O potrzebie dokończenia rozbudowy jednej z najdłuższych ulic Gdańska mówi się już od kilku lat. Ul. Kartuska jest przedłużeniem trasy W-Z w Gdańsku i stanowi przebieg drogi krajowej nr 7. Stanowi ważny szlak komunikacyjny zapewniający połączenia regionalne oraz ponadregionalne. Cały projekt rozbudowy tej drogi - na odcinku od ul. Otomińskiej do granicy miasta Gdańska - zakłada budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego - red.) o przekroju dwujezdniowym dwupasowym.
Realizacja inwestycji będzie realizowana etapowo:
• etap I - odcinek od ul. Otomińskiej do ul. Nowatorów (na który właśnie ogłoszono przetarg),
• etap II - odcinek od ul. Nowatorów do granicy miasta wraz ze skrzyżowaniem z drogą lokalną na granicy miasta i rozbudową drogi na terenie gminy Żukowo.
W ramach całej zaplanowanej na tej ulicy inwestycji, rozbudowane bądź zbudowane zostaną też skrzyżowania ul. Kartuskiej z drogami poprzecznymi. Zakłada się też rozbudowę tych dróg "w zakresie niezbędnym dla stworzenia pełnego układu komunikacyjnego":
- skrzyżowanie z ul. Nową Inżynierską (wraz z budową dróg serwisowych zapewniających obsługę komunikacyjną terenów przylegających do ul. Kartuskiej),
- skrzyżowanie z ul. Nowatorów,
- skrzyżowanie z ul. Nową Stokłosy,
- skrzyżowanie z ul. Bysewską,
- skrzyżowanie z drogą lokalną.
W ramach prac zaplanowano także rozbudowę skrzyżowania ul. Kartuskiej znajdującego się na granicy miasta Gdańska z gminą Żukowo (w kolejnym etapie). Roboty w tym przypadku będą prowadzone także poza terenem naszego miasta - na terenie gminy Żukowo. W tym miejscu droga będzie zwężać się z przekroju 2/2 do przekroju 1/2.
Inwestycja zakłada też budowę dróg serwisowych do obsługi terenów przylegających do ul. Kartuskiej:
- droga serwisowa zlokalizowana po stronie północnej ul. Kartuskiej łącząca ul. Nową Inżynierską z ul. Inżynierską oraz obsługująca nieruchomości po zachodniej stronie ul. Inżynierskiej - połączona z ul. Jaśminowy Stok,
- droga serwisowa zlokalizowana po północnej stronie ul. Kartuskiej łącząca ul. Nową Inżynierską z ul. Fabryczną i dalej po śladzie ul. Fabrycznej z ul. Nowatorów (skrzyżowanie ul. Fabryczna - Nowatorów). Wymaga ona zmiany funkcjonowania odcinka ul. Fabrycznej, która z drogi jednokierunkowej zostanie przekształcona na drogę dwukierunkową
- droga serwisowa zlokalizowana po stronie południowej ul. Kartuskiej - obsługująca nieruchomości po zachodniej stronie ulicy - zakończona placem od zawracania
- droga serwisowa zlokalizowana po stronie południowej ul. Kartuskiej - obsługująca nieruchomości po wschodniej stronie ulicy, łącząca się z istniejącą drogą serwisową.
Rozbudowane bądź zbudowane zostaną ulice poprzeczne dostosowane do nowego układu komunikacyjnego ul. Kartuskiej: ul. Inżynierska, ul. Nowa Inżynierska, ul. Fabryczna, ul. Nowatorów i Nowa Stokłosy.
W ramach inwestycji zbudowane zostaną też chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Powstaną zatoki autobusowe w miejscu planowanych przystanków komunikacji zbiorowej, zjazdy, oświetlenie drogowe, system sterowania ruchem na skrzyżowaniach, sygnalizacja świetlna oraz elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego: bariery energochłonne, barierki wygrodzeniowe, itp. Zamontowane zostaną ekrany akustyczne. W ramach zaplanowanego odwodnienia drogi zbudowana zostanie kanalizacja deszczowa z odprowadzeniem jej do istniejącego zbiornika retencyjnego przy ul. Maszynowej. Przebudowane zostaną też kolidujące sieci infrastruktury technicznej: sieci wodociągowe, kanalizacja sanitarna i deszczowa, sieci gazowe, telekomunikacyjne i elektroenergetyczne. W związku z wycinką kolidującego z robotami drzewostanu zaplanowano nasadzenia zastępcze. Pod uwagę wzięto też znajdującą się w rejonie ul. Inżynierskiej kapliczkę, która zostanie przestawiona.
Szerokość pasa ruchu wyniesie 2 x 3,5 m, szerokość chodnika będzie zmienna, ale wyniesie minimum 2 metry, a szerokość ścieżki rowerowej - minimum 2 metry. Nawierzchnia drogi została zaprojektowana na 20 lat. Warstwa ścieralna zostanie wykonana z mastyksu grysowego.