Główne Miasto to historyczny i najbardziej reprezentacyjny obszar Gdańska. Mieszkańcy chętnie spędzają tu czas wolny, a turyści zwiedzają. Władze miasta dążą do stworzenia przestrzeni przyjaznych pieszym - zarówno tym poruszającym się o własnych siłach, jak również osobom z ograniczeniami ruchowymi. Dlatego budowane są nowe przejścia naziemne czy wymieniana nawierzchnia.
Ulica Ogarna zostanie przebudowana na odcinku od Krowiej Bramy do ul. Garbary, a jej układ będzie nawiązywał do historycznego przebiegu. Po zakończeniu robót pojawi się tu stylizowane oświetlenie i ławki.
Jezdnia będzie pokryta starobrukiem, natomiast chodniki płytką betonową. Zbudowane zostanie odwodnienie drogi, a sieci podziemne, w tym sieć wodociągowa i kanalizacja deszczowa, zostaną przebudowane. Prace powinny potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
Zadanie będzie koordynowane przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska i spółkę Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna.
Przebudowa ul. Ogarnej zostanie zrealizowana w ramach programu „Rewaloryzacja ulic Głównego Miasta”. Program ten objął także prace m.in. na ul. Pańskiej i ul. Węglarskiej, które są obecnie realizowane.
Ruszył remont al. Hallera, stara nawierzchnia znika. Zobacz relację wideo z przebiegu prac
Ulice Pańska i Węglarska nie są głównymi arteriami komunikacyjnymi Gdańska, ale są jednymi z najczęściej odwiedzanych. Tędy bowiem wiedzie naturalny szlak pieszy, który prowadzi od Dworca Głównego PKP, ulicą Rajską, przez Skwer Ruchu Młodej Polski i dalej ulicą Węglarską w kierunku historycznej części miasta, czyli ul. Długiej o Długiego Targu.
Na ul. Pańskiej, oprócz naprawy wysłużonego układu drogowego, wyremontowana też zostanie kanalizacja deszczowa. Pojawi się stylowe oświetlenie wraz z iluminacją, a także nowa zieleń, mała architektura i kanał technologiczny. W ramach prac przebudowano już skrzyżowanie ulicy Pańskiej z ul. Świętojańską. Koszt prac na ul. Pańskiej, których wykonawcą jest firma Eurovia Polska S.A., to 2,7 mln zł.
Zmiany w organizacji ruchu w pobliżu przejścia przy GUM-ed. MAPA
Natomiast na ul. Węglarskiej remontowana jest ulica na całej jej długości, od skrzyżowania z ul. Szeroką do skrzyżowania z ul. Świętego Ducha. Ułożona zostanie nowa konstrukcja nawierzchni jezdni z kostki kamiennej typu starobruk. Wzdłuż krawędzi jezdni pojawią się drzewa w donicach. Na chodnikach zaplanowano montaż małej architektury, a więc ławek i stojaków rowerowych. Koszt prac to 1,5 mln zł, a wykonawcą jest firma Trakt.
Nawierzchnia wymieniana jest także na reprezentatywnym Długim Targu. W tym przypadku prace koordynuje Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Nowa nawierzchnia wykonywana jest z kostki o bokach łupanych i licu uszorstnionym poprzez groszkowanie. Wykorzystywany jest skandynawski bohus o drobnym uziarnieniu, ciepłej tonacji kolorystycznej i pastelowych odcieniach. Materiał dobrany został pod kątem spełnienia wymagań antypoślizgowych. Prace powinny zakończyć się przed tegorocznym sezonem letnim.
Dotychczasową nawierzchnię ul. Długi Targ stanowiły zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiadała pęknięcia i wyszczerbienia. Z tego względu były one mało komfortowe dla poruszających się ulicą pieszych.