23 marca inwestor Forum Gdańsk, firma Multi Developement, zaprosiła dziennikarzy na spacer wzdłuż realizowanego w ramach projektu Nowego Podwala Grodzkiego. Taki spacer drogą długości 1,5 km, która wiedzie pod budynkiem Forum, to wyjątkowe wydarzenie. Jednopasmowa przelotówka będzie przeznaczona wyłącznie dla ruchu samochodowego. Chodnik wzdłuż nowej drogi od strony Dworca Głównego PKP kończy się na wysokości Huciska. Na wiadukt będzie można dostać się schodami, zbudowano także rampę prowadzącą do windy.
Forum w Tristarze
Systemy bezpieczeństwa na nowej ulicy połączony zostanie z systemem TRISTAR. Już teraz przy obu wlotach drogi stoją tablice informacyjne zmiennej treści, podobne do tych przy wjazdach do Tunelu pod Martwą Wisłą. W przypadku niebezpiecznej sytuacji, Nowe Podwale zostanie wyłączone z ruchu. Na wjazdach zamkną się szlabany, na tablicach pojawi się komunikat “Przejazd zamknięty”, na sygnalizacji regulującej wjazd zapali się ciągłe czerwone światło, a auta zostaną przekierowane na Podwale Jagiellońskie. Już teraz trwają prace przy podłączeniu sygnalizacji przy nowej drodze do systemu.
Droga wybudowana została na poziomie przekrytych w ramach inwestycji torów kolejowych i przebiega pod wiaduktem Hucisko, następnie pod Forum Gdańsk i obydwoma wiaduktami przy Armii Krajowej. Wyjazd w ul. Okopową znajduje się na wysokości przystanku SKM Śródmieście. Prędkość z jaką będzie można przemieszczać się po Nowym Podwalu to 30 km/h.
Zaopatrzenie poprzez strefy dostaw
Kwestię zaopatrzenia dla ok. 170 sklepów i lokali w Forum Gdańsk rozwiązano za pomocą dwóch stref dostaw zlokalizowanych przy Nowym Podwalu. Pierwsza ma cztery, druga sześć doków rozładunkowych. Samochody dostawcze będą wjeżdżały tylko od strony ul. Toruńskiej, a wyjeżdżały w stronę dworca, dzięki czemu bezkolizyjnie będą włączać się do ruchu.
- Nie jesteśmy w stanie określić dzisiaj ile będzie dostaw w ciągu doby. Nie znamy jeszcze potrzeb najemców w tym zakresie - mówi Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Będą się odbywały 24 godziny na dobę, z naciskiem na dostawy nocne. Podczas porannego szczytu, między godz. 7 a 9 zostaną ograniczone. Dostawy będą awizowane, kierowcy będą przyjeżdżać o określonej godzinie na wyznaczone stanowisko. Wszystko po to, by droga była przejezdna przez cały czas.
Samochody dostawcze, w tym również ciągniki z naczepą (TIRy) rozładowywane będą przy dokach, następnie korytarzami technicznymi i windami towary trafią już do poszczególnych sklepów.
W momencie wyjazdu samochodu dostawczego ze strefy automatycznie załączy się sygnalizator z czerwonym światłem dla pojazdów poruszających się po Nowym Podwalu.
System bezpieczeństwa i ewakuacja
Jakie rozwiązania ewakuacyjne przewidziano w przypadku pożaru lub wypadku?
- Systemy bezpieczeństwa nowej drogi i przekrytego odcinka torowiska są ze sobą spięte. Ruch na ulicy zostanie więc zamknięty także w przypadku niebezpiecznego zdarzenia na torach - tłumaczy Krzysztof Kolasa, menedżer projektu budowy Forum Gdańsk. - Od strony torowiska jest 12 wyjść ewakuacyjnych, które jednostronnie prowadzą na chodnik awaryjny przy Nowym Podwalu. Wozy straży pożarnej podjeżdżać będą także od nowej drogi. Wentylatory oddymiające umieszczone są zarówno nad ulicą jak i pod przykrytą częścią torowiska. Ich działanie jest skoordynowane, tak by działały równolegle w odpowiednim kierunku w zależności od potrzeby.
Między torowiskiem a drogą postawiono tzw. ścianę oddzielenia pożarowego, która przez jakiś czas zapobiega przedostawaniu się ognia, dymu i wysokiej temperatury z objętej pożarem części. W razie potrzeby kierowcy i pasażerowie pojazdów rozchodzić się będą do obu wylotów drogi, a także wejściami ewakuacyjnymi prowadzącymi do budynku Forum.
Czekamy na zdanie kierowców
Na razie inwestor nie chce szacować, jak duże będzie natężenie ruchu na Nowym Podwalu.
- Zobaczymy jak przyjmą nową drogę kierowcy. Sądzę, że będzie to alternatywa przejazdu przez Śródmieście Gdańska, szczególnie ważna w przypadku zdarzeń drogowych w głównym ciągu komunikacyjnym - uważa Romuald Nietupski z zarządu Forum Gdańsk i przypomina, że po oddaniu tunelu pod Wisłą ruch w centrum miasta spadł z 90 tys. do 65 tys. pojazdów na dobę.
Nowa droga zostanie oddana do użytku wraz z Forum Gdańsk późną wiosną bieżącego roku. Jak szacuje Krzysztof Kolasa zaawansowanie robót w ramach projektu wynosi już ponad 90 proc. Trwają ostatnie prace wykończeniowe.
95 proc. lokali w nowym centrum handlowym ma już swoich najemców, w 70 proc. wynajętych sklepów i restauracji trwa wykańczanie wnętrz. Negocjowane są umowy z potencjalnymi najemcami czterech ostatnich lokali.
NOWA STACJA TRANSFORMATOROWA DLA TRAMWAJÓW W dawnym magazynie kolejowym, najbliższym wjazdowi na nową drogę, powstała nowa stacja transformatorowa dla tramwajów w Gdańsku. Zasilane są z niej wszystkie tramwaje w Śródmieściu. Nowa stacja to jeden z elementów zadań publicznych dewelopera Forum Gdańsk dla miasta. Poprzednia znajdowała się na tyłach budynku poczty przy Targu Rakowym i kolidowała z nową inwestycją. Z rozebranej stacji przepiąć trzeba było 27 kabli o łącznej długości kilkunastu kilometrów. Operacja odbywała się etapami, wyłącznie nocą, by nie zakłócić ruchu tramwajów. |