- Mamy nadzieję, że dzięki temu programowi w ciągu najbliższych lat pojawi się w Gdańsku nowa infrastruktura przystankowa wraz z węzłami przesiadkowymi - powiedział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydent ds. inwestycji. - Zgłaszając uwagi do programu opieraliśmy się na potencjale rozwojowym obszarów położonych w sąsiedztwie linii kolejowych. Staraliśmy się również wsłuchiwać w postulaty mieszkańców, w tym radnych, jak na przykład w przypadku przystanku Gdańsk Karczemki.
W samym programie na terenie miasta wskazano 5 lokalizacji: Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Zaspa Towarowa na linii 249, Gdańsk Osowa II (Północ) na linii 201 oraz Gdańsk Maszynowa na linii 234.
Obecnie trwają uzgodnienia i konsultacje dotyczące szczegółów powstawania przystanków. W ankiecie konsultacyjnej Miasto wskazało na konieczność rozszerzenia podstawowego zakresu budowy peronów i zapewnienia infrastruktury towarzyszącej w tym: Park & Ride, Park & Kiss, Park & Bike. W przypadku Węzła Osowa II i Brzeźno również funkcji węzła przesiadkowego. Przy przystanku Gdańsk Maszynowa konieczna jest przebudowa wiaduktu nad ul. Stokłosy, a Gdańsk Zaspa Towarowa wymagać będzie prawdopodobnie nowej lokalizacji samego przystanku (przy obecnej nie będzie spełniał on swojego zadania).
Władze miasta wskazały również w formularzu konsultacyjnym lokalizację nowego przystanku Gdańsk Karczemki na linii 234 na trasie tzw. „bypassu kartuskiego”. Wniosek złożony został o pełne wykonanie wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
PKM-ka pojedzie przez Kokoszki. Kto zbuduje ten ważny odcinek “bajpasu kartuskiego”?
Rządowy program budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025 powstały z inicjatywy prezydenta RP i ogłoszony został w maju 2020 roku. Dotyczy budowy lub modernizacji 200 przystanków kolei w ramach walki z wykluczeniem komunikacyjnym części społeczeństwa. Kwota przeznaczona na realizację tego programu to 1 mld zł, jej dysponentem będzie PKP PLK SA.