27. Festiwal Szekspirowski. Nowy Yorick - konkurs dla reżyserów!
Wielokrotnie nagradzane „Trojanki” Eurypidesa - jednego z najwybitniejszych dramaturgów starożytnej Grecji - w reżyserii cenionego twórcy Jana Klaty wezmą udział w 10. Międzynarodowej Olimpiadzie Teatralnej. To jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń teatralnych na świecie, organizowane od 1993 roku w różnych krajach: w Grecji (Delfy), Japonii (Shizuoka), Turcji (Stambuł), Korea Południowa (Seul), Chiny (Pekin), czy Polsce (Wrocław).
Podczas festiwalu, którego pomysłodawcą jest grecki reżyser Theodoros Terzopoulos, prezentowane są spektakle najciekawszych i najwybitniejszych twórców teatralnych. Spektakl Teatru Wybrzeże - który w nowoczesnej, bezkompromisowej formie opowiada o wojnie i barbarzyństwie zwycięzców - zostanie zaprezentowany w poniedziałek, 5 czerwca, na Scenie Teatru Narodowego w Budapeszcie.
W ramach 10. Międzynarodowej Olimpiady Teatralnej widzowie zobaczą łącznie 750 spektakli w wykonaniu 400 trup teatralnych na ponad 70 scenach. W programie wydarzenia znalazły się m.in. przedstawienia z Włoch, Niemiec, Polski, Szwajcarii, Anglii, Republiki Południowej Afryki, Chin, Japonii i Meksyku.
Dorota Kolak do fanów w Bibliotece Manhattan: „Zdecydowanie jestem gdańszczanką”
Dramat Eurypidesa wiecznie aktualny?
Eurypidesa, który pozostawał na uboczu życia swojej społeczności, cechował ostry zmysł publicysty - miał odwagę, by przemawiać własnym, często odosobnionym głosem. Znane mity wykorzystywał do stawiania trudnych, często bardzo niewygodnych pytań i nie podpowiadał łatwych odpowiedzi. W odróżnieniu od współczesnych mu artystów - przełamywał dotychczasowe konwencje tragediopisarskie i w sposób zupełnie nowy przedstawiał postaci kobiecie, które często stawały się protagonistkami jego utworów. Niejednokrotnie w sposób znaczący przewyższały inteligencją swoich scenicznych partnerów.
W „Trojankach” pokazał to, czego nie opowiedział nam Homer w „Iliadzie”: jak wyglądał poranek po zdobyciu Troi, i jak kobiety, do tej pory przedstawicielki królewskiego rodu, zostały zepchnięte na samo dno ludzkiej egzystencji, oraz jak wygląda ich relacja ze zwycięzcami, przedstawicielami wysokiej kultury helleńskiej, którzy mordując niewinnych i bezbronnych przekraczają granice barbarzyństwa.
Pracując nad tym spektaklem twórcy starali się przyjrzeć procesowi dojrzewania do zemsty - ofiar na oprawcach. Pisząc „Trojanki” w kontekście trwającej wojny peloponeskiej Eurypides otwarcie krytykował imperialne ambicje Ateńczyków. Starał się im uświadomić, że w żadnym konflikcie zbrojnym nie ma zwycięzców ani zwyciężonych. Grecy z eposu Homera podobnie, jak współcześni Eurypidesowi Ateńczycy, uwierzyli, że są niepokonani i to sprawdziło na nich zgubę.
- To jest opowieść o ofiarach, to jest też oczywiście opowieść o zemście ofiar - mówi Jan Klata. - Żadna tragedia grecka nie jest czarno-biała, a już zwłaszcza tragedie Eurypidesa nie są czarno-białe.
Posłuchaj, co twórcy mówią o spektaklu:
Liczne nagrody, tytuł najlepszego spektaklu
„Trojanki” Teatru Wybrzeże w reżyserii Jana Klaty zyskały wiele ważnych nagród gdańskich, pomorskich i ogólnopolskich. Inscenizacja została okrzyknięta najlepszym spektaklem 25. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi i jednym z najlepszych spektakli sezonu 2018/2019 wg ankiety prestiżowego miesięcznika Teatr.
Za scenografię Mirek Kaczmarek otrzymał natomiast nagrodę 12. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia oraz Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego (za scenografię i kostiumy). Ponadto twórcom przyznano: Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska, Nagrodę Splendor Gedanensis i Pomorską Nagrodę Artystyczną dla Doroty Kolak za rolę Hekabe; Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego dla Krzysztofa Matuszewskiego za rolę Polymestora; i Nagrodę Specjalną Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego dedykowaną pamięci prof. Jana Ciechowicza dla Magdaleny Gorzelańczyk za rolę Polykseny.
Premiera spektaklu odbyła się 8 września 2018 roku na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże. Przekład: Jerzy Łanowski, reżyseria: Jan Klata, współpraca dramaturgiczna: Olga Śmiechowicz. Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek, muzyka: Michał Nihil Kuźniak, ruch sceniczny: Maćko Prusak.
Występują: Dorota Kolak - Hekabe, Jacek Labijak - Posejdon, Sylwia Góra-Weber - Atena, Piotr Biedroń - Zjawa Polydora, Magdalena Boć - Akanta, Sylwia Góra-Weber - Apolonia, Agata Bykowska - Enyo, Małgorzata Brajner - Sophia, Cezary Rybiński - Talthybios, Małgorzata Gorol - Kasandra, Magdalena Gorzelańczyk - Polyksena, Michał Kowalski - Odyseusz, Antoni Łaciński/Marcel Pawłowski - Astyanaks, Katarzyna Dałek - Andromacha, Michał Jaros - Neoptholemos, Grzegorz Gzyl - Menelaos, Katarzyna Figura - Helena, Robert Ninkiewicz - Agamemnon, Krzysztof Matuszewski - Polymestor, Jacek Labijak - Theoklymenos.