• Start
  • Wiadomości
  • Nocne próby obciążeniowe - na wiadukcie Biskupia Górka stanęło naraz 14 ciężarówek

Nocne próby obciążeniowe - na wiadukcie Biskupia Górka stanęło naraz 14 ciężarówek

W nocy z poniedziałku na wtorek, 7 na 8 grudnia 2020 roku, obie nitki budowanego wiaduktu Biskupia Górka przeszły próby obciążeniowe. Na obiekt wjechało 14 ciężarówek - w sumie 448 ton. Jeśli wyniki pomiarów będą zadowalające, druga nitka wiaduktu zostanie otwarta w styczniu 2021 r. Na razie - z powodów bezpieczeństwa - z wyłączeniem drogi rowerowej i pieszej. Na pełne otwarcie inwestycji poczekamy do II kwartału 2021 roku.
08.12.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
W nocy z poniedziałki na wtorek odbyły się próby obciążeniowe na wiadukcie Biskupia Górka
W nocy z poniedziałku na wtorek, 7 na 8 grudnia 2020 r., odbyły się próby obciążeniowe na wiadukcie Biskupia Górka
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl


W sierpniu 2019 roku: Otwarto pierwszą nitkę wiaduktu Biskupia Górka. Samochody już ruszyły w kierunku centrum


Budowa wiaduktu Biskupia Górka, jednej z największych inwestycji prowadzonych obecnie w Gdańsku, wchodzi w kluczową fazę.

Próby obciążeniowe na obiektach mostowych to konieczny test przed udostępnieniem obiektu kierowcom. Na obie nitki wiaduktu wjechało po siedem czteroosiowych pojazdów o masie 32 ton każdy, ustawionych w sześciu  kolumnach. Łączne obciążenie wyniosło 448 ton.

Akcja polegała na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych. Pojazdy wjeżdżały i stawały na wiadukcie w kolumnach. W trakcie próbnego obciążenia wykonane zostały m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach. Zbadano także stabilność podpór. Próby obciążeniowe przeprowadzono także na mostku nad Kanałem Raduni i estakadach dojazdowych do wiaduktu.

- Wyniki testu zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Jeśli wyniki będą prawidłowe, rozpocznie się procedura pozyskiwania pozwolenia na użytkowanie obiektu. Po jej otrzymaniu będzie możliwe otwarcie drugiej nitki wiaduktu – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.


Zobacz galerię zdjęć z nocnych prób obciążeniowych



Wszelkie formalności warunkujące dopuszczenie drugiej nitki wiaduktu do ruchu zakończą się prawdopodobnie w połowie stycznia. Ze względów bezpieczeństwa, z uwagi na prowadzone prace w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu, na docelową organizację ruchu trzeba będzie jeszcze poczekać.

W styczniu przewidziane jest otwarcie dwóch z trzech pasów ruchu. Podyktowane jest to koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom budowy, jak i przejeżdżającym przez wiadukt. Z tego również powodu, nowa nitka wiaduktu nie będzie dostępna dla rowerzystów i pieszych. Jeśli dalsze prace drogowe prowadzone będą zgodnie z planem, w pełnym zakresie wiadukt zostanie otwarty w II kw. 2021 roku, na kiedy to planowane jest również udostępnienie przejazdu przez mostu nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak.   

Inwestycja jest ważnym etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha, elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju.

Głównym wykonawcą Wiaduktu Biskupia Górka jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Prace na budowie zakończą się w połowie 2021 roku, a ich koszt to ok.  165 mln złotych. Inwestycja dofinansowana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Zobacz, jak postępowały prace
: Co słychać na budowie? - wiadukt Biskupia Górka

Zaawansowana budowa drugiej nitki. Wiadukt Biskupia Górka będzie gotowy tej jesieni




 

oprac. AU

 

TV

Nowa droga rowerowa ze Śródmieścia na Chełm w 2025 roku - briefing