Gdańsk 2020 - sztuka na czas pandemii. Posłuchaj głosu artystów na wystawie online
W tym roku upłynęła kadencja wszystkich rektorów uczelni publicznych w Polsce, większość z nich wybrała już nowe władze w głosowaniach wirtualnych. Również Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska, Gdański Uniwersytet Medyczny, Akademia Sztuk Pięknych oraz Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu przeprowadziły już proces wyborczy w taki nietypowy sposób, wybierając na kolejną kadencję swoich poprzednich rektorów.
Prof. Jerzy Gwizdała ponownie rektorem UG - jako drugi wybrany zdalnie
W Akademii Muzycznej wybory odbyły się poprzez głosowanie osobiście w siedzibie uczelni. Na 119 elektorów głos oddało 116. Rektor - elekt zdobył 76 głosów, jego kontrkandydatka prof. dr hab. Małgorzata Skorupa – 38, 2 głosy były nieważne.
Kadencja nowego rektora rozpocznie się 1 września 2020 r., zastąpi na tym stanowisku obecnego rektora prof. dr hab. Macieja Sobczaka.
Ryszard Minkiewicz jest profesorem sztuk muzycznych. W Akademii Muzycznej w Gdańsku, pracuje od 1992 roku, prowadzi klasę śpiewu na specjalnościach „śpiew solowy” oraz „musical”. Był prodziekanem (1996-2002) oraz dziekanem (2008-2012) Wydziału Wokalno-Aktorskiego, w kadencji 2012-2020 pełni funkcję prorektora ds. artystycznych i współpracy z zagranicą oraz prorektora ds. artystycznych.
Ryszard Minkiewicz jest absolwentem Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki (1988 r.) oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego (1989 r) Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i muzycznymi m.in. Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Krakowską, Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy. Ma w swoim repertuarze role w dziełach G. Rossiniego (Almaviva – „Cyrulik Sewilski”, Don Ramiro – „La Cenerentola”), W.A. Mozarta (Don Ottavio – „Don Giovanni”), G. Donizettiego (Ernesto – „Don Pasquale”), S. Moniuszki (Damazy – „Straszny Dwór”), P. Czajkowskiego (Leński – „Eugeniusz Oniegin”, Czekaliński – „Dama Pikowa”), G. Verdiego (Casio – „Otello”, Alfred – „La Traviata”), R. Wagnera (Steuermann – „Latający Holender”), L. Bernsteina (Tony – „West Side Story”).
Koncertował w wielu renomowanych salach, m. in.: Royal Albert Hall – Londyn, Théâtre des Champs-Elysées – Paryż, Felsenreitschule – Salzburg, Konzerthaus Wien, Filharmonia Berlińska, Filharmonia w Pradze, Filharmonia w Bratysławie, Théâtre Musical de Paris – Châtelet, Festival Hall – Osaka, NHK Hall – Tokyo, Teatr Bolszoj – Moskwa.
Stale współpracuje z niemal wszystkimi polskimi filharmoniami i orkiestrami symfonicznymi. Śpiewał z takimi zespołami, jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej – Warszawa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia – Katowice, Orchestr National de France – Paryż, CBSO Orchestra – Birmingham, Rundfung-Sinfonie-Orchester Berlin, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Orchestra Sinfônica do Estado de Sāo Paulo.
Ma na swoim koncie wiele nagrań dokonanych dla potrzeb Polskiego Radia, bądź jako rejestracje płytowe CD. Wziął udział w monograficznym nagraniu wszystkich dzieł orkiestrowych K. Szymanowskiego, wykonując cykle pieśni tego kompozytora. Został zaproszony przez Brytyjską Telewizję BBC do udziału w realizacji filmu poświęconego życiu i twórczości K. Szymanowskiego. Brał udział w koncertach transmitowanych na żywo, w ramach Europejskiej Unii Radiowej. Nagrania z udziałem R. Minkiewicza uzyskały liczne nagrody i wyróżnienia zarówno w Polsce, jak i na świecie. W kręgach muzycznych znany jest jako artysta specjalizujący się w wykonywaniu muzyki K. Szymanowskiego i innych twórców XX wieku, między innymi: I. Strawińskiego, J. Tavenera, B. Brittena, K. Pendereckiego.
Ryszard Minkiewicz został odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi. Jest laureatem licznych nagród, m.in. Nagród Prezydenta Miasta Gdańska czy Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska za rok 2016 w kategorii „rola męska” za kreację Jedidji Pottera w operze Krzysztofa Pendereckiego „Czarna Maska” Opery Bałtyckiej w reżyserii Marka Weissa na scenie Opery Bałtyckiej.