• Start
  • Wiadomości
  • Przyjdź na spotkanie ws. budowy buspasów na ul. Spacerowej.

Przygotowania do budowy buspasów na ul. Spacerowej. Przyjdź na spotkanie informacyjne

Miasto szykuje się do budowy buspasa bądź buspasów na jednej z bardziej zakorkowanych, zwłaszcza w godzinach szczytu, ulic - pod uwagę brane są dwa warianty. O szczegółach planowanej inwestycji będzie można dowiedzieć się na spotkaniu, które zaplanowano 10 lipca w Oliwie.
03.07.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu ulica na której stoi kilka samochodów w korku, jeden za drugim, w tle zielone drzewa po obu stronach ulicy
Na ul. Spacerowej powstać mają buspasy dedykowane komunikacji miejskiej
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Blisko 6 kilometrów trasy tylko dla autobusów

Buspas bądź buspasy planowane są na odcinku od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka. Długość trasy wyniesie 5,7 km. Co istotne, jest to projekt wzmacniający komunikację publiczną i połączenie pomiędzy górnym i dolnym tarasem naszego miasta. Skorzystają na tym przede wszystkim pasażerowie komunikacji miejskiej. 

Dowiedz się więcej 10 lipca

Spotkanie informacyjne odbędzie się w środę, 10 lipca, o godz. 17.00, w sali scenicznej (na parterze) w Oliwskim Ratuszu Kultury przy ul. Opata Jacka Rybińskiego 25.

Celem rozbudowy ulicy Spacerowej o buspasy jest maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusu miejskiego pomiędzy Osową a Oliwą oraz stworzenie nowego połączenia rowerowego między dzielnicami. Buspas pozwoli też na częstsze kursowanie autobusów linii 169, 171 i 179 (a to dlatego, że nie będą stały w korkach), które na wspólnym odcinku będą jeździły nawet co 7-8 minut. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie także przedłużenie linii 179 do węzła "Przymorze SKM". 

Buspas na Spacerowej, ale jaki? Spotkanie w Osowej o wyczekiwanej inwestycji

wizualizacja przedstawia ulicę po której jada samochody, po lewej autobus podjeżdża pod przystanek
Wizualizacja przedstawia jedną z koncepcji budowy buspasa i drogi rowerowej na ul. Spacerowej
Mat. Urząd Miejski w Gdańsku

Dwa warianty buspasów brane pod uwagę

Wariant I

  • Buspas o zmiennym kierunku, trzy pasy ruchu (1 dla autobusu, 2 dla samochodów i autobusów), sterowanie za pomocą tablic zmiennej treści.
  • W szczycie porannym buspas otwarty byłby w kierunku Oliwy
  • W szczycie popołudniowym - w kierunku Osowej
  • Zalety: niższy koszt realizacji, mniejsza wycinka drzew (ok. 1200), ale większe ryzyko wypadków i dłuższy czas przejazdu autobusów.
  • Koszt  70 - 80 mln zł

Wariant II

  • Dwa buspasy, każdy w jednym kierunku na odcinku od skrzyżowania Opacka / Spacerowa do skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan (4 pasy ruchu: 2 dla autobusów, 2 dla samochodów).
  • Takie rozwiązanie to większe bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu autobusów, ale wyższy koszt realizacji i większa liczba wycinek drzew (ok. 2200).
  • Koszt realizacji to 80 - 100 mln zł

Na całej długości buspasa powstanie ścieżka rowerowa, biegnąca tuż obok buspasa lub po terenie leśnym. 

W związku z intensywnymi przygotowaniami do tej inwestycji, Miasto wraca też do pomysłu budowy tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. 

- Dlatego, że projekt buspasa częściowo, ale nie w całości, rozwiązuje temat komunikacji publicznej (po wyjeździe z buspasa autobusy będą włączały się do ruchu w miejscach, gdzie mogą tworzyć się, i nierzadko tworzą, korki - ). Nie rozwiązuje natomiast kwestii transportu indywidualnego - tłumaczył podczas spotkania z mieszkańcami Osowy, poświęconego także budowie buspasów, zastępca prezydent Gdańska Piotr Grzelak. 

TV

Zjazd Hanzy, dzień III. Bakalie, muzyka i nowe nabrzeże