Południe Gdańska czeka na kolej. Rozmowa z prezesem PKM Grzegorzem Mocarskim

Przedłużenie obecnej linii SKM o sześć przystanków z Gdańska Śródmieście do Kowal to przedsięwzięcie, które właśnie zaczyna się ziszczać. O kulisach budowy nowej linii kolejowej opowiadał Agnieszce Michajłow Grzegorz Mocarski, prezes spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
27.12.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
mężczyzna w średnim wieku
Grzegorz Mocarski, prezes spółki Pomorska Kolej Metropolitalna
Fot. gdansk.pl

W studio portalu gdansk.pl, w programie “Jestem z Gdańska”, 27 grudnia - w tydzień po ogłoszeniu przetargu na przygotowanie dokumentacji nowej linii PKM - gościł Grzegorz Mocarski, prezes spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Z węzła Kowale do centrum Gdańska w 14 minut? Jest przetarg na dokumentację nowej linii PKM

- Czy nowa linia kolejowa, inwestycja nazywana będzie na pewno w 2029 roku gotowa - chciała wiedzieć Agnieszka Michajłow, gospodyni “Jestem z Gdańska”.

- Sam chciałbym znać odpowiedź na to pytanie. Robimy wszystko, żeby ta kolej powstała do 2029 roku - odpowiedział gość. - Zakończenie inwestycji pierwotnie zahaczało o rok 2032 rok. Udało nam się tak zoptymalizować harmonogram przygotowania do realizacji inwestycji i samej realizacji, że jesteśmy w stanie zrobić to w krótszym czasie. 

W przetargu na sporządzenie dokumentacji dla inwestycji potencjalni projektanci mają czas na złożenie oferty do 25 stycznia 2024 roku. 

Kolejnym krokiem będzie aplikacja o środki unijne na realizację przedsięwzięcia z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (inaczej FEnIKS). 

Nowa linia kosztować ma ok. dwa miliardy złotych - dwukrotnie więcej, niż kosztowała budowa obecnej PKM. 

- Liczymy na to, że przekonamy ministerstwa infrastruktury oraz funduszy i polityki regionalnej by udzieliły nam zwiększonej dotacji - mówił Grzegorz Mocarski. - Obserwując codzienny potok samochodów w południowych dzielnicach Gdańska i oddawanie do użytku kolejnych mieszkań, ciężko mi sobie to wyobrazić, że tej kolei miałoby nie być. Mieszkańcy Gdańska i gmin ościennych - Kolbud i Pruszcza Gdańskiego, podczas konsultacji nie pytali, czy będziemy budować kolej, tylko kiedy to zrobimy.

Miasto kompaktowe - wizja zagospodarowania otoczenia nowych przystanków PKM

Rozmawiano także o przebiegu nowej linii kolejowej, który stanowi duże wyzwanie projektowe i wykonawcze: - Wchodzimy w mocno zurbanizowany obszar. Mamy zidentyfikowanych ponad 300 kolizji z sieciami gazowymi wodociągowymi, na których usunięcie rozwiązania będzie musiał znaleźć projektant. Wzgórza morenowe z niestabilnym gruntem wyróżniają nasze miasto, geotechnika jest więc bardzo ważnym elementem jeśli chodzi o posadowienie obiektów - wyliczał prezes PKM SA.  - Warto też zwrócić uwagę na różnice wysokości: Trakt św. Wojciecha położony jest na wysokości 1 m n. p. m., Kowale na 70 metrach. Właśnie przez ten specyficzny rodzaj terenu dwa przystanki będą na estakadzie, dwa w głębokich wykopach, a dwa pod ziemią. 

W programie rozmawiano jeszcze m. in. o tym, dlaczego projektowanie inwestycji trwać ma aż trzy lata, de facto dłużej nawet niż sama budowa; o tym, czy rzeczywiście mieszkańcy przesiądą się z samochodów do pociągów, a także co oznacza i czy w ogóle możliwa jest opłacalność przewozów pasażerskich w pociągach.

OBEJRZYJ PROGRAM 

 

Bieżące informacje na temat PKM Południe dostępne są na stronie internetowej poświęconej projektowi

 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo