Rekordowe przeładunki w porcie. W I półroczu o 36 proc. większe niż w tym samym okresie roku 2022

W ciągu pierwszego półrocza 2023 r. w Porcie Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów. To o 36 procent więcej w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Plasuje to port w Gdańsku na drugim miejscu na Morzu Bałtyckim. Pod względem przeładunku kontenerów już od dłuższego czasu gdański port utrzymuje pozycję lidera na Bałtyku. 
09.08.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Nabrzeże portowe ze statkami z lotu ptaka
Port Gdańsk jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami
mat. Port Gdańsk

Jakie przeładunki wzrosły najbardziej?

Po pierwszym półroczu na fali wzrostów w gdańskim porcie są surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla - 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6-procentowy spadek - osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.

Ponad 68 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk. Tyle towaru nie było do tej pory w historii firmy

Sporym wyzwaniem dla portów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Portu Gdańsk są obecnie przeładunki zbóż.
 
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy przez Port Gdańsk wyeksportowano ok. 1,4 mln ton zboża (zwłaszcza kukurydzy), co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna. Inne masowe osiągnęły wynik 1,7 mln t (wzrost o 9 proc.).

Jakie jest miejsce Portu Gdańsk w Europie i na Bałtyku?

- To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Jeszcze w ubiegłym roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8. miejsce - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
Po pierwszym kwartale br. Port Gdańsk w rankingu portów europejskich, wyprzedza takie portowe tuzy, jak Marsylia (Francja), Barcelona (Hiszpania) czy Konstanca (Rumunia).
 
Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i drugie miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym rosyjskich surowców energetycznych.

Ile statków przypłynęło?

W ciągu sześciu miesięcy do Gdańska zawinęło w sumie 1 832 statków handlowych (średnie GT 24 585). To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. (wówczas średnie GT wynosiło 20 394).
Widok z lotu ptaka na wielki statek przy nabrzeżu w porcie
Nabrzeże Bytomskie w Porcie Wewnętrznym
fot. Tomasz Dresler/ Port Gdańsk
Widoczny jest spory wzrost przeładunków w Porcie Wewnętrznym – aż o 66,7 proc. To zasługa m.in. inwestycji poczynionych w tej części portu, dzięki którym możliwe są zawinięcia większych statków. Modernizację toru wodnego (na długości 7 km), rozbudowę nabrzeży (5 km) w Porcie Wewnętrznym zakończono w 2022 r.

Inwestycje wzmacniające konkurencyjność portu

Na tym jednak nie koniec inwestycji w Porcie Wewnętrznym. Port Gdańsk otrzymał dofinansowanie dla projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”.
 
Dotacja w wysokości blisko 100 mln euro pochodzi z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). W ramach tego projektu przewiduje się przebudowę czterech kolejnych nabrzeży, o łącznej długości blisko 2 km wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż Kanału Portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i Węglowe to nabrzeża znajdujące się w Basenie Górniczym.

W Baltic Hub ruszyła wielka inwestycja. W 2024 roku gotowy będzie nowy terminal kontenerowy

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił trzy postępowania przetargowe na wyłonienie wykonawców robót budowlanych na Nabrzeżach: Rudowym, Bytomskim i Wiślanym. Ogłoszenie czwartego przetargu, na nabrzeże Węglowe, planowane jest w trzecim kwartale 2023 r.
 
 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo