Przymorze Wielkie. Przy okrągłym stole z prezydent Dulkiewicz: głównie o inwestycjach

Rozmawiano o planowanej budowie torowiska w ul. Obrońców Wybrzeża, o rosnącej liczbie inwestycji deweloperskich w tej dzielnicy, a także o Parku Reagana, i nie tylko. W poniedziałek, 24 kwietnia, prezydent Gdańska, wraz ze swoimi zastępcami, oraz dyrektorami i prezesami miejskich jednostek, spotkała się na konsultacjach z mieszkańcami Przymorza Wielkiego.
25.04.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu kobieta w granatowej sukience, mówi do mikrofonu, wokół na krzesłach siedzi kilkadziesiąt osób
24 kwietnia odbyło się spotkanie władz Gdańska z mieszkańcami Przymorza Wielkiego
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Co zrealizowano, co zaplanowano na Przymorzu Wielkim?

Poniedziałkowe spotkanie podzielone było na dwie części. W pierwszej, prezydent Aleksandra Dulkiewicz opowiadała głównie o planowanych, realizowanych i zrealizowanych przez Miasto inwestycjach w tej dzielnicy. Na początku zwróciła jednak uwagę, że aż jedną trzecią Przymorza Wielkiego zajmują tereny zielone, w tym park nadmorski im. R. Reagana.

- Krok po kroku modernizujemy ul. Chłopską, która łączy waszą dzielnicę z Zaspą i Żabianką. Wyremontowaliśmy tunel pod ul. Chłopską na wysokości ul. Krzywoustego, a także drewniane kładki spacerowe w Parku Reagana - wyliczała prezydent Dulkiewicz.

Dzięki decyzji Rady Dzielnicy Przymorze Wielkie o sfinansowaniu projektu doświetlenia przejść dla pieszych przy ul. Kołobrzeskiej, Jagiellońskiej i Obrońców Wybrzeża, nowe lampy zamontowane zostaną do końca bieżącego roku.

Orunia Górna - Gdańsk Południe. Pierwsze w tym roku spotkanie mieszkańców i władz Gdańska

Nowa trasa tramwajowa na Przymorzu

Prezydent Aleksandra Dulkiewicz przypomniała też, że miasto szykuje się do kolejnej dużej inwestycji komunikacyjnej w tej części Gdańska. Chodzi o budowę tzw. Zielonego Bulwaru, w ramach którego powstać ma także nowa trasa tramwajowa łącząca al. Hallera z ul. Chłopską przez ul. Obrońców Wybrzeża.

- Chcemy zrobić łącznik tramwajowy w ul. Obrońców Wybrzeża i Czarny Dwór, by poprawić dostępność komunikacyjną w tej dzielnicy. Pracujemy nad tym od dłuższego czasu, a koszt tej inwestycji szacujemy obecnie na 150 mln złotych. Dziś jesteśmy na etapie przygotowania dokumentacji projektowej (ta będzie gotowa wiosną 2024 r. - dop. red.). Liczymy, że uda nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej na realizację tej inwestycji - przyznała Aleksandra Dulkiewicz.

W miejskich planach jest też modernizacja ul. Czarny Dwór i budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kołobrzeskiej. W przypadku tej ostatniej inwestycji, Miasto musi najpierw wykupić grunty pod drogę dla jednośladów, ponieważ na obecnych miejskich terenach nie ma wystarczająco miejsca, by taki projekt w pełnym zakresie zrealizować.

Przymorze Wielkie. Roboczy spacer prezydent Aleksandry Dulkiewicz w towarzystwie radnych

- Wykup gruntów pod ten cel to około 5 mln złotych, ale jesteśmy zdeterminowani, by zbudować tę drogę, bo wiemy, że jest to bardzo potrzebny łącznik - podkreślała prezydent Gdańska.

Ta droga dla rowerów ma powstać do 2027 r.

W trakcie poniedziałkowego spotkania prezydent Dulkiewicz przypomniała też o sporej "dziurze budżetowej" w tegorocznym budżecie Gdańska. Zaplanowane wydatki w budżecie wyniosą 4, 6 mld, natomiast dochody - zaledwie 3,9 mld.

- "Dziura" wynosi 700 mln złotych. Po raz pierwszy w historii naszego miasta jest aż tak duża. To głównie wynik wprowadzonych w ostatnich latach zmian podatkowych - wyjaśniała. - Mimo to planujemy wydać w waszej dzielnicy 26 mln złotych w najbliższych latach.

1Mat. Urząd Miejski w Gdańsku

Mieszkańcy zadowoleni z terenów zielonych

W trakcie spotkania przedstawiono też wyniki ankiet, które mieszkańcy mogli wypełniać przez kilka dni za pośrednictwem portalu www.gdansk.pl. Należało wskazać w niej mocne i słabe strony tej dzielnicy. Ankietę wypełniły 174 osoby. Według nich mocnymi stronami Przymorza Wielkiego są: dostępność i jakość terenów zielonych, dostępność i funkcjonowanie transportu publicznego oraz warunki dla ruchu pieszego i rowerowego. Słabe strony natomiast to: stan infrastruktury drogowej, oferta kulturalna oraz czystość i porządek.

ZOBACZ PREZENTACJĘ PRZYGOTOWANĄ NA SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI PRZYMORZA WIELKIEGO

 

O czym chcieli rozmawiać mieszkańcy?

Druga część spotkania poświęcona była pytaniom mieszkańców do władz Gdańska. Spora ich część dotyczyła przyszłości ul. Obrońców Wybrzeża oraz planowanej budowy nowego torowiska.

Jeden z mieszkańców dopytywał o poszerzenie ul. Obrońców Wybrzeża do jezdni dwupasmowych. - Kiedy nastąpi poszerzenie tej drogi w kierunku stadionu? Miasto ma przecież rezerwę terenu na ten cel - pytał.

W odpowiedzi usłyszał, że ta rezerwa będzie wykorzystywana głównie na budowę wspomnianego nowego torowiska.

Inny z mieszkańców zwracał uwagę, że tramwaj będzie wywoływał duży hałas na ul. Obrońców Wybrzeża, zaznaczył przy tym, że jest przeciwny tej inwestycji.

- Powstanie nowej trasy tramwajowej będzie analizowane pod kątem hałasu, zgodnie z obowiązującymi przepisami środowiskowymi. Obecnie hałas na tej ulicy wywołują m.in. samochody ciężarowe - tłumaczył Piotr Grzelak, zastępca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

Dom Sąsiedzki przy ul. Dworcowej oficjalnie otwarty

Podkreślano też, że ta trasa tramwajowa będzie miała znaczenie ponadlokalne, bo dzięki niej skróci się czas przejazdów tramwajów w połączeniach, które są obecnie niemożliwe, np. między Nowym Portem i Letnicą a Przymorzem czy Oliwą. Obecnie tramwaje z Letnicy czy Nowego Portu muszą dojechać do al. Grunwaldzkiej, na wysokości budynku opery, i stamtąd, dookoła, jadą np. do Oliwy.

Jedna z mieszkanek wyraziła obawę, że budowa torowiska realizowana będzie częściowo na terenie Parku im. R. Reagana. Władze Gdańska zaprzeczyły temu.

 

Za dużo deweloperów?

Poruszono też kwestię realizowanych w tej dzielnicy inwestycji deweloperskich.

- Nie chcemy dalszego "zagęszczania" dzielnicy. Nowe inwestycje deweloperskie niszczą obecną infrastrukturę, a niektórym mieszkańcom ograniczają nawet dostęp do światła słonecznego. Nie jestem za tym, żeby nie budować w ogóle, ale żeby było to z poszanowaniem ludzi. Jeżeli w sąsiedztwie 4-piętrowego budynku planowany jest 17-piętrowy, to idą za tym konkretne problemy. Taki przypadek będzie np. na ul. Olsztyńskiej, gdzie mieszkam. Wiem, że deweloper będzie występował o najwyższą zabudowę, bo w sąsiedztwie stoją budynki "Cztery Oceany" - mówiła jedna z mieszkanek.

W odpowiedzi usłyszała, że w tej dzielnicy nie ma w zasadzie miejskich terenów - jednym z nielicznych jest park nadmorski im. R. Reagana. Dominują tu tereny spółdzielcze oraz własności prywatnych osób. W sytuacji, gdy dla danego obszaru nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania, wówczas inwestorzy mogą wystąpić o warunki zabudowy, które są wydawane zgodnie z określonymi przepisami. Jeżeli te zostaną spełnione, to Miasto jest zobowiązane wówczas wydać pozwolenie na budowę.

Orunia, Śródmieście, Nowy Port. Przygotowania do kolejnego etapu rewitalizacji

- Jeżeli uważacie państwo, że są tereny w waszej dzielnicy zagrożone zbyt ekspansywną zabudową to warto złożyć wniosek o zmianę w planie bądź przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania, który określi m.in. maksymalną wysokość zabudowy w danym miejscu - zaproponował Piotr Grzelak.

ZOBACZ FILM, KTÓRY WYŚWIETLONO W TRAKCIE SPOTKANIA Z MIESZKAŃCAMI PRZYMORZA WIELKIEGO

Inne sprawy

W trakcie spotkania pojawił się też głos, że Przymorze nie ma bezpośredniego połączenia z Gdańskiem Południe - linia 227 nie dojeżdża do pętli Świętokrzyska, za to skręca na Chełm.

Tłumaczono, że na takiej trasie będzie niewielu pasażerów w porównaniu do obecnej trasy 227. Zasugerowano, by jednak korzystać z przesiadek

Poruszono też problem parkowania w dzielnicy. Ten nasila się w okresie letnim, kiedy mieszkańcy z całego Gdańska, a nawet okolic, przyjeżdżają na plaże i parkują samochód "gdzie popadnie". Straż Miejska zapowiedziała więcej patroli w tej okolicy, zwłaszcza w wakacje.

Przy okazji padła propozycja, by miasto zbudowało parkingi kubaturowe w tej dzielnicy.

Miasto nie ma tu terenów, dlatego zasugerowano podjęcie rozmów w tym temacie ze spółdzielniami mieszkaniowymi.

- Dla nas wyzwaniem jest, by w ogóle zmniejszać w najbliższych latach liczbę samochodów w mieście - przyznała prezydent Dulkiewicz.

Zwracano też uwagę na problem z dzikami. Ten występuje praktycznie w całym Gdańsku. Obecnym tłumaczono, że dzików nie wolno aktualnie odławiać i przewozić, ze względu na chorobę nazwaną afrykańskim pomorem świń. Jedynym rozwiązaniem jest odstrzał, prowadzony w mieście przez koła łowieckie.

na zdjęciu kilkanaście osób, głównie w podeszłym wieku, wszyscy siedzą na krzesłach w dwóch rzędach
Mieszkańcy pytali m.in. o plany wobec ul. Obrońców Wybrzeża i projektowane nowe torowisko w tej ulicy, a także zgłaszali problem m.in. z nieprawidłowym parkowaniem samochodów i obecnością dzików w dzielnicy
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Jedna z mieszkanek poprosiła z kolei o interwencję na skrzyżowaniu ulicy Chłopskiej z Olsztyńską. - Połowa pasa jest tam notorycznie zajęta przez wysunięte, źle zaparkowane samochody. To ogranicza widoczność i stwarza duże niebezpieczeństwo. Może ktoś tam podjedzie i zrobi porządek? - poprosiła.

Przedstawiciele Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz Straży Miejskiej obiecali zająć się sprawą.

Jeden z mieszkańców zaproponował z kolei, by wprowadzić oficjalny zakaz palenia papierosów w Parku Reagana.

- Rada Miasta może uchwalić takie lokalne prawo - wyznaczając miejsca, gdzie nie można palić - argumentował mężczyzna.

- To kwestia na pewno kultury osobistej, ale zwrócimy na to uwagę. Jestem całym sercem za tym pomysłem - nie ukrywała prezydent Dulkiewicz.

W poniedziałkowym spotkaniu uczestniczyli wszyscy zastępcy prezydent Gdańska: Monika Chabior, Piotr Grzelak, Piotr Borawski i Piotr Kryszewski. Obecni byli też miejscy radni: Agnieszka Owczarczak - przewodnicząca Rady Miasta Gdańska, Przemysław Ryś, Andrzej Kowalczys, Elżbieta Strzelczyk i Barbara Imianowska, oraz dyrektorzy i prezesi, lub ich zastępcy, większości miejskich jednostek.

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok