
Pięć nowych kładek, koniec ze schodami
“Przebudowa skrzyżowania al. Jana Pawła II i al. Rzeczpospolitej w Gdańsku w zakresie komunikacji pieszo-rowerowej wraz z rozbiórką istniejącej kładki dla pieszych oraz budową nowych kładek pieszo-rowerowych” - to pełna nazwa ogłoszonego przetargu.
Zbudowanych zostanie w sumie pięć nowych kładek, z których korzystać będą mogli zarówno piesi, jak i rowerzyści. Wyremontowany zostanie przy okazji wiadukt drogowo-tramwajowy.
Windy, jak również schody, z których trzeba obecnie korzystać, żeby przedostać się z jednej strony ulicy na drugą, a także na przystanki tramwajowe, zostaną zastąpione kładkami w poziomie jezdni al. Rzeczypospolitej - cały ruch pieszy i rowerowy będzie odbywał się na tym samym poziomie, na którym jeżdżą obecnie tramwaje. Będzie to na pewno duże ułatwienie dla osób z niepełnosprawnością ruchową, jak również rodziców z wózkami dziecięcymi. Dodatkowo, do przystanków tramwajowych powstaną przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną.
Czytaj także: Zaspa Rozstaje. W tym roku wyczekiwany remont ul. Czarny Dwór

Prace potrwają około dwóch lat
Z każdego kwartału będzie można dostać się bezpośrednio na przystanek tramwajowy, dodatkowo pojawi się połączenie usprawniające ruch wzdłuż al. Rzeczpospolitej.
W ramach inwestycji zaplanowano też montaż sygnalizacji świetlnej i nowego oświetlenia. Do tego przebudowana zostanie kanalizacja deszczowa oraz sieć trakcyjna na odcinku, na którym planowana jest cała inwestycja. Pojawi się też tzw. mała architektura, w tym ławki i kosze na śmieci.
Realizacja tej inwestycji powinna potrwać dokładnie 101 tygodni, a więc blisko 2 lata.
Czytaj także: Dwóch chętnych na zaprojektowanie nowej drogi rowerowej

Blisko 50-letni betonowy obiekt
Charakterystyczna, betonowa kładka na Zaspie, która wznosi się nad aleją Rzeczypospolitej i aleją Jana Pawła II powstała w latach 70. XX wieku. Licząca blisko 50 lat ogromna konstrukcja (mierzy ponad 4500 mkw. powierzchni) jest mocno wysłużona. W coraz mniejszym stopniu odpowiada też potrzebom komunikacyjnym poruszających się po niej pieszych, przemieszczających się między dwiema alejami, czy chcącymi dostać się na przystanki tramwajowe.