Za wyłonienie wykonawcy i operatora Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo odpowiada Stowarzyszenie Metropolitalne Gdańsk - Gdynia - Sopot. W poniedziałek, 7 maja, nastąpiło otwarcie kopert z ofertami w rozpisanym 19 marca przetargu.
W postępowaniu wpłynęły trzy oferty:
Wykonawca |
Cena brutto za realizację zamówienia |
Liczba rowerów |
Udział rowerów o napędzie wspomaganym elektrycznie |
Full Speed Ltd., Dublin, Irlandia, Telfourth Ltd., Dublin, Irlandia, BleeperBike Ltd., Dublin, Irlandia |
32.562.246,42 zł, w tym na zarządzanie 11,8 mln zł oraz dostawę 20,7 mln zł |
5000 szt. |
10% |
Egis Bike Polska Sp. z o.o., Warszawa – Homeport s.r.o., Praga, BikeU Sp. z o.o., Warszawa
|
76.675.625,61 zł, w tym na zarządzanie 23,8 mln zł oraz 52,9 mln zł na dostawę |
3900 szt. |
100% |
NB Tricity Sp. z o.o., Warszawa (spółka należąca do Nextbike Polska) |
40.272.906 zł w tym 4,7 mln zł na zarządzanie oraz 35,5 mln zł na dostawę |
4080 szt. |
100 % |
Szacunkowa wartość zamówienia wyniosła: 56.527.683,61 zł brutto. W tym 23.618.183,61 zł przeznaczono na dostawę Systemu, a 32.909.500 zł na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji Systemu przez 78 miesięcy).
Złożone oferty zostaną teraz poddane ocenie komisji przetargowej, która w ciągu miesiąca dokona wyboru wykonawcy. Jeżeli żaden z oferentów nie złoży odwołania, podpisanie umowy z wykonawcą i zarazem operatorem systemu nastąpi do dziesięciu dni od dnia wyboru oferty.
- Komisja przetargowa przystępuje właśnie do oceny ofert - mówi Krzysztof Perycz – Szczepański, kierownik projektu z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. - Oferty muszą zostać dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, abyśmy nie mieli żadnych wątpliwości, co do ostatecznego wyniku przetargu.
Przypomnijmy: oferty zostaną ocenione na podstawie trzech kryteriów, przy czym wykonawca zobowiązany został do dostarczenia minimum 3866 rowerów, w tym co najmniej 10 proc. z napędem wspomaganym elektrycznie:
- Cena (60 proc. oceny)
- Udział rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie (35 proc. oceny)
- Dostarczenie dodatkowych rowerów powyżej liczby minimalnej (5 proc. oceny)
Podmioty biorące udział w przetargu powinny dysponować doświadczeniem oraz potencjałem w operowaniu systemami rowerów publicznych. Więcej na temat warunków przetargu pisaliśmy w dniu jego ogłoszenia.
Wybrany wykonawca zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. System będzie oparty o rowery czwartej generacji wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji pojazdów.
Wypożyczenie roweru odbywać będzie się za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Warto zaznaczyć, że rolę takiej karty pełnić mogą nie tylko karty bankomatowe czy kredytowe, ale także bilety miesięczne, legitymacje studenckie, karty mieszkańca, czy Metropolitalna Karta do Kultury. Wypożyczenine pojazdu nie powinno zająć więcej niż 15 s.
Jak podkreślają organizatorzy przetargu, zaletą MEVO będzie prostota obsługi oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie wyższa niż 10 zł. W tej cenie użytkownik otrzyma każdego dnia 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu 1,5 godziny, rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego nie wyniesie więcej niż 100 zł (przy zastosowaniu tych samych limitów czasowych, jak przy opłacie miesięcznej).
Jeśli użytkownik nie będzie chciał wykupić abonamentu, za minutę wypożyczenia zapłaci nie więcej niż 10 gr. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju, przy czym za dodatkową opłatą pojazd będzie można zostawić także poza stacjami.
Zgodnie z założeniami przetargu pierwsze rowery, czyli 30 proc. systemu, pojawią się już jesienią tego roku. Całość systemu roweru publicznego MEVO uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 r. Umowa z operatorem będzie zawarta na okres 6 lat i 6 miesięcy, licząc od momentu startu całego systemu.
Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem Roweru Metropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).
Rower publiczny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.