• Start
  • Wiadomości
  • Romuald Wicza-Pokojski żegna się z Miniaturą: - Zostawiam teatr w dobrej kondycji, również finansowej

Romuald Wicza-Pokojski żegna się z Miejskim Teatrem Miniatura: - Zostawiam teatr w dobrej kondycji, również finansowej

41 premier, udział w 38 festiwalach, prawie 55 tys. widzów w ubiegłym roku, współpraca z wyjątkowymi artystami, zwiększenie dotacji do ponad 3700 tys. rocznie, nagrody, projekty specjalne - po ośmiu latach dyrektor Romuald Wicza-Pokojski podsumowuje swoją pracę. Jak zmieniał się teatr pod jego rządami?
28.06.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Romuald Wicza-Pokojski był dyrektorem naczelnym i artystycznym Miejskiego Teatru Miniatura od 2011 do 2019 roku. Od 2018 piastuje stanowisko dyrektora naczelnego Opery Bałtyckiej
Romuald Wicza-Pokojski był dyrektorem naczelnym i artystycznym Miejskiego Teatru Miniatura od 2011 do 2019 roku. Od 2018 piastuje stanowisko dyrektora naczelnego Opery Bałtyckiej
Grzegorz Mehring/gdansk.pl


- Teatr Miniatura ma bardzo silną historię, pracowało tu wielu interesujących twórców i mam nadzieję, że tymi ośmioma latami podtrzymywaliśmy jego estymę - tymi słowami, które padły na konferencji w MTM, w czwartek, 27 czerwca 2019 r., dyrektor Romuald Wicza-Pokojski pożegnał się ze współpracownikami, ale też z mediami, które towarzyszyły mu podczas ośmiu lat jego pracy dla placówki.

Siedziba Miejskiego Teatru Miniatura mieści się przy ul. Grunwaldzkiej

Siedziba Miejskiego Teatru Miniatura mieści się przy ul. Grunwaldzkiej 16
Jerzy Pinkas/gdansk.pl

 

Wicza-Pokojski objął stanowisko dyrektora Teatru Miniatura w listopadzie 2011 roku. Jak wspomina swoje początki?

- Przychodziłem tu z ideą, żeby w kontekście Miniatury mówiono wyłącznie o sprawach artystycznych - mówi dyrektor Romuald Wicza-Pokojski. - Przez wiele lat prowadząc teatr alternatywny, wraz z przyjaciółmi mocno teoretyzowaliśmy świat instytucji. Kiedy ogłoszono konkurs na dyrektora Miniatury, postanowiłem złożyć papiery. Wiedziałem, że teraz będzie czas, aby nasze teorie wcielić w życie, zmierzyć się z praktyką. Wiedziałem też, że jesteśmy w teatrze miejskim, w teatrze małym i dla dzieci. 

Doświadczenie pracy w teatrze offowym okazało się przydatne. Pierwsza trzyletnia kadencja upłynęła na odbudowaniu marki teatru, który miał wtedy spore kłopoty. Rozpoczynali z dotacją na poziomie 2 582 153 zł, bez wsparcia z zewnątrz. W pierwszym roku (2011) udało się zrealizować dwie premiery, grano średnio dwa razy w miesiącu, w teatrze niewiele się działo.   

 Kraina śpiochów w reż. Jacak Malinowski‌ego to spektakl dla najmłodszych dzieci. Takie formy cieszą się ogromnym zainteresowaniem widzów Miniatury
"Kraina śpiochów" w reż. Jacak Malinowski‌ego to spektakl dla najmłodszych dzieci. Takie formy cieszą się ogromnym zainteresowaniem widzów Miniatury
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

- Od samego początku zależało mi, żeby o Miniaturze było słychać, ale pozytywnie, żeby nas chciała widownia trójmiejska, ale też - żebyśmy stali się znaczącym teatrem w Polsce. Podczas tej pierwszej kadencji chodziło bardziej o to, żebyśmy w ogóle zaczęli istnieć w obiegu teatrów. I to się udało - zapewnia dyrektor, a zderzenia teorii z praktyką nie wspomina źle. 

- Myślę, że ten miks doświadczeń: życia instytucji i osób wywodzących się z NGO-sów (a to jest inne podejście i inne metody pracy) spowodował, że nam się udało. Przełożyliśmy to korzyść teatru. Ale muszę jasno powiedzieć: udało się, dzięki otwartości osób tutaj pracujących. To była kwestia zaufania. Moment, w którym przychodziliśmy był jednak momentem kryzysowym dla Miniatury.

 Śniący Chłopiec Hanocha Levina. Premiera
"Śniący Chłopiec" Hanocha Levina. Premiera
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Po dwóch kadencjach dyrekcji liczba premier wzrosła do siedmiu rocznie, teatr gra średnio 10 tytułów w miesiącu, jeździ na festiwale, gdzie zdobywa nagrody, a w roku ubiegłym instytucję odwiedziło 54 977 widzów, a dotacja wzrosła do 3 722 847 zł dotacji podmiotowej i 153 765 zł zewnętrznej. 

W ciągu ośmiu lat zagrano tu 41 premier, w tym trzy dla najnajów (od 0 do 4 lat), 20 dla dzieci, 12 dla młodzieży i dorosłych. W ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich, gdzie twórcy pracujący w Miniaturze realizują swoje artystyczne projekty zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych, powstało kolejnych sześć. 

 
Mat. MTM

 

Teatr rozpoczął też współpracę z radiem polskim i w takiej kooperacji - z Teatrem Polskiego Radia i festiwalem Literacki Sopot - w ramach konkursu „Tam, gdzie żyją dzikie dźwięki”, powstały w 2015 roku cztery słuchowiska dla dzieci. Jedno z nich “Tam, gdzie mieszka cisza” w reż. Anny Wieczur-Bluszcz, zdobyło główną nagrodę w konkursie na słuchowisko dla dzieci i młodzieży XVI Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej DWA TEATRY.
   

Artyści związani z MTM
Artyści związani z MTM
Mat. MTM


Miniatura ruszyła też ze swojej siedziby w świat. Odwiedziła 36 miejscowości w Polsce i 12 za granicą, wzięła udział w 38 festiwalach teatralnych, z których udało się przywieźć nagrody, m.in. dla „Krzyżaków” w reż. Jakuba Roszkowskiego. Była to I nagroda XXVIII Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu oraz Nagrodę Publiczności 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych KLASYKA POLSKA.

- Ten festiwal w Opolu uważany jest za najważniejszy dla teatrów lalek w Polsce - cieszy się dyrektor. - Dostaliśmy też nagrodę dla najlepszego zespołu festiwalu w Bangkoku. 

Spektakl "Bunt". Zobacz wideo : 


Ale najbardziej Wicza - Pokojski podkreśla radość ze współpracy ze znakomitymi artystami, również z zewnątrz, których chętnie zapraszał do Gdańska. Przez osiem lat współpracowało z Miniaturą 66 realizatorów zewnętrznych, w tym 20 z Trójmiasta. Pojawili się artyści należący do polskiej czołówki: Remigiusz Brzyk, Jacek Głomb, Mirek Kaczmarek, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Damian Styrna, Paweł Szkotak czy Stefan Wesołowski.

- To były spotkania z wyjątkowymi twórcami - zapewnia dyrektor. - Duża przygoda artystyczna i mocno wytężony pracą czas. Jestem też dumny z tego, że znacząco wzrosła dotacja dla teatru. To jest też dla mnie istotne, że zostawiam teatr w dobrej kondycji, również finansowej. 

 
Mat. MTM

 

Oficjalnie mandat dyrektora Wiczy-Pokojskiego wygaśnie 31 sierpnia tego roku. Wtedy rządy obejmie Michał Derlatka. Jakie rady przekazał nowemu dyrektorowi odchodzący dyrektor?

- Przekazałem mu dwie i z jednej mogę się zwierzyć publicznie: za każdą decyzją dyrektora idą pieniądze. Trzeba mieć tego świadomość - powiedział Wicza-Pokojski, który zarządzać będzie teraz Operą Bałtycką. 


 
Mat. MTM


WIĘCEJ:

Michał Derlatka z rekomendacją na stanowisko dyrektora Miejskiego Teatru Miniatura

Romuald Wicza-Pokojski nowym dyrektorem Opery Bałtyckiej. Wraca też José Maria Florêncio

PREMIERA - „Kraina Śpiochów”. Dorosły musi zrezygnować z siebie, żeby pomóc dziecku

Miejski Teatr Miniatura dla dorosłych. Prapremiera “Śniącego chłopca” Hanocha Levina

Premiera “Jak wam się podoba” w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Reżyseruje Krystyna Janda|

 

Teatr w liczbach, od 2011 do 2018

Premiery - 4 do 8 premier rocznie 

Liczba widzów - od 39 549 do 58 326 

Frekwencja - od 70,40% do 83,30%

Liczba wystawień w siedzibie - zwiększyła się do ponad 300 rocznie

Prezentacje spektakli w Polsce (36 miejscowości) i za granicą (12 miejscowości)

Uczestnictwo w festiwalach - 38

 

Projekty i wydarzenia specjalne

  • co dwa lata odbywał się Przegląd Teatru dla Młodzieży CO NOWEGO?
  • cykle warsztatów rodzinnych Emocje od Z do A i Dzikie Dźwięki, łączące teatralne know-how z rozwojem emocjonalnym dzieci i dobrą literaturą 
  • konkurs na sztukę dla dzieci lub młodzieży „Demokracja. Nie tylko dla dorosłych” we współpracy z Fundacją MiastoKreacja
  • dwie edycje szopki noworocznej („Peron” i „Odlot” w reż. Piotra Wyszomirskiego)
  • spotkania z autorami, panele dyskusyjne, czytania (m.in. „Garden party” Václava Havla w reż. Jacka Głomba) 
  • koncerty („Pamiętajcie o wulkanach” we współpracy z Fundacją Pomysłodalnia, w ramach programu wydarzeń prezentujących islandzką kulturę towarzyszącemu premierze spektaklu „Błękitna planeta”). 

 

TV

Każdy może pomóc