Spacer po Oruni. Czas przygotować się do nowego etapu rewitalizacji dzielnicy

Zagospodarowanie Parku Schopenhauera, umożliwienie zabudowy mieszkaniowej na terenach kolonii, rewaloryzacja pustych placów pomiędzy niektórymi kamienicami - to zaledwie kilka przykładów propozycji inwestycji, które złożyli mieszkańcy. W środę, 31 maja, odbył się spacer badawczy w ramach przygotowań do następnych działań rewitalizacyjnych w tej części Gdańska. Jego organizatorem było Biuro Rozwoju Gdańska, które nadzoruje przygotowania oraz realizację już zaplanowanych projektów w ramach rewitalizacji.
01.06.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu zielony park, przypominający las, bo rośnie gęsto dużo drzew, po lewej widać jadący pociąg
Mieszkańcy Oruni chcą rewaloryzacji Parku Schopenhauera, który znajduje się w sąsiedztwie torów kolejowych
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Rewaloryzacja Parku Schopenhauera

Park ten znajduje się tuż przy torach kolejowych, pomiędzy ulicami Dworcową i Rejtana. Obecnie trwają już prace nad koncepcją dla tego miejsca. Założenie jest takie, by stał się przyjazną przestrzenią, która będzie tętnić życiem, a jednocześnie nawiązywać będzie do historii. Co istotne, teren ten jest pod ochroną konserwatora zabytków, więc najprawdopodobniej będzie musiał on nawiązywać przede wszystkich do dawnych, oryginalnych założeń parkowych. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje obecnie kwerendę historyczną dla Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wstępny pomysł jest taki, by park od strony ul. Dworcowej był właśnie bardziej "historyczny", a od strony ul. Rejtana bardziej nowoczesny. Dużo jednak zależeć będzie od ostatecznej decyzji właśnie Konserwatora Zabytków. Zwracano uwagę na to, że ten teren ma się stać m.in. zieloną alternatywą dla sąsiedniego Traktu Św. Wojciecha, by mieszkańcy mogli tędy bezpiecznie i wygodnie przechodzić. Mieszkańcy nie ukrywali, że obecnie w tym parku jest problem z osobami pijącymi, w nadmiarze, alkohol i pozostawianymi w związku z tym w okolicy licznymi butelkami. Mówiono też o konieczności opracowania polityki parkingowej dla tej okolicy, która objęłaby m.in. ul. Gościnną i Dworcową.

Zagospodarować przestrzeń pomiędzy kamienicami

Gdańskie Nieruchomości przygotowują się do remontu kamienicy przy ul. Trakt Św. Wojciecha 44. Pomiędzy tym budynkiem a kamienicą, w której przed laty znajdowała się pralnia, gdzie na bocznej ścianie wymalowano okazały mural, znajduje się niezagospodarowana przestrzeń, która służy obecnie przede wszystkim do parkowania samochodów. Pojawiła się propozycja, by teren ten atrakcyjnie zagospodarować, by służył głównie pieszym mieszkańcom.

Zasygnalizowano też potrzebę budowy w tej okolicy pochylni służącej m.in. osobom niepełnosprawnym, umożliwiającej bezpieczne zejście ze skarpy na Trakt Św. Wojciecha.

Rewitalizacja Biskupiej Górki i Starego Chełmu. Co proponują mieszkańcy?

Tereny "kolonijek" czekają na rewitalizację

W trakcie spaceru zajrzano także na ul. Kolonia Zaranie. Na tej ulicy, jak i sąsiednich, stało przed laty sporo budynków mieszkaniowych, nierzadko wątpliwej jakości. Potężna powódź sprzed ponad 20 lat zalała te tereny i wiele z tych obiektów trzeba było wyburzyć, nie nadawały się do ponownego zamieszkania. Jest pomysł, by miasto dopuściło w tej okolicy ponownie zabudowę mieszkaniową, w tym zabudowę jednorodzinną. Jeden z mieszkańców zwracał uwagę, że nie ma tu wciąż kanalizacji. Na ul. Kolonia Zaranie trzeba też wymienić nawierzchnię obecnej drogi. Pojawił się też wniosek, by teren Kolonii otworzył się na przepływającą w pobliżu rzekę Motławę, by Miasto zbudowało tam np. niewielką przystań kajakową.

na zdjęciu kilka osób stoi na ulicy, rozmawia, wokół widać dużo zielonych traw
W trakcie spaceru rozmawiano także o problemach ul. Kolonia Zaranie, i sąsiednich ulic
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Rewitalizacja a budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Południe

Na skrzyżowaniu ulic Podmiejskiej, Zamiejskiej i Raduńskiej rozmawiano o budowie nowego odcinka kolejowego PKM, która przebiegać będzie m.in. w tej okolicy. Mieszkańcy już dziś dopytują o przyszłość okolicznych kamienic, głównie tych zdegradowanych, jak i pustostanów. Na razie nie ma wobec nich konkretnych planów.

Zarówno przedstawiciele Biura Rozwoju Gdańska, jak i Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska, podkreślali, że budowa w tym miejscu linii kolejowej i przystanku pasażerskiego może mieć bardzo duży wpływ na okolicę, i to pozytywny. Mieszkańcom brakuje tutaj obecnie różnego typu usług, w tym gastronomii. Niewykluczone, że kolej ożywi tę część dzielnicy.

Rewitalizacja Dolnego Miasta. Jakie inwestycje proponują mieszkańcy?

Linia PKM Południe prawdopodobnie przebiegać będzie też przez teren w sąsiedztwie kwartału ul. Rejtana i ul. Trakt Św. Wojciecha. Jest obawa, że kiedy inwestycja zostanie zrealizowana, okoliczni mieszkańcy będą widzieć nowoczesny wiadukt, a pod nim nadal zaniedbane, niezagospodarowane klepisko. Pojawił się więc postulat, by PKM uwzględniła zagospodarowanie tego terenu w ramach inwestycji.

na zdjęciu kilkanaście osób stoi w grupie wokół siebie, stoją na chodniku, widać fragmenty pobliskich kamienic
Na skrzyżowaniu ulic Podmiejskiej, Zamiejskiej i Raduńskiej rozmawiano o budowie nowego odcinka kolejowego PKM, która przebiegać będzie m.in. w tej okolicy
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Inne sprawy

W trakcie spaceru zwracano też uwagę na problem braku wiat przy odnawianych, remontowanych kamienicach, w efekcie czego przy tych budynkach stoją nierzadko, luzem, kolorowe kontenery na odpady.

Rozmawiano też o potrzebie nowych inwestycji mieszkaniowych w tej dzielnicy. Takie w planach na najbliższe lata ma Gdańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Na razie nie ma jednak jeszcze konkretów. Prawdopodobnie nowe obiekty pojawią się przy ul. Serbskiej i ul. Przy Torze.

Orunia-Św. Wojciech-Lipce. Co ustalono podczas spaceru z zastępcą prezydenta?

Jednym z punktów spaceru był też budynek komunalny przy ul. Ubocze 24, a także rozmowa o problemach związanych z sąsiedztwem ośrodka dla bezdomnych mężczyzn.

Na ul. Głuchej mieszkańcy zgłosili natomiast problem nadmiernego hałasu, głównie w godzinach nocnych, wywoływanego przez pociągi poruszające się po torowiskach w sąsiedztwie tamtejszych bloków mieszkaniowych. Chcą ekranów akustycznych, a przy okazji także modernizacji chodników i oświetlenia.

W kwietniu punkty konsultacyjne, w maju spacery badawcze

W środowym spacerze wzięli udział mieszkańcy, a także pracownicy Biura Rozwoju Gdańska, w tym zastępczyni dyrektor BRG, Ewa Pielak. BRG. Obecny był Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, a także zastępczyni dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska Katarzyna Jaskuła i przedstawicielka Gdańskich Nieruchomości. Był też Przemysław Guzow z Gdańskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego, Agnieszka Bartków - przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce, Przemysław Kluz, lokalny aktywista i jednocześnie menadżer Domu Sąsiedzkiego przy ul. Dworcowej, oraz, gościnnie, kilkuosobowa delegacja urzędników z Żor, którzy chcieli przekonać się, w jaki sposób nasze miasto przygotowuje się do rewitalizacji.

W ramach przygotowań do kolejnego etapu rewitalizacji, w drugiej połowie kwietnia br. BRG zorganizowało punkty konsultacyjne we wszystkich czterech dzielnicach Gdańska, w których planowane są dalsze działania rewitalizacyjne: w Nowym Porcie, Oruni - Św. Wojciechu - Lipcach, na Dolnym Mieście i Biskupiej Górce. Przez kilka dni mieszkańcy mogli zgłaszać swoje propozycje inwestycji i projektów społecznych. Takie pomysły można było też zgłaszać za pomocą internetowej ankiety zamieszczonej na stronie BRG. Po zebraniu i przeanalizowaniu wszystkich zgłoszonych w kwietniu pomysłów, w maju pracownicy BRG zaprosili mieszkańców na tzw. spacery badawcze. Trasy zostały zaplanowane z uwzględnieniem miejsc i obiektów zgłoszonych w kwietniu w punktach konsultacyjnych.

TV

Kamienica przy Toruńskiej 27 odzyskała blask