Strategiczna inwestycja komunikacyjna dla południa Gdańska
O planach inwestycyjnych dotyczących nowej drogi poinformowano we wtorek 3 stycznia 2023 r. na pętli autobusowo-tramwajowej Łostowice-Świętokrzyska.
65 mln złotych z Polskiego Ładu na budowę pierwszego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej
- To ważny moment, bo dzisiaj ogłaszamy przetarg w formule: "zaprojektuj i wybuduj" na I etap Nowej Świętokrzyskiej, trasy biegnącej od pętli autobusowo-tramwajowej przy której stoimy, do ulicy Kampinoskiej. To będzie droga dwa razy po jednym pasie, z chodnikami i oświetleniem oraz ścieżką rowerową. I co ważne - będzie zgrana z planowaną inwestycją kolejową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Gdańsk Południe. Dziś odpowiedzialni włodarze stawiają na transport publiczny, komunikację zbiorową - powiedziała na konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska to kluczowa inwestycja drogowa dla Gdańska, w tym Oruni Górnej - Gdańska Południe i Ujeściska - Łostowic, które od kilku lat stanowią jeden z najdynamiczniej rozwijających się od kilku lat części miasta.
Nowa Świętokrzyska związana z PKM Południe
Projekt Nowej Świętokrzyskiej jest ściśle powiązany z inwestycją planowaną przez Pomorski Urząd Marszałkowski tj. budową linii kolejowej PKM w kierunku Gdańska Południe. Dlatego też ogłoszony przetarg na I etap Nowej Świętokrzyskiej dotyczy nie tylko samej budowy, ale także przeprojektowania niektórych, dotychczasowych rozwiązań warunkujących przyszłą realizację linii PKM.
Zmiany w projekcie będą dotyczyły m.in. przekroju jezdni, a także układu w okolicy pętli Łostowice-Świętokrzyska oraz w rejonie al. Havla.
Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.
Ku rozwojowi, mimo inflacji i drożyzny. Jakie inwestycje powstaną w mieście w roku 2023?
- Na pętli Łostowice-Świętokrzyska przepłynęła już poranna, największa fala gdańszczanek i gdańszczan zmierzających do swoich miejsc pracy, być może w pośpiechu i zdenerwowaniu, czy przyjadą na czas. Ta inwestycja ma być pomysłem dla nas wszystkich, którzy mierzymy się z tymi codziennymi trudnościami w zdążaniu do pracy, czy szkoły. Cieszę się, że miasto Gdańsk odważnie podchodzi do tak dużych inwestycji w tych niełatwych czasach, żeby w południowych dzielnicach Gdańsku żyło się łatwiej - mówiła Katarzyna Czerniewska, radna klubu Wszystko dla Gdańska.
Mniejszy koszt inwestycji
Karol Kalinowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG) poinformował, że otwarcie ofert w przetargu na zaprojektowanie i zbudowanie I etapu Nowej Świętokrzyskiej nastąpi na przełomie lutego i marca.
Podał jednocześnie, że na dziś budowa I etapu Nowej Świętokrzyskiej ma kosztować ok. 70 mln zł. Jeszcze kilka miesięcy temu wartość tej inwestycji była szacowana na ok. 90 mln zł. Na realizację I etapu Nowej Świętokrzyskiej miasto ma zagwarantowane 65 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych.
Projekt PKM Południe nabiera kształtów. Właśnie podpisano umowę na przygotowanie STEŚ
- Dziś z punktu widzenia układu transportowego - zarówno autobusy, jak i samochody osobowe - bazują na jednej małej nitce drogi wojewódzkiej nr 221, jaką w Gdańsku dziś jest ulica Świętokrzyska. I praktycznie od Kowal do węzła Łostowice-Świętokrzyska korzystamy z tej jednej, zdecydowanie przeciążonej drogi - wyjaśnił Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Inwestycyjnych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Marcin Dawidowski przypomniał, że pierwotne założenia Nowej Świętokrzyskiej to było 2X2, czyli dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z buspasami. - Teraz można powiedzieć, że zamieniamy buspasy na pociąg PKM Południe, którego trasa ma biec wzdłuż Nowej Świętokrzyskiej - podkreślił.
Cała Nowa Świętokrzyska za ok. 7 lat
Proces projektowania I etapu Nowej Świętokrzyskiej wraz z uzyskaniem przez firmę wybraną w przetargu DRMG decyzji pozwalającej na realizację inwestycji drogowej ma się zakończyć w 2024 r. Oddanie nowej drogi do użytku jest natomiast przewidziane na 2026 r.
Dyrektor Wydziału Programów Inwestycyjnych w Urzędzie Miejskim zapowiedział jednocześnie, że kolejne (II i III) etapy Nowej Świętokrzyskiej do granicy miasta Gdańsk z Kowalami, mają być gotowe do 2030 r. Łącznie Nowa Świętokrzyska ma mieć długość ok. trzech kilometrów.