26 lipca br. opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz kilku innych ustaw. Polskie wspólnoty lokalne oceniają te propozycje jednoznacznie negatywnie. Uważają, że ustawa ta będąca elementem Polskiego Ładu, pozbawi regiony, miasta, powiaty i wsie dużej części dochodu z PIT. W dokumentach rządowych planowana strata wszystkich polskich jednostek samorządu terytorialnego to 145 mld zł (w latach 2021-2030 ).
Zmiany w PIT wpłyną bardzo negatywnie na bieżące finanse wspólnot, uderzając przede wszystkim w najuboższych, najmniej zarabiających i pogarszając tym samym ich sytuacją życiową. Pogorszy się też jakość usług komunalnych, bo zmiany uderzają w wydatki bieżące. W tej sprawie wielokrotnie krytycznie wypowiadali się wójtowie, prezydenci miast i marszałkowie województw oraz liczne organizacje zrzeszające samorządy. Miasto Gdańsk ma tracić rocznie na Polskim Ładzie ok. 270 milionów złotych.
Zobacz konferencję prasową skarbników we Wrocławiu:
Zobacz, ile twoja gmina straci na Polskim Ładzie: natwojkoszt.pl
Rząd obiecywał rekompensatę w postaci dodatkowych kwot na inwestycje, ale – jak zaznaczają samorządowcy – pieniądze te są niewystarczające i poza tym nie mogą pokrywać wydatków bieżących.
Projekt ustawy powinien wprowadzać prosty i przejrzysty mechanizm zapewniający stałe i systematyczne uzupełnienie utraconych dochodów bieżących JST (jednostek samorządu terytorialnego - red.), o co apelowaliśmy w stanowisku z dnia 16 sierpnia 2021 r. Jednorazowa subwencja na 2022 rok w wysokości 8 mld zł nie spełnia tego postulatu podobnie jak kolejne elementy rekompensaty które zaczną funkcjonować od roku 2023 r.
- czytamy w stanowisku skarbników.
Dlatego samorządy przedstawiają swoje propozycje m.in. domagają się zwiększenia udziału w podatku PIT. Znalazło się to też w stanowisku skarbników:
W celu zrekompensowania ubytku proponujemy zwiększenie udziału samorządów w PIT o 18,34 p.p., tj. z 50,08% do 68,42%, w tym dla:
- gmin wzrostu udziału o 14,00 p.p., tj. z 38,23% do 52,23%
- powiatów wzrostu udziału o 3,75 p.p., tj. z 10,25% do 14,00%
- województw wzrostu udziału o 0,59 p.p., tj. z 1,60% do 2,19%
Poniżej pełny tekst stanowiska skarbników Unii Metropolii Polskich:
Stanowisko Komisji Skarbników Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza Skutkiem zaproponowanych zmiany w projekcie ustawy o zm. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw jest drastyczny spadek dochodów budżetowych samorządów. Zgodnie z przedstawioną przez Rząd oceną skutków regulacji ustawy Nowy Ład ubytek w dochodach w 2022 kształtowany jest na poziomie 14-15 mld zł dla JST, natomiast w skali 10 lat oscyluje w granicach 0000130-145 mld zł. Ubytki z tytułu PIT dla budżetu państwa mają wynieść ok. 86 mld zł, jednakże zostaną one pośrednio zrekompensowanie przez dodatkowe 113 mld zł wpływów do NFZ do roku 2031 r. Unia Metropolii Polskich zaopiniowała ten projekt negatywnie ze względu na brak rekompensaty ubytku w dochodach.
- gmin wzrostu udziału o 14,00 p.p., tj. z 38,23% do 52,23%
- reguła stabilizacyjna (0,44 mld zł) oraz Proponowane rozwiązania idą w kierunku umożliwienia dodatkowego zadłużenia w okresie przejściowym w latach 2022-2025. Porównanie kwot pozwala na stwierdzenie, że w ciągu 10 lat: • koszt wprowadzenia programu Polski Ład poniosą przede wszystkim mieszkańcy samorządów, ponieważ samorząd terytorialny utraci ok. 145 mld dotychczasowych dochodów z tytułu PIT, a budżet centralny zyska ok. 27 mld zł • ubytek spowoduje problemy z wygospodarowaniem środków na wkład własny przy realizacji projektów dofinansowanych przez Unię Europejską, a optymalne wykorzystanie środków w ramach nowej perspektywy finansowej powinno być wspólnym interesem rządu i samorządów; • przyczyni się do obniżenia zdolności kredytowej samorządów i wzrostu kosztów obsługi zadłużenia w związku z negatywnym wpływem na nadwyżkę operacyjną; • ograniczy i przesunie w czasie planowane zadania inwestycyjne. Zaproponowane w opiniowanym projekcie metodologie wyliczenia rekompensat nie spełniają swojego charakteru, jakim powinien być mechanizm zapewniający adekwatność wyrównania utraconych dochodów, które powstaną na skutek wprowadzenia Programu Polski Ład.
|