Co zaplanowano w ramach budowy węzła integracyjnego we Wrzeszczu?
Zaprojektowano trzy miejsca postojowe w systemie Kiss&Ride, w formie wydzielonej zatoki postojowej o szerokości 3,5 m oddzielonej od głównej jezdni tzw. wyspą z kostki kamiennej. Skrzyżowanie ulic Lendziona i Dmowskiego, w rejonie Kiss&Ride, zaprojektowano jako mini rondo o średnicy 3 metrów. Przy wlocie ul. Dmowskiego z kierunku Galerii Bałtyckiej zaprojektowano natomiast tzw. wyspę segregującą ruch o szerokości 1 metra. Rondo i wyspa wykonane będą z kostki kamiennej.
Zaprojektowano też dwa miejsca postojowe dla taksówek o wymiarach 2,5x6 m w bezpośrednim sąsiedztwie wyjść z peronów PKP oraz dwa miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych - w miejscu istniejących miejsc dla taksówek.
Nowa Olchowa gotowa. Otwarcie kolejnej drogi na południu Gdańska
- Elementami inwestycji będzie także przebudowa sieci teletechnicznych i kanalizacji deszczowej, a także montaż kamer monitoringu i tzw. małej architektury - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje realizację tej inwestycji. - W ramach zadania przewidziano także posadzenie siedmiu drzew owocowych i krzewów. Ponadto od strony istniejącego budynku dworca PKP, na pasie trawnika oraz od strony torów, zaprojektowano nasadzenia z roślin pnących - przylegających do elewacji budynku parkingu rowerowego - dodaje.
Kubaturowy parking rowerowy przy dworcu PKP
Zbudowany zostanie w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej i budynku dworca PKP, niedaleko zabudowy mieszkaniowej przy ul. Dmowskiego oraz istniejącej pętli autobusowej.
W miejscu planowanego budynku parkingu rowerowego znajdował się parterowy pawilon mieszczący pomieszczenia socjalne dla kierowców miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, oraz zatoka parkingowa dla samochodów osobowych pracowników GAiT. Pawilon został już rozebrany.
Projektowany budynek będzie pełnił funkcję garażu - parkingu rowerowego o pojemności 500 rowerów. Zamontowane zostaną w nim stojaki dwupoziomowe oraz stojaki rowerowe przeznaczone na parkowanie rowerów specjalnych, w tym dla osób niepełnosprawnych.
Dodatkowo w hali znajdzie się stanowisko do samodzielnego serwisowania roweru.
Obiekt będzie miał dwie kondygnacje i płaski dach wykonany w systemie retencyjnym - pokryty będzie niską roślinnością, a nadmiar wody odprowadzany będzie rynnami do kanalizacji deszczowej.
Na parking prowadzić będą trzy wejścia : dwa od strony ul. Dmowskiego, jedno pieszo - rowerowe umożliwiające wprowadzenie roweru na parking oraz drugie - piesze dla łatwego dostępu osób odbierających rowery oraz do obsługi punktu gromadzenia odpadów czy pomieszczenia technicznego. Trzecie wejście zaplanowano od strony Galerii Bałtyckiej, pieszo - rowerowe. Na poziom parkingu +1 prowadzić będą schody wewnętrzne i schody zewnętrzne, niezadaszone, ułatwiające dostęp pieszym do parkingu od strony budynku dworca
Na parterze nowego obiektu znajdą się, poza parkingiem dla jednośladów, także pomieszczenia zaplecza techniczno-socjalnego dla kierowców GAiT.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest Roverpol Sp. z o.o. Koszt prac wyniesie blisko 13 mln złotych. Te powinny zakończyć się w październiku br.
Ul. Do Studzienki i okolice. Koncepcje zagospodarowania według mieszkańców
Ruch jednokierunkowy na odcinku ul. Lendziona
W związku z rozpoczęciem robót już przed tygodniem wprowadzono ruch jednokierunkowy na odcinku ul. Lendziona, od wjazdu z ul. Dmowskiego, wzdłuż budynków przy ul. Lendziona nr 4a, 4b, 4c. Zmiany na ul. Lendziona będą obowiązywały co najmniej do końca maja. Zwężona została także zatoczka dla autobusów i chodnik na wysokości dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz. Pojawił się dodatkowy przystanek dla autobusów. Nie wprowadzono zmian tras linii autobusowych ani rozkładów jazdy, zmieniono jedynie lokalizację przystanku dla wysiadających „Wrzeszcz PKP” (końcowy dla linii: 110, 116, 126, 136, 157, 158, 162, 249, 258, 262, N3). Autobusy zatrzymują się w zatoce, która do tej pory była postojem taxi (przy wschodnim wejściu do Galerii Bałtyckiej), 100 metrów od dotychczasowej lokalizacji.
Inwestycja z dofinansowaniem unijnym
Budowa węzła integracyjnego jest realizowana w ramach zadania pn.: „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitarnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”. Dotychczas w naszym mieście wybudowano takie węzły w Rębiechowie oraz w Osowej. W planach jest budowa takiego węzła przy dworcu kolejowym "Gdańsk Główny".
Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne i jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.