- Spotykamy się, aby porozmawiać o wyzwaniach, jakie stoją przed naszymi miastami - rozpoczął spotkanie Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - A zmiany zachodzą dynamiczne, co mogliśmy ostatnio zaobserwować przy okazji pandemii Covid-19, mamy też zmiany klimatyczne, które są coraz istotniejsze. Albo będziemy się nawzajem informować, albo nie nadążymy za zmianami. Kiedy byliśmy w 2018 roku w Tel Awiwie w Izraelu mogliśmy zaobserwować, że mobilność w mieście bazuje na hulajnogach elektrycznych, u nas nie było o tym mowy. Dziś, trzy lata po tamtej wizycie, hulajnogi są u nas coraz ważniejszym element mobilności. A z drugiej strony mamy doświadczenie - które odczuliśmy wszyscy - jak pandemia wpłynęła na komunikację miejską, jak dostała w kość. Chcemy rozmawiać, jak zmieniają się nasze miasta i czy to kierunek przyjazny mieszkańcom.
Inicjatywa „Samorządy Przyjazne Życiu” jest adresowana do innowacyjnie myślących samorządowców, zwłaszcza prezydentów, starostów, burmistrzów oraz wójtów. Doświadczenia miast, regionów i krajów osiągających największe sukcesy w utrzymywaniu wysokiej jakości życia wskazują, że wiele z nich zależy od przyjęcia odpowiednich zasad kształtowania rozwoju lokalnego, uwzględniających zalety aktywnej mobilności.
Dlaczego jakość życia jest tak ważna? Badania wykazują, że lepsza przestrzeń publiczna zwiększa atrakcyjność inwestycyjną oraz jest stymulatorem rozwoju „przemysłu czasu wolnego” - sektora gospodarki o najwyższej dynamice wzrostu w krajach cywilizacji postprzemysłowej.
Rafał Glazik, sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej przedstawił mechanizm "push and pull" jako narzędzie polityki parkingowej, które umożliwia finansowanie aktywnych form mobilności i transportu publicznego.
- To takie trochę działanie na zasadzie “kija i marchewki” w zarządzaniu parkowaniem - tłumaczył Rafał Glazik. - Z jednej strony restrykcyjna polityka parkingowa wprowadzana przez niektóre samorządy miejskie czyli działania w zakresie stref płatnego parkowania, z drugiej na przykład wzmacnianie ruchu pieszego w mieście.
Jak podkreślił Glazik najważniejszymi problemami w transporcie jest dominująca cały czas rola samochodów, brak zasobów finansowych dzięki którym można by zachęcić mieszkańców do korzystania ze zrównoważonych środków transportu.
Ideą mechanizmu "push and pull" jest użycie dochodów z zarządzania parkowaniem tak, żeby służyły do zachęcania do korzystania ze środków transportu mobilnego. I tak 20 proc. środków z zarządzania parkowaniem trafiłoby do miasta, 40 proc. na zarządzania strefami parkingowymi (np. aplikacja zajętości parkingów miejskich) i pozostała część na np. remont autobusów czy nowe trasy rowerowe itp.
Igor Kaniecki z GA-MA Consulting przedstawiając projekt "Parking gets SMART" podkreślił korzyści wynikające z inteligentnego parkowania.
- Dostarczanie kierowcom informacji o rzeczywistej zajętości parkingów może spowodować, że podróż na przykład do centrum nie będzie się kierowcy opłacać i wybierze przesiadkę na transport publiczny lub rower - tłumaczył Igor Kaniecki. - W projekcie bierze udział pięć miast pionierskich, które będą testować cyfrowe urządzenie do zarządzania informacją parkingową w czasie rzeczywistym.
Piotr Grzelak mówiąc na temat digitalizacji polityki parkingowej w Gdańsku przypomniał badania przeprowadzone w 2016 roku, z których wynika, że indywidualny transport samochodowy utrzymuje się na pierwszym miejscu i ta tendencja rośnie. W Gdańsku 41 proc. stanowi transport samochodowy indywidualny, 21 proc. ruch pieszych, 6 proc. to transport rowerowy, a 32 proc. stanowi transport zbiorowy.
- Po pandemii te dane są jeszcze gorsze najpewniej - mówił prezydent Grzelak. - Żeby to zmienić potrzebny jest mechanizm "push and pull". Potrzeba nowej infrastruktury na przykład nowych linii tramwajowych czy podnoszenia standardów komunikacji miejskiej. Ważnym elementem jest oczywiście infrastruktura rowerowa, jej rozbudowa jest bardzo istotna. To też poprawa warunków pieszych, która na razie raczkuje, jest na początkowym etapie rozwoju, ale się dzieje. W Gdańsku dzielnica Śródmieście jest podzielona drogą do Warszawy na Główne Miasto i Dolne Miasto, dzięki przejściu poziomemu na Podwalu Staromiejskim, które wykonaliśmy, na nowo zszywamy tkankę miasta.
Wojciech Folejewski, dyrektor ZDiZ Gdynia mówiąc o tym, że polityka parkingowa może być narzędziem wspierania zielonego i multimodalnego transportu przytoczył działania miasta wobec popularnego w Gdyni parkingu.
- Przy plaży miejskiej w Gdyni, przy Teatrze Muzycznym, był parking samochodowy - tłumaczył Wojciech Folejewski. - Teraz jest to teren zamknięty dla samochodów, powoli rośnie tam zieleń. To też może być jedna z dróg, której nie trzeba się bać i po prostu w jakichś wybranych fragmentach blokować miasto dla kierowców. Inne pytanie brzmi, jak przekonać ludzi do roweru, hulajnogi, zrównoważonego transportu? Może gdyby celebryci, influencerzy, blogerzy promowali rower, może gdyby James Bond zamiast jeździć luksusowymi samochodami przesiadł się na rower, to by podziałało?
Podczas konferencji zaprezentowano też wyniki Badania Klimatu Rowerowego 2020 i przedstawiono laureatów. W kategorii miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców Gdańsk zajął w badaniu I miejsce.
Prezentacja wyników Badania Klimatu Rowerowego 2020 i ogłoszenie laureatów
Kategoria najlepszy wynik
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI DO 50 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce MIELNO
II miejsce ŚWIDNIK
III miejsce NOWY DWÓR GDAŃSKI
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI 50-100 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce TCZEW
II miejsce SWARZĘDZ
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI 100-200 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce RYBNIK
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI POWYŻEJ 200 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce GDAŃSK
II miejsce BIAŁYSTOK
III miejsce ex aequo POZNAŃ i KRAKÓW
Kategoria najwyższa frekwencja
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI DO 50 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce SKOKI
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI 50-100 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce TCZEW
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI 100-200 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce RYBNIK
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI POWYŻEJ 200 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce GDYNIA
Kategoria COVID-19 a jazda rowerem
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI DO 50 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce MIELNO
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI 50-100 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce TCZEW
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI 100-200 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce RYBNIK
W GRUPIE MIEJSCOWOŚCI POWYŻEJ 200 TYS. MIESZKAŃCÓW
I miejsce KRAKÓW
NAGRODA SPECJALNA
100 procent frekwencji
WŚRÓD SAMORZĄDÓW CZŁONKOWSKICH STOWARZYSZENIA METROPOLIA POZNAŃ