W piątek i sobotę, 26 i 27 maja, na Dużej Scenie gdańskiego Teatru Miniatura (al. Grunwaldzka 16) odbędzie się premiera spektaklu muzycznego „Bajka o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi”, który opowiada o dojrzewaniu i poszukiwaniu siebie. Najnowsze przedstawienie przeznaczone jest dla widzów od 6. roku życia i przygotowywane zostało specjalnie na zbliżający się Dzień Dziecka.
To muzyczna opowieść o podróży jako metaforze życia, na podstawie książki żyjącego i tworzącego w ubiegłym wieku francuskiego pisarza, poety, dramaturga i krytyka teatralnego Pierra Gripariego. Pisał co prawda głównie dla dorosłych, ale w jego bogatym dorobku literackim można także znaleźć i książki dla dzieci - takie, jak „Opowiadania z ulicy Broca”, „Historia Patryka, którego nic nie spotyka” czy właśnie „Bajka o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi”.
Wyruszcie w podróż z księciem do wnętrza wulkanu
Głównym bohaterem w książce Pierra Gripariego jest młody książę Pipo, który wyrusza w podróż wraz z wiernym koniem Pipo. Los sprawia, że trafia do wnętrza wulkanu, a w czasie swojej podróży spotyka niezwykłe postaci - czarownice i czarodziejki, smoka, a nawet Białego Szczura. Po drodze, jak to bywa w mądrych opowieściach, uczy się wielu rzeczy o sobie, o życiu i budowaniy relacji międzyludzkich.
- Dla mnie to historia o poznaniu złożoności świata i możliwości pisania księgi swojego życia własnym językiem. Momentami zabawna, niekiedy przerażająca metaforyczna opowieść o tym, jak można odczuwać koniec dzieciństwa i początek dorosłości - mówi reżyserka przedstawienia „Bajka o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi”, Agnieszka Płoszajska.
Gdańska premiera teatralna nie będzie tylko adaptacją książki francuskiego autora, bowiem jednocześnie twórcy spektaklu zainspirowali się broadwayowskim musicalem o młodym księciu - „Pippinem”, którego autorem jest zdobywca prestiżowej nagrody Grammy i laureat Oscara, Stephen Schwartz. Widzów czekają więc liczne elementy zaskoczenia i prawdziwie musicalowa energia.
Scena Magazyn Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego - nowe miejsce na kulturalnej mapie miasta
Uznani twórcy powracają do Gdańska
Najnowszą premierę Teatru Miniatura, w której występują zarówno zawodowi aktorzy, jak i przygotowywane pod okiem aktorów do pracy na scenie dzieci, reżyseruje Agnieszka Płoszajska. Powraca ona do wrzeszczańskiego teatru po sukcesie „Akademii pana Kleksa” - kolorowej adaptacji kultowej książki Jana Brzechwy, na której wychowało się kilka pokoleń dzieci i młodzieży. W swoim dorobku reżyserskim ta twórczyni ma m.in. spektakle realizowane w Teatrze Muzycznym w Toruniu, Mazowieckim Teatrze Muzycznym czy Operze Nova w Bydgoszczy.
Scenariusz na podstawie książki Pierra Gripariego (w tłumaczeniu Grażyny Szadkowskiej) przygotował wielokrotnie współpracujący z Agnieszką Płoszajską, w tym także przy „Akademii pana Kleksa”, dramaturg Emil Płoszajski. Wspólnie przygotowali liczne spektakle familijne, które cieszyły się uznaniem publiczności - „Gra warta piernika, czyli Maurycy i kolędnicy” (Teatr Muzyczny w Toruniu, 2014), „Jacek i Placek na tropie księżyca” (Teatr Muzyczny w Toruniu, 2017), „Marysia ma Rysia” (Gdyńskie Centrum Kultury, 2019), „Niesamowite przygody 10 skarpetek" (adaptacja, na podstawie książki Justyny Bednarek, Teatr Muzyczny w Toruniu, 2020) i „Karnawał zwierząt” (Opera Nova w Bydgoszczy, 2022). Ich „Pan Kleks. Powrót” przyniósł im Nagrodę Teatralną Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
- To artyści, którzy umieją pracować z osobami w każdym wieku, co jest dla nas bardzo cenne, bo chcemy też współtworzyć spektakle z naszymi widzami, w tym wypadku z dziećmi - tłumaczy Michał Derlatka, dyrektor Teatru Miniatura.
O czym marzą młodzi ludzie? Przede wszystkim chcą być wysłuchani. RECENZJA „Klisz”
Cyrk przyjechał! W obsadzie akrobata i gimnastyczka
Ponieważ miejscem akcji w spektaklu są kulisy cyrku, pojawi się wiele cyrkowych motywów -zarówno w choreografii, jak i scenografii.
Za tę pierwszą odpowiada, także znany widzom Teatru Miniatura, Michał Cyran - autor choreografii do ponad 45. spektakli, musicali, operetek, koncertów i tras koncertowych, który sam także grał w musicalach i spektaklach muzycznych - na najważniejszych scenach teatralnych w kraju - oraz występował w programach telewizyjnych. Współpracuje m.in. z Teatrem Muzycznym w Gdyni, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Muzycznym w Toruniu, Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem Rampa w Warszawie, Teatrem Kameralnym w Bydgoszczy czy Teatrem Jaracza w Olsztynie.
Scenografię zaprojektowała natomiast Monika Ostrowska - scenografka i kostriumografka, absolwentka Pracowni Architektury Spektaklu i Scenografii gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, która także już miała okazję współpracować z Miniaturą - podczas studiów, przy spektaklu „Remus” w reżyserii Remigiusza Brzyka. Za scenografię i kostiumy do spektaklu „Remus” zdobyła wyróżnienie na festiwalu „Scenografia 6D Sześć Wymiarów Scenografii” i III Festiwalu Młodych Scenografów w Katowicach.
Elementy cyrkowe pojawią się także za sprawą obsady - poza aktorami Teatru Miniatura na scenie będzie można zobaczyć dzieci, które brały udział w rocznym cyklu warsztatów wokalnych i choreograficznych, oraz akrobatę Sergiusza Regenta i dziesięcioletnią gimnastyczkę Zofię Perfikowską.
Obsada dorosła: Dariusz Czarniecki (Król/Karzeł), Magdalena Żulińska (Królowa/Czarownica), Edyta Janusz-Ehrlich (Bajka), Agnieszka Grzegorzewska (Treserka/Sierżantka), Krystian Wieczyński (Klaun) i Sergiusz Regent (Akrobata/Koń).
Obsada dziecięca: Mateusz Abraham/Feliks Granatowicz (Pipo), Wiktoria Nowicka/Julia Wojciechowska (Popi), Konstancja Martin/Gabriela Sztejner (Żonglerka), Matylda Derlatka/Klara Pieczonka (Szczur), Matylda Parchem/Felicja Zawada (Siłaczka), Emilia Stelmachowska/Agata Szczerba (Klaun), Dominika Najbar/Tytus Żukowski (Konik) i Zofia Perfikowska (Guma).
Muzyka od aktora z „Wiedźmina”
Jak na musical przystało, w „Bajce o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi” nie zabraknie piosenek. Teksty do nich napisała Agnieszka Płoszajska, natomiast muzykę skomponował Krzysztof Wojciechowski - aktor Teatru Muzycznego w Gdyni, akompaniator w Państwowym Policealnym Studium Wokalno-Aktorskie im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, multiinstrumentalista, i autor wielu opracowań muzycznych.
Grał m.in. w wielu spektaklach w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, w tym główną rolę w musicalu „Zły” na podstawie powieści Leopolda Tyrmanda. W Teatrze Muzycznym można go obecnie oglądać m.in. w „Lalce”, „Chłopach” i „Wiedźminie” w reżyserii wspomnianego Wojciecha Kościelniaka; a ponadto w „Avenue Q” w reżyserii Magdaleny Miklasz, a także w „Mistrzu i Małgorzacie” oraz „Piotrusiu Panu” w reżyserii Janusza Józefowicza.
Bilety na premierę i kolejne pokazy
Premiera spektaklu „Bajka o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi” będzie podwójna - z uwagi na podwójną obsadę dziecięcą. Odbędzie się w Dzień Matki - w piątek, 26 maja, o godzinie 18:00, i w sobotę, 27 maja, o godzinie 12:00.
Kolejne pokazy na żywo: 30-31 maja, godz. 10.00; 1 czerwca, godz. 10.00 i 18.00, 2, 6, 13 i 14 czerwca, godz. 10.00; 3, 4, 10 i 11 czerwca, godz. 12.00.
Bilety: 35 zł normalny, 30 zł ulgowy, do nabycia elektronicznie na stronie www.teatrminiatura.pl lub teatrminiatura.interticket.pl. Bilety na premierę można kupić na tydzień przed premierą - rezerwacja i sprzedaż: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl.