Skrzydła IT w Administracji co roku trafiają do realizatorów projektów, które pod względem sposobu wdrożenia i osiągniętych korzyści mogą stanowić wzór do naśladowania. Celem nagrody jest wyróżnienie jednostek, które poprzez zrealizowane projekty ułatwiły dostęp do usług publicznych, poprawiły jakość obsługi oraz komunikację z obywatelami i innymi urzędami. W 2022 roku zgłoszono około stu propozycji, spośród których nagrody otrzymało pięć inicjatyw. Gdańsk wyróżniony został w konkursie po raz drugi - w 2019 roku statuetkę otrzymał projekt Gdańskie Centrum Kontaktu.
Gdański system doceniony
W kategorii e-Administracja nagroda trafiła do Gdańska. Kapituła uznała, że najlepszym projektem w tej kategorii jest działający w naszym mieście system do obsługi strefy płatnego parkowania. W przedsięwzięcie zaangażowani byli pracownicy Biura Informatyki Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz miejskich jednostek: Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz Gdańskiego Centrum Informatycznego. Nagrodę w imieniu całego zespołu wdrażającego system odebrali: Krzysztof Pękala, dyrektor Biura Informatyki oraz Piotr Bojko, główny specjalista z Biura Informatyki - kierownik projektu.
Geoankieta - nowe ułatwienie dla mieszkańców w planowaniu przestrzennym
Nowoczesny projekt
Choć wyróżniony został system informatyczny, to warto podkreślić, że jest on częścią szerszego projektu wdrożenia kompleksowego systemu do obsługi strefy płatnego parkowania w Gdańsku. Ma on poprawić efektywność działania strefy płatnego parkowania. Dzięki niemu możliwe było zintegrowanie rozproszonych, stosowanych wcześniej, systemów informatycznych. Głównym założeniem było wdrożenie wszechstronnego rozwiązania informatycznego, które umożliwi integrację danych pochodzących z różnych źródeł, takich jak parkomaty, operatorzy płatności mobilnych, baza abonamentów czy dane pozyskane w wyniku kontroli pojazdów parkujących w strefie. Obieg informacji w obrębie systemu informatycznego w zdecydowanej większości wyeliminował zastosowanie dokumentów papierowych. Użytkownik systemu - Gdański Zarząd Dróg i Zieleni - uzyskał jednocześnie dostęp do kluczowych danych statystycznych. Wprowadzono szereg nowoczesnych rozwiązań, jak np. optyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych w procesie kontroli pieszej, kody QR ułatwiające płatności, system mobilnej kontroli oparty o samochód z zainstalowanym specjalistycznym urządzeniem do dokumentowania postoju pojazdów w strefie, płatności online oraz identyfikatory wykorzystujące technologię znaczników RFID.
Nagrody w pięciu kategoriach
Do tegorocznej edycji nagrody można było zgłosić dowolny projekt informatyczny zrealizowany przez instytucje publiczne w okresie od 1 lutego 2020 r. do 31 stycznia 2022 r. Najciekawsze projekty zostały, po uprzedniej weryfikacji przez redakcję miesięcznika „IT w Administracji”, przekazane pod obrady Kapituły, która przyznała nagrody w pięciu kategoriach:
- e-Administracja,
- e-Kultura i e-Edukacja,
- e-Usługi dla obywatela,
- Oprogramowanie do obsługi urzędu,
- Narzędzia do komunikacji z obywatelami.
Ogłoszenie zwycięzców i wręczenie nagród odbyło się podczas VII Forum Kierowników IT w Administracji - ogólnopolskiej konferencji dla osób odpowiedzialnych za proces cyfryzacji instytucji publicznych.