Z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny pociągiem hybrydowym. Samorząd województwa kupi 4 składy

Prawie 128 mln zł kosztować będą cztery dwunapędowe pociągi, które zakupi samorząd województwa pomorskiego. Napęd elektryczny i spalinowy pozwoli na łatwiejszą podróż i wyeliminuje przesiadki pomiędzy trasami elektryfikowanymi i tymi bez elektryfikacji.
15.05.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
kilku meżczyzn stoi w gabinecie, dwóch z nich trzyma podpisaną umowę
Podpisana umowa przewiduje, że hybrydowymi pociągami mieszkańcy Gdańska i Pomorza pojadą już za rok
Fot. Aleksander Olszak

Pociągi hybrydowe dla Pomorza

Umowę 15 maja podpisali marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk oraz Leszek Bonna oraz prezes firmy NEWAG Zbigniew Konieczek. Do spalinowego i elektrycznego taboru kolejowego, którym podróżują mieszkańcy Pomorza dołączą więc wyjątkowe składy. Napęd hybrydowy umożliwia obsługę jednym składem zarówno odcinka zelektryfikowanego jak i tego bez sieci trakcyjnej.

PKM Południe: pociągiem ze Śródmieścia do Kowal. Kluby KO i WdG - za, PiS przeciw 

- Kupujemy cztery tzw. pociągu hybrydowe. To składy, które mają napęd zarówno elektryczny, jak i spalinowy. Będzie dużo wygodniej sprawniej, ale i korzystniej dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Składy wyprodukuje polska firma NEWAG z Nowego Sącza. Cały kontrakt jest wart prawie 128 mln zł. W tej kwocie 65 mln zł stanowi dofinansowanie z Polskiego Ładu.

Pociągi hybrodowe – pociągi przyszłości

Składy hybrydowe będą wyglądać, jak dobrze znane Impulsy. Wyposażone maja być w klimatyzację i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo podróży zapewni monitoring. Na pokładzie działać będzie wi-fi i nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej.

W portfolio firmy NEWAG jest Nowatorski Hybrydowy Zespół Trakcyjny IMPULS 2 typu 36WEh, reklamowany jako pierwszy polski pojazd szynowym, który oprócz napędu elektrycznego posiada też napęd spalinowy. Pozwala on na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Zastosowanie innowacyjnej technologii i połączenie jej w Impulsie sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu przez przewoźników diametralnie wzrasta.

nowocześnie wyglądający pociąg z napisem hybrid
Podczas 13. Międzynarodowych Targów TRAKO 2019 w Gdańsku firma NEWAG S.A. otrzymała nagrodę główną w konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego dla wyrobów i innowacji technicznych stosowanych w kolejnictwie. Nz. wyróżniony w konkursie Nowatorski Hybrydowy Zespół Trakcyjny IMPULS 2 typu 36WEh, który równocześnie miał swoją premierę podczas targów
źródło: newag.pl

Ale to nie wszystko. Choć tego nie przewiduje umowa, w pomorskich „hybrydach” w przyszłości będzie można zamontować super-kondensatory, czyli urządzenia dzięki którym podczas ruszania z przystanku pociąg korzysta z energii wytworzonej przy hamowaniu.

Zobacz relację wideo z Targów TRAKO 2019 - jest tam premiera hybrydowego pociągu:

Pociągi hybrydowe dla Pomorza – kiedy pojedziemy?

Dwunapędowe pociągi na pomorskich szlakach kolejowych pojawią się już w drugiej połowie 2024 r. Zgodnie z umową na dostawę pierwszych dwóch pojazdów NEWAG ma 16 miesięcy od podpisania umowy a kolejne w 17 miesięcy. A na jakich trasach będzie można je spotkać?

- To przede wszystkim połączenia z Gdańska w kierunku Kartuz i Kościerzyny. Tam „hybryda” będzie idealna. Przypominam, że już niedługo kończymy elektryfikację linii PKM – dodaje marszałek Stuk.

Ale rozważane są również inne trasy np. na Półwysep Helski.

Autor: Aleksander Olszak/pomorskie.eu

TV

Wieczór dla tramwaju widmo