• Start
  • Wiadomości
  • Samorządy metropolii na wspólnych zakupach zaoszczędziły 100 mln zł. W tym roku znów kupują razem

Samorządy metropolii na wspólnych zakupach zaoszczędziły 100 mln zł. W tym roku znów kupują razem

Już siódmy rok z rzędu samorządy zrzeszone w Obszarze Metropolitalnym dokonają grupowych zakupów energii elektrycznej, paliw i usług. 16 kwietnia (poniedziałek) w siedzibie Obszaru prezydenci, burmistrzowie, wójtowie i starostowie podpisali deklarację w tej sprawie.
16.04.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Samorządowcy Obszaru Metropolitalnego, a po środku podpisana deklaracja o wspólnych zakupach w 2018 r.

Tylko w ubiegłym roku dzięki realizacji wspólnych zamówień publicznych samorządy Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OM G-G-S) zaoszczędziły prawie 37 mln zł. Największe oszczędności - blisko 30 mln zł - przynosi wspólna dostawa energii elektrycznej.

Porozumienie dotyczące przystąpienia do grupowych zakupów dotyczy:

- energii elektrycznej (kompleksowa dostawa i dystrybucja oraz rozdzielona dostawa i dystrybucja)

- paliwa gazowego

- usług pocztowych

- paliwa do pojazdów służbowych

- oleju opałowego.

 

- Biorąc pod uwagę wszystkie zakupy, które realizujemy wspólnie od 2012 r., oszczędności dla naszych samorządów wyniosły ok. 100 mln zł - raportował Marek Komorowski, dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Wiem, że mniejsze gminy nie odczuwają tego tak mocno jak duże, ale z roku na rok oszczędność jest systematyczna i przynosi realne pieniądze, które można przeznaczyć na inne cele. Jeśli chodzi o paliwo, w ramach wspólnego postępowania w roku ubiegłym udało się zaoszczędzić od 0,21 do 0,29 gr na litrze. Możne nie jest to imponująca suma, ale przy ilości blisko miliona litrów paliwa, zyskaliśmy wyraźną różnicę. Dzięki grupowym zakupom z roku na rok uzyskujemy coraz niższą cenę na dostawę oleju opałowego. Rok temu zaoszczędzono ok. 15 gr na litrze, w 2015: 13 gr.

Marek Komorowski dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Jak podkreślił Marek Komorowski, liczba gmin i instytucji przystępujących do wspólnych zamówień z roku na rok wzrasta. Na początku “wspólnota” obejmowała kilkanaście podmiotów, w 2017 r. było ich już blisko 60.

Realizatorem większości wspólnych postępowań jest BZP gdańskiego magistratu, jedynie za dostawę gazu ziemnego odpowiada Biuro Urzędu Miejskiego w Gdyni.

- Mamy ogromny potencjał wzrostowy, jeśli się jeszcze bardziej zintegrujemy, a podstawą integracji jest wzajemne zaufanie. Jako gminy metropolii przełamujemy wciąż silny w Polsce brak zaufania społecznego i pokazujemy, że potrafimy wyjść poza gminną czy powiatową suwerenność, nie bojąc się że ktoś zabierze nam część autonomii - powiedział prezydent Gdańska i prezes zarządu OM G-G-S Paweł Adamowicz. - Wspólne zamówienia to dowód gospodarności poszczególnych jednostek samorządowych. Na północ od Warszawy jesteśmy największą publiczną grupą, która wspólnie dokonuje zakupów. Marzy mi się, żeby wciągnąć do niej wszystkie jednostki organizacyjne gmin, a pomysłów na rozwój segmentów zakupów jest jeszcze bardzo wiele. Choćby ubezpieczenia. Wydajemy krocie, a jeśli stworzymy towarzystwo samorządowych ubezpieczeń wzajemnych, składki będą niższe. Po co dawać zarabiać korporacjom - dodał Paweł Adamowicz.

Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska i przewodniczący zarządu Obszaru Metropolitalnego G-G-S składa podpis pod deklaracją

Wśród wspólnych zakupów dokonanych w 2017 r. największym zainteresowaniem cieszył się zakup energii elektrycznej. W postępowaniu udział wzięły nie tylko 62 gminy i powiaty, ale także inne instytucje: uczelnie, Port Lotniczy Gdańsk, spółki komunalne czy Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum Zamkowe w Malborku. Uzyskano cenę o ok. 47 proc. niższą za 1 MWh (megawatogodzina) w stosunku do cennika.

Dla porównania - z opcji wspólnego zakupu usług pocztowych skorzystały 24 gminy i powiaty oraz ich jednostki organizacyjne. Na listach poleconych i zwykłych zaoszczędzono ok. 30 proc.

- W 2017 r. 30 samorządów skorzystało także z opcji wspólnego zamówienia urn do lokali wyborczych. W tym roku, być może jako grupa zakupimy także kamery do lokali, w związku z wymaganiami dotyczącymi wyborów samorządowych - przypomniał Wojciech Zemła, sekretarz Miasta Sopotu i przewodniczący Komisji ds. Administracji i Finansów OM G-G-S. - Jest także koncepcja by poszerzyć nasze zakupy na obszar materiałów biurowych i środków czystości.

Jakie korzyści, poza oczywistymi finansowymi, niosą ze sobą grupowe zakupy?

- Zamówienia publiczne budzą emocje i potrafią być kontrowersyjne, warto więc robić je razem, skupiając doświadczenia specjalistów z poszczególnych samorządów - odpowiada Wojciech Zemła. - Współpraca daje także szanse na efektywne zamówienia. Skala zakupu powoduje, że kupujemy taniej, ale przy zachowaniu określonego poziomu jakości.

Jak mówi przewodniczący komisji, wspólne zamówienia gmin obejmują określone dziedziny, ponieważ są one uniwersalne dla wszystkich samorządów, a postępowania takie jak np. na zakup energii należą do najtrudniejszych. Pierwszy zakup w ramach samorządów OM G-G-S dotyczył energii elektrycznej, kolejne dochodziły z roku na rok.

Warto zaznaczyć, że wspólne postępowanie samorządów nie oznacza jednolitej ceny dla wszystkich uczestników.

- Tyle ile samorządów bierze udział w zakupach, tyle jest załączników do postępowania - tłumaczy Wojciech Zemła. - Określone są pewne algorytmy, które zależą od zakresu zapotrzebowania zgłaszanego przez określoną jednostkę i one definiują ostateczną cenę dla każdego z uczestników postępowania.

Do wspólnych zakupów w 2018 r. przystąpią m.in.:

Gdańsk, Gdynia, Sopot, Powiat Malborski, Powiat Kartuski, miasto Rumia, gmina Stegna, Miasto Reda, Miasto Puck, Powiat Pucki, gmina Sierakowice, miasto Krynica Morska, miasto Tczew, miasto Pruszcz Gdański, gmina Chmielno, gmina Kosakowo, gmina Przywidz, gmina Sztutowo, gmina Żukowo.

TV

Mniej bruku - więcej drzew!