Nowe osiedla mieszkaniowe, nowe kompleksy handlowe czy centra biurowe. Polskie miasta dynamicznie się rozwijają i tak będzie przez najbliższe lata. Przy okazji powstają też nowe drogi. Gminy i miasta mogą egzekwować od inwestorów ich budowę i finansowanie.
Podobnie czyni Gdańsk. Pozwala na to prawny instrument - tzw. "szesnastka", czyli ustęp 1.art. 16. Ustawy o drogach publicznych:
Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
Szczegóły dotyczące budowy lub przebudowy dróg określają umowy między zarządcą drogi - w naszym mieście jest to Gdański Zarząd Dróg i Zieleni - a inwestorami, dla których to zawsze dodatkowe wyzwanie i koszty, które trzeba przewidzieć w swoich planach budowlanych.
- Zgodnie z obowiązującym Zarządzeniem Prezydenta Gdańska każdy inwestor zobowiązany jest złożyć w GZDiZ analizę komunikacyjną projektowanej inwestycji niedrogowej, którą następnie weryfikujemy. Musimy wiedzieć, w jaki sposób wybudowanie na przykład domu czy centrum handlowego wpłynie na ruch na sąsiadującej drodze, jak będzie wyglądać ruch na pobliskich skrzyżowaniach - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Weryfikacji podlega nie tylko analiza komunikacyjna, ale też projekt budowlany i kosztorys prac drogowych i dopiero na tej podstawie przygotowywana jest umowa drogowa. Czasami inwestycja ma kilka etapów i do każdego z nich trzeba zawrzeć nową umowę z nową kwotą.
- Inwestorzy muszą przewidzieć każdy szczegół planowanych prac drogowych, na przykład obowiązek wykonania pasa do skrętu w lewo czy przejścia dla pieszych. Kwota, która ujęta jest w umowie wynika z realnych kosztów wykonania robót budowlanych, nie jest to żadna stała zryczałtowana kwota za wykonanie jednego metra kwadratowego drogi - dodaje Magdalena Kiljan.
W ciągu ostatnich 10 lat Gdańsk zawarł 376 umów na łączną wartość 450.089.124,00 zł. W tym roku są to 42 umowy na łączną wartość 54.063.228 zł., w sierpniu zawarto ich 5.
Na pewno rekordowa kwota inwestycji w ramach tzw. "szesnastki" dotyczy Forum Gdańsk. Związana jest ona z ogromną skalą budowy. Umowa zawarta na potrzeby zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej Forum opiewa bowiem na kwotę aż 112.662.250,00 zł.
Lista kilku innych przykładów umów z inwestorami, którzy zobowiązani byli do zbudowania bądź przebudowania z własnych środków gdańskich dróg:
|