Jak Gdańsk traci na Polskim Ładzie?
- W wyniku Polskiego Ładu budżet Gdańska jest mniejszy o 270 mln złotych z wpływów bieżących. Natomiast zmiany podatkowe, które weszły w życie od 1 lipca, zmniejszyły budżet o kolejne 200 mln złotych. To oznacza, że w 4-miliardowym budżecie naszego miasta, co roku znika niemal 500 mln złotych z wpływów bieżących - mówił prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Dzisiaj problemem naszym i innych samorządów są malejące wpływy bieżące względem dynamicznie rosnących wydatków. W miarę możliwości nasza gmina będzie pozyskiwała pieniądze z dofinansowania zewnętrznego: z banku Gospodarstwa Krajowego, z projektu Programu Inwestycji Strategicznych i innych, z których środki przeznaczymy na inwestycje.
Do piątego naboru do Polskiego Ładu, który zakończył się 12 maja, Gdańsk złożył maksymalną liczbę wniosków o dofinansowanie. Wartość dofinansowania nie mogła przekroczyć 100 mln zł i 250 mln zł.
- Piąta edycja Polskiego Ładu, w której aktualnie startujemy, to dofinansowanie rozwoju stref przemysłowych, u nas związanych głównie z portami - podkreśla prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Rusza remont Zespołu Sierocińca, jednego z najstarszych obiektów w Gdańsku
Projekty Gdańska zgłoszone do V edycji Polskiego Ładu
- Polski Ład to w pewnym stopniu odbieranie niezależności samorządom, budując w ten sposób system rozdawnictwa - zaznacza Piotr Grzelak zastępca prezydent Gdańska. - Nie jest to dobre dla wzmacniania samorządów. Niemniej jednak, w przypadku projektów, które zgłosiliśmy, trzeba powiedzieć, że współpracujemy ręka w rękę z zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Razem będziemy pracowali nad tym, żeby te projekty zostały zrealizowane
Piotr Grzelak podkreślił, że wnioski złożone w tej edycji są niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju obszarów przemysłowych w Gdańsku.
- W sytuacji geopolitycznej, w której mamy blokadę portów ukraińskich, musimy wspólnie - rząd i samorząd - zrobić wszystko, żeby wzmocnić potencjał portu gdańskiego. Stąd dwa pakiety przedsięwzięć, które wzmacniają port - mówił prezydent Grzelak.
Modernizacja węzłów i budowa układu drogowego w Porcie Gdańsk
Pierwszy z pakietów to rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w Porcie Gdańsk w zakresie infrastruktury drogowo-kolejowej, która obejmuje modernizację odcinków układu drogowego ulic Ku Ujściu, Kujawskiej i Chemików obsługujących nabrzeże Prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego.
Koszt tej inwestycji władze Gdańska oszacowały na ponad 255 mln zł, z czego dofinansowanie z Polskiego Ładu mogłoby wynieść 250 mln zł.
Planowana jest też przebudowa infrastruktury towarzyszącej (sieci kanalizacji deszczowej, wodno-kanalizacyjnej, gazowej, elektrycznej, oświetleniowej i telekomunikacyjnej).
SCHEMAT PLANOWANYCH PRAC
Dlaczego modernizacja Prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego?
Lokalizacja inwestycji to teren Prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego w Gdańsku. Głównym celem zadania jest zwiększenie dostępu do położonych w obszarze Portu terenów inwestycyjnych. Znacząco poprawi się stan techniczny infrastruktury na terenach w obszarze Portu Gdańsk, co z kolei wpłynie na usprawnienie przeładunków, podniesienie bezpieczeństwa, przyczyni się do polepszenia dostępu do portu od strony lądu.
Inwestycje w Porcie Północnym
Drugi z projektów - budowa układu drogowego w obszarze Portu Północnego w Gdańsku obejmuje:
- budowę dwóch nowych jezdni w zakresie ul. prof. Andruszkiewicza,
- budowę skrzyżowania ulic Andruszkiewicza i planowanej w przyszłości Nowej Portowej,
- budowę łącznicy z ulicą Andruszkiewicza nad Trasą Sucharskiego w kierunku Warszawy,
- budowę łącznika Trasy Sucharskiego z istniejącą ulicą Sucharskiego
- budowę zabezpieczeń rurociągów przesyłowych PERN i Lotos.
Inwestycja wokół Portu Północnego ma kosztować ponad 102 mln zł, a wkład finansowy w ramach Polskiego Ładu mógłby wynieść 100 mln zł.
W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa istniejącego i budowa nowego układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (w tym z odwodnieniem) na terenie będącym zapleczem logistycznym i inwestycyjnym Portu Północnego w Gdańsku.
SCHEMAT PLANOWANYCH PRAC
Głównym celem zadania jest zwiększenie dostępności terenów inwestycyjnych w rejonie Portu Północnego poprzez udrożnienie ruchu kołowego w aspekcie intensywnego rozwoju bazy logistycznej i przemysłowej.
W jakiej kwocie inwestycje finansuje Polski Ład?
Gdańskie projekty z poprzednich edycji Polskiego Ładu
W poprzednich edycjach Polskiego Ładu Gdańsk złożył wnioski o dofinansowanie ośmiu projektów.
- W pierwszej edycji Programu Inwestycji Strategicznych, Miasto Gdańsk złożyło trzy wnioski: na rozbudowę ulicy Kielnieńskiej, przebudowę ulicy Łąkowej oraz rozbudowę szkoły w Osowej, z czego udało nam się uzyskać dofinansowanie w wysokości 80 mln złotych na przebudowę ulicy Kielnieńskiej. Teraz jesteśmy na etapie postępowania przetargowego związanego z tą inwestycją - przypomina prezydent Dulkiewicz.
Kielnieńska zostanie przebudowana. Gdańsk otrzyma 80 mln zł dofinansowania z Polskiego Ładu
W drugiej edycji Gdańsk złożył wnioski na dofinansowanie kolejnych trzech projektów i ponownie tylko jeden takie dofinansowanie otrzymał. Dotyczyło ono budowy I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej. Koszt inwestycji to 90 mln zł. W kwietniu tego roku ogłoszony został przetarg. W sierpniu 2022 planowane jest otwarcie ofert.
- Dofinansowanie na budowę pierwszego etapu Nowej Świętokrzyskiej dotyczy odcinka od pętli w okolicach Zbiornika Augustowska do ul. Niepołomickiej. Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowania projektu, a postępowanie na wybór wykonawcy ruszy w najbliższym czasie - dodała prezydent.
65 mln złotych z Polskiego Ładu na budowę pierwszego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej
W trzeciej edycji złożone zostały kolejne dwa wnioski - ta edycja nie jest jeszcze rozstrzygnięta. Projekty zgłoszone w jej ramach to Budowa Centrum Sportu Młodzieżowego GOKF w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej 244 oraz przebudowa ulicy Tęczowej w ramach zadania pn.: Modernizacja chodników i jezdni ul. Tęczowej od ul. Nadwiślańskiej do ul. Turystycznej.
Czwarta edycja dotyczyła gmin uzdrowiskowych oraz gmin posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej. W tej edycji Gdańsk nie kwalifikował się do złożenia wniosków.
autorzy: Joanna Bieganowska (Urząd Miejski w Gdańsku), Robert Pietrzak (gdansk.pl)