Modernizacja dworca rozpoczęła się prawie 4 lata temu
Remont i modernizacja zabytkowego budynku dworca trwały od 2019 r. To największa inwestycja dworcowa Krajowego Programu Kolejowego na lata 2019-2023. Początkowo planowano, że remont zakończy się do grudnia 2021 r. Ostatecznie oddanie dworca do użytku opóźniło się o półtora roku z powodu problemów technicznych.
W pierwszym etapie prac prowadzono głównie rozbiórki, a następnie wykonano nowe stropy wewnątrz budynku oraz nowe dachy z wzorami z dachówek odtworzonymi na wzór historycznych. Oczyszczona i poddana renowacji została też wieża zegarowa.
Inwestycja objęła budynek główny dworca oraz jego najbliższe otoczenie wraz z częścią tunelu podziemnego. Dworzec jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków, dlatego duża część prac miała charakter odtworzeniowy. Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostały m.in. elewacje. Całkowicie wymieniono pokrycia na istniejących dachach - odtworzono pierwotne geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie. Wymieniono też stolarkę okienną wzorowaną na historycznej.
Wewnątrz budynku przywrócone zostały dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowano oświetlenie wzorowane na historycznym. Pojawiły się też, zdobiące niegdyś dworcowe wnętrze, witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast - zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć. Nad zaprojektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonano przeszkloną kopułę doświetlającą.
Oliwa. Przy ul. Dickmana powstanie atrakcyjny skwer
Nowa część tunelu podziemnego na dworcu
W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowano tzw. system dynamicznej informacji podróżnych oraz informacji głosowej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu są także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami.
Powstała też nowa część tunelu podziemnego, która łączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz przystankami tramwajowymi.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny to największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to prawie 110 mln złotych brutto. Była współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycję realizowały Polskie Koleje Państwowe S.A.