
Na nabrzeżu T3 Baltic Hub stoją już wszystkie suwnice STS - jest ich siedem
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
Jak wielkie są suwnice?
Suwnice nabrzeżowe STS (ang. ship-to-shore), które przypłynęły w środę, 12 marca, do Baltic Hub, są zdolne do załadunku i rozładunku największych statków pływających na świecie.
Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń
Polecamy wydarzenia w Gdańsku
- Operacja wyładunku maszyn z pokładu chińskiego statku Zhen Hua 32 trwała sześć dni - informuje Katarzyna Polita z biura prasowego Baltic Hub. - Praca ta wymagała wyjątkowej precyzji, aby zachować wszystkie wymogi bezpieczeństwa.

Wielkie suwnice w Baltic Hub widoczne są z plaży na Stogach
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
Jedna suwnica STS w liczbach:
- waga: prawie 2000 ton
- wysokość: 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem)
- udźwig: do 65 ton
Pierwszy test zaliczony
Pierwsze cztery suwnice STS dotarły do Baltic Hub 27 października 2024 roku. Po kilku miesiącach wykorzystano je do przeładunku pierwszego mniejszego kontenerowca typu feeder. Testowa jeszcze praca suwnic, w różnych porach dnia, miała miejsce pod koniec lutego tego roku przy jednostce CMA CGM Tivoli.
Czytaj także: Dobre wyniki Portu Gdańsk w 2024 roku. Jakich towarów najwięcej przeładowano?
Oprócz olbrzymich suwnic STS terminal T3 będzie miał też na wyposażeniu 20 mniejszych półautomatycznych suwnic.
Suwnice płynęły 95 dni
Zhen Hua 32, który przywiózł trzy suwnice, to statek zbudowany w 2000 r. Pływa pod chińską banderą i jest przeznaczony do przewożenia bardzo ciężkich i wielkich gabarytowo ładunków. Jednostka ma 235 metrów długości i 43 m szerokości.

STS to jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie suwnic w Europie
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
Statek z ładunkiem dla Baltic Hub wypłynął z chińskiego portu Changxin, położonego we wschodniej części tego państwa, 8 grudnia 2024 r. Jednostka pokonała prawie 12,5 tysiąca mil morskich (ok. 23 tys. kilometrów).
Trzeci terminal w Baltic Hub
Budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Będzie miało długość 717 m i głębokość 18 m. Powstanie też plac o powierzchni aż 36,5 hektarów.
Koszt inwestycji wynosi 470 milionów euro. Pełną operacyjność terminal T3 ma osiągnąć pod koniec 2025 r.
Koszt inwestycji wynosi 470 milionów euro. Pełną operacyjność terminal T3 ma osiągnąć pod koniec 2025 r.

Widok na gigantyczne suwnice z nabrzeża terminalu T3
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
W lutym 2025 r. na T3 zakończono instalację wyposażenia głównego nabrzeża, w tym torów STS na całej długości oraz rozbiórkę falochronu T1. Sfinalizowano też prace budowlane we wszystkich kluczowych budynkach na terminalu - obiekty są gotowe do użytkowania.
W ubiegłym miesiącu prowadzony był też m.in. montaż odbojnic i pachołków wraz z instalacją sprzętu ratunkowego, oświetlenia nawigacyjnego i stalowego krawężnika.
Dzięki nowemu terminalowi, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie.
Port z wielkim potencjałem
Baltic Hub to największy polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Morzu Bałtyckim. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ POKAZUJĄCYCH SIEDEM WIELKICH SUWNIC:
Dziś Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowością rzędu 2,7 mln TEU. Obecna infrastruktura firmy umożliwia obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie.
Do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk.
Baltic Hub jest własnością trzech podmiotów:
- PSA International (40 proc. udziałów)
- Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów) - należącego w całości do Skarbu Państwa
- IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów)
Spółka zatrudnia ponad 1400 osób.