Uroczyste otwarcie nowego przejścia odbyło się w piątek, 15 kwietnia. W wydarzeniu wzięły udział prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz i przewodnicząca Rady Miasta Gdańska Agnieszka Owczarczak, a także grupa miejskich radnych z klubów Wszystko Dla Gdańska i Koalicji Obywatelskiej.
- Otwieramy przejście naziemne na wysokości Bramy Wyżynnej, niemal wydłużając tym samym Trakt Królewski. Jesteśmy w sercu miasta - są tu przystanki autobusowe pełne ludzi czekających na autobusy, nieopodal znajdują się podwójne przystanki tramwajowe. Jest to bardzo ważny węzeł komunikacyjny, z którego ludzie dojeżdżają do domu, pracy czy do szkoły. Zbudowaliśmy tu przejście naziemne po to, by było bezpieczniej, by spowolnić ruch w tym miejscu, ale też po to, by przyjaźniej organizować chodzenie w mieście - podkreślała prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz.
- Z jednej strony jest to połączenie jednej części miasta z drugą, która dotąd była przecięta komunikacyjnie jedną z najbardziej ruchliwych ulic, a ludzie chodzili tunelami podziemnymi. To wielkie ułatwienie dla osób niepełnosprawnych, starszych czy matek z dzieckiem, które musiały pokonywać dotąd trochę barier, by móc przejść z jednej strony ulicy na drugą. Ważny jest więc tu aspekt społeczny, ale wydaje mi się, że my już przyzwyczailiśmy się też do chodzenia zwykłymi przejściami naziemnymi, a nie "skradania się" tunelami. To dobra inwestycja, długo oczekiwana. To też dobry moment, by spowolnić ruch w tym miejscu i... zrealizować jeden z punktów wyborczych Wszystko Dla Gdańska, czyli zero wypadków śmiertelnych na przejściach dla pieszych - zwracała uwagę Beata Dunajewska, przewodnicząca klubu Wszystko Dla Gdańska w Radzie Miasta Gdańska.
Przystanek „Brama Wyżynna” powraca
- Jesteśmy przekonani, że ta inwestycja przysłuży się zarówno pieszym, jak i rowerzystom. To, że ruch naziemny w tym miejscu będzie bardzo dużym ułatwieniem dla pieszych widać już po tym, jak od kilku lat funkcjonuje połączenie przystanku tramwajowego bezpośrednio z węzłem Hucisko. Tunel, który znajduje się pod ziemią, pozostanie otwarty i myślę, że osoby, które miały wątpliwości co do celowości tej inwestycji, same się przekonają do niej po tym, jak zobaczą, jak wiele osób będzie wybierać naziemne przejście dla pieszych w porównaniu z dawnym tunelem - oceniał z kolei Cezary Śpiewak - Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej.
Nowe przejście umożliwia bezpośrednie wejście na perony tramwajowe, a także na drugą stronę ulicy bez konieczności korzystania ze schodów i tunelu. Sterowane jest sygnalizacją świetlną. W ramach prac przebudowano przystanki tramwajowe kosztem zawężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonano również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowano zatokę autobusową od strony Forum Gdańsk. Przy okazji wyremontowano też nawierzchnię jezdni w ul. Wały Jagiellońskie (w kierunku Warszawy) na odcinku od ul. Okopowej do okolic skrzyżowania z ul. Hucisko. Natomiast na jezdni w kierunku Gdyni przebudowany został, umożliwiający „zawrotkę”, pas do skrętu w lewo znajdujący się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.
Nowe przejście naziemne ma zwiększyć bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. To także część realizowanej od kilku lat polityki miasta dotyczącej "przywrócenia Śródmieścia pieszym". Dotychczas powstało już m.in. skrzyżowanie z przejściami naziemnymi na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej, i kolejne na ulicy Chmielnej. Nowe przejścia, w tym przy Bramie Wyżynnej, mają być całkowicie przystosowane do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących. Oznacza to, że każde przejście posiadać będzie sygnalizację świetlną i dźwiękową, oraz pozbawione będzie barier w postaci krawężników czy schodów.
Przejście na wysokości Bramy Wyżynnej zrealizowała firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to blisko 5,8 mln złotych.
Dyskusja o budowie przejść naziemnych w kluczowych arteriach Śródmieścia trwała w naszym mieście kilka lat. Pierwotna koncepcja lokalizacji nowego przejścia, przygotowana przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, powstała m.in. na podstawie danych dotyczących natężeń ruchu drogowego w Śródmieściu (zbierają je detektory ruchu działające w systemie TRISTAR) oraz prognoz ruchu przygotowywanych w związku z otwarciem centrum handlowego Forum Gdańsk. Przyjęto rozwiązanie, które zakłada kompromis pomiędzy płynnością ruchu kołowego, komunikacji publicznej a ruchem pieszym.
W przypadku tej inwestycji niemożliwe było "zwykłe" wymalowanie pasów na jezdni. To bowiem jeden z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych w Gdańsku. Znajdują się tutaj przystanki autobusowe i tramwajowe. Nowe przejście trzeba było zaprojektować tak, by nie dochodziło do wielkiego tłoku pomiędzy pasażerami wysiadającymi z tramwajów czy autobusów a np. pieszymi korzystającymi z przejścia naziemnego, czekającymi na zmianę świateł, czy też osobami wychodzącymi bądź wchodzącymi do tunelu.
Konieczne były nowe rozwiązania w geometrii jezdni Wałów Jagiellońskich, a więc zwężenie pasów ruchu w kierunku Oruni do trzech metrów. To pozwoliło z jednej strony poszerzyć peron tramwajowy o dodatkowe dwa metry, a z drugiej - wygospodarować, tej samej szerokości, ciąg pieszy prowadzący na przystanki od przejścia wzdłuż wyjścia z tunelu. Żeby zrealizować takie rozwiązanie, trzeba było z kolei wydłużyć perony przystankowe w kierunku ul. Hucisko i przebudować zatokę dla autokarów znajdującą się przy Forum Gdańsk.
W drugiej połowie bieżącego roku powstanie przejście naziemne przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Inwestycja jest już realizowana. Zakończenie prac planowane jest w sierpniu.
Budowa kolejnego przejścia naziemnego w śródmieściu planowana jest przy dworcu kolejowym, w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central.