i połączenie pomiędzy górnym i dolnym tarasem naszego miasta - zaznaczył Piotr Grzelak.
Przyznał też, że Miasto ponownie będzie pracować nad projektem, o którym mówiono już kilka lat temu, czyli budową tunelu pod wzgórzem Pachołek, które znajduje się w Oliwie.
- Dlatego, że projekt buspasa częściowo, ale nie w całości, rozwiązuje temat komunikacji publicznej (po wyjeździe z buspasa autobusy będą włączały się do ruchu w miejscach, gdzie mogą tworzyć się, i nierzadko tworzą, korki - dop. red.). Nie rozwiązuje natomiast kwestii transportu indywidualnego - tłumaczył zastępca prezydent Gdańska.
Przed 10 laty projekt budowy tunelu pod Pachołkiem, wraz z budową tzw. Nowej Spacerowej, szacowano na 1 miliard złotych. Dziś realizację tej inwestycji szacuje się już na 2 miliardy złotych. Miasto nie ma takich środków w swoim budżecie. Takiej inwestycji nie dofinansuje też Unia Europejska. Jedyną szansą są obecnie środki rządowe, i na tym chce się skupić Miasto.
Buspas zwiększy częstotliwość kursowania autobusów
Inwestycja planowana jest na odcinku od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka. Długość trasy wyniesie 5,7 km.
Celem rozbudowy ulicy Spacerowej jest maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusem pomiędzy Osową a Oliwą oraz stworzenie nowego połączenia rowerowego między dzielnicami. Buspas pozwoli na częstsze kursowanie autobusów linii 169, 171 i 179, które na wspólnym odcinku będą jeździły nawet co 7-8 minut. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie także przedłużenie linii 179 do węzła "Przymorze SKM" z możliwą przesiadką na pociągi SKM oraz autobusy linii 149, 199, 249.
Dwa warianty brane pod uwagę
Mieszkańcom dzielnicy Osowa przedstawiono dwa warianty, które zostały szczegółowo omówione. W ramach przygotowania koncepcji opracowano też trzeci wariant, który zakładał, że buspas kończyłby się na wysokości Rynarzewa. Analizy czasu przejazdu autobusu w tej opcji były jednak mało zadowalające, dlatego został odrzucony.
Wariant I
- Buspas o zmiennym kierunku, trzy pasy ruchu (1 dla autobusu, 2 dla samochodów i autobusów), sterowanie za pomocą tablic zmiennej treści.
- W szczycie porannym buspas otwarty byłby w kierunku Oliwy
- W szczycie popołudniowym - w kierunku Osowej
- Zalety: niższy koszt realizacji, mniejsza wycinka drzew (ok. 1200), ale większe ryzyko wypadków i dłuższy czas przejazdu autobusów.
- Koszt 70 - 80 mln zł
Wariant II
- Dwa buspasy, każdy w jednym kierunku na odcinku od skrzyżowania Opacka / Spacerowa do skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan (4 pasy ruchu: 2 dla autobusów, 2 dla samochodów).
- Takie rozwiązanie to większe bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu autobusów, ale wyższy koszt realizacji i większa liczba wycinek drzew (ok. 2200).
- Koszt realizacji to 80 - 100 mln zł
Na całej długości buspasa powstanie ścieżka rowerowa, biegnąca tuż obok buspasa lub po terenie leśnym.
Szacowany czas przejazdu autobusem
Realizacja inwestycji umożliwi skrócenie czasu przejazdów komunikacją miejską na odcinku ulicy Spacerowej, na którym powstanie buspas.
- W godzinach szczytu porannego w kierunku Oliwy: z 25 minut obecnie do około 8-9 minut po wybudowaniu buspasa.
- W godzinach szczytu popołudniowego w kierunku Osowej: z 18 minut obecnie do około 7 minut po wybudowaniu buspasa
Czy Lasy Państwowe zgodzą się na wycinkę drzew?
Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zleciła wykonanie koncepcji budowy buspasa, zwracał uwagę, iż w ramach opracowania tego dokumentu wykonano szczegółowe pomiary ruchu drogowego. Projektanci musieli przygotować także prognozy ruchu i ocenę tego, jak będzie się zmieniał potok samochodów.
W trakcie spotkania wiceprezydent Grzelak nie ukrywał, że Miasto skłania się ku wariantowi drugiemu. Podkreślał jednak, że dużo zależeć będzie od decyzji środowiskowej. W przypadku drugiej opcji, trzeba bowiem wyciąć niemal dwa razy więcej drzew, i nie ma pewności, czy Lasy Państwowe zgodzą się na takie rozwiązanie. Dość żywo zareagowali na te słowa mieszkańcy. Padła propozycja z ich strony, by Lasy Państwowe zaplanowały tam po prostu wycinki - w ramach swoich planowych prac.
- Przecież tyle tysięcy drzew wycięli w ostatnich latach w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym… - stwierdzili.
Tunel pod obwodnicą, buspasy i nagrody dla aktywnych mieszkanek
Osowa woli dwa buspasy
Zdecydowana większość osób uczestniczących w czwartkowym spotkaniu poparła wybór drugiego wariantu. Jak argumentowała jedna z mieszkanek, nierzadko dochodzi do sytuacji, w której w godzinach szczytu - i porannego i popołudniowego - korki na ul. Spacerowej są w obu kierunkach.
- Dlatego drugi wariant to stabilne rozwiązanie, pierwszy nie sprawdzi się - oceniła.
Obecnych ucieszyła też informacja, że budowa buspasów umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania linii autobusowych. Potwierdzali, że obecnie jest ona zbyt niska.
Padło też kilka głosów, że sporym problemem, i wyzwaniem, będzie tzw. wąskie gardło na Węźle Wysoka, przy centrum handlowym Auchan. Sugerowano, by przebudować lub zmodernizować także ten odcinek ulicy. Zwracano uwagę, że problemem jest tam także sygnalizacja świetlna, która mocno blokuje ruch kołowy.
Przedstawiciele urzędu odpowiadali na to, że trudno zaplanować obecnie w tamtym miejscu jakąkolwiek inwestycję, gdyż znajduje się tam rezerwa terenowa pod budowę trzeciego pasa na obwodnicy, choć na razie nie są jeszcze znane szczegóły tej inwestycji.
Oświetlona, leśna droga rowerowa?
Jeden z mieszkańców dopytywał o możliwość dopuszczenia ruchu samochodowego na buspasach po godzinach szczytu. Odpowiedź była negatywna. Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, wyjaśniał, że takie rozwiązania nie sprawdzają się. Często dochodzi bowiem wówczas do korkowania buspasów, co mija się z celem tej inwestycji.
Było też kilka pytań o drogę rowerową, zwłaszcza tą planowaną na terenie lasu. Jak podkreślali przedstawiciele urzędu, decyzja o jej realizacji uzależniona jest przede wszystkim od decyzji i wytycznych Lasów Państwowych. Nawierzchnia tej drogi będzie musiała mieć bowiem nawierzchnię bitumiczną i będzie musiała być oświetlona.
Co istotne, ta droga powstałaby w śladzie obecnie istniejącej - byłaby więc to kwestia wymiany nawierzchni, ewentualnej wycinki kilku drzew, i wspomnianego oświetlenia.
Kilku mieszkańców zwróciło uwagę na problem braku bezpiecznego dojazdu ze wspomnianego już węzła przy centrum Auchan do istniejącej leśnej drogi rowerowej. W odpowiedzi usłyszeli, że planowana jest budowa tunelu pod obwodnicą i jest pomysł, by nową - starą drogę rowerową połączyć właśnie z tym tunelem.
O buspasach w Oliwie. Kiedy?
Kolejne spotkanie informacyjne dla mieszkańców, poświęcone budowie buspasa lub buspasów na ul. Spacerowej, planowane jest w Oliwie. Odbędzie się ono 10 lipca, o godz. 17.00, w Oliwskim Ratuszu Kultury przy ul. Opata Jacka Rybińskiego 25.