- To zdrowy i bezpieczny środek transportu w czasie pandemii. - przekonuje prezydent Grzelak. - Kiedy wychodzisz z pracy po zakupy, wybierz rower. Przy tej okazji pamiętaj o pewnych zasadach: zasłaniaj twarz czy to maseczką, czy chustą, czy inną formą zasłonięcia, bo to jest obowiązkowe w miejscu publicznym.
Kolejne zasady, o których przypomina Piotr Grzelak to: konieczność zachowania dystansu między innymi uczestnikami ruchu czy wybór takich dróg rowerowych, które są najmniej uczęszczane.
- A kiedy odstawiasz rower do celu, pamiętaj aby zdezynfekować ręce - podkreśla prezydent.
Gdańsk promuje rower jako ekologiczny, bezpieczny i zdrowy środek transportu od lat i w różnych przestrzeniach. Miasto co roku inwestuje w infrastrukturę. Sieć tras rowerowych w Gdańsku liczy łącznie 734,0 km (stan na grudzień 2019).
W skład tras rowerowych wchodzą:
- wydzielone drogi rowerowe 127,5 km
- ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych 18,2 km
- chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać) 34,2 km
- pasy rowerowe w jezdni 9,4 km
- pasy autobusowo-rowerowe 0,5 km
- ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych) 13,7 km
- ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h (odsetek całkowitej długości dróg publicznych) 530,5 km (64,4 %)
- ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów "pod prąd" 54,5 km (221 ulic)
rowerowygdansk.pl
Gdańsk inwestuje także w zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców.
To choćby ciesząca się wielką popularnością akcja Rowerowy Maj, która w tym roku z powodu epidemii nie odbędzie się. Promocja rowerowej aktywności powróci, kiedy dzieci i młodzież będą mogły znów rozpocząć naukę a Miasto wróci do kontynuowania promocji roweru jako aktywnego i ekologicznego środka transportu do szkoły i przedszkola.
Rowerowy Maj odwołany. Rowerem do szkoły po zakończeniu pandemii
Przypomnijmy, że zainicjowany w naszym mieście Rowerowy Maj to największa w Polsce kampania popularyzująca codzienną jazdę rowerem wśród dzieci i młodzieży szkolnej. W zeszłorocznej edycji udział wzięło 839 placówek z 47 miast, w tym ponad 178 tys. uczestników, którzy odbyli 4 265 532 przejazdy!
Popularnością i dużym zainteresowaniem mieszkańców cieszył się też system roweru metropolitalnego Mevo, najnowocześniejszy system roweru miejskiego w Europie, składający się z ponad czterech tysięcy rowerów będących uzupełnieniem transportu publicznego. System został zawieszony 28 października 2019 roku, po wypowiedzeniu umowy z operatorem NB Tricity.