• Start
  • Wiadomości
  • Prace budowlane na al. Pawła Adamowicza. Co obecnie dzieje się na placu budowy?

Piecki-Migowo, Jasień. Prace budowlane na al. Pawła Adamowicza. Co obecnie dzieje się na placu budowy?

13 stycznia br. oficjalnie otwarto jezdnię w al. Pawła Adamowicza i jednocześnie nadano jej patrona. Mimo iż z nowej drogi od blisko dwóch miesięcy korzystają kierowcy, prace na terenie inwestycji nie ustają. Większość z nich koncentruje się aktualnie przy powstającej pętli tramwajowej przy ul. Warszawskiej, a także przy skrzyżowaniu z ul. Kartuską.
05.03.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Przy budowie pętli tramwajowej przy skrzyżowaniu z ul. Warszawską prowadzone są prace drogowe związane m.in. z wykonaniem nawierzchni jezdni, chodników oraz budową sieci trakcyjnej
Przy budowie pętli tramwajowej przy skrzyżowaniu z ul. Warszawską prowadzone są prace drogowe związane m.in. z wykonaniem nawierzchni jezdni, chodników oraz budową sieci trakcyjnej
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Pod koniec lutego zamknięto dla ruchu około 250-metrowy odcinek ul. Kartuskiej, od wysokości skrzyżowania z Al. Pawła Adamowicza do wysokości ul. Limbowej. Dojazd do dzielnicy Jasień od strony centrum jest możliwy ulicami Jabłoniową i Leszczynową, a od strony al. Pawła Adamowicza - ul. Stolema. Taka organizacja ruchu obowiązywać będzie co najmniej 13 tygodni. Jakie prace prowadzone są na tym zamkniętym odcinku drogi?

- Prace na ul. Kartuskiej związane są z przebudową skrzyżowania. W pierwszym etapie przebudowy, z uwagi na występujący w tym obszarze problem ze stabilnością gruntów, wykonane zostanie wzmocnienie terenu poprzez palowanie. Wzmocnienie podłoża nawierzchni zostanie wykonane w technologii tzw. pali przemieszczeniowych - informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję.

Prace prowadzone są na ul. Kartuskiej na odcinku o długości 120 metrów oraz na ul. Limbowej na odcinku o długości 27 metrów. Do wzmocnienia gruntu wykorzystane zostaną 462 pale o łącznej długości 2731 metrów, w tym: 93 pale o długości 5 m, 317 pali o długości 6 m i 52 pale o długości 7 metrów.  Po zakończeniu tych prac wykonany zostanie nasyp drogowy, na którym powstanie droga wraz z chodnikami. 

Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec maja br. i do tego czasu, jak podkreśla Agnieszka Zakrzacka, prace prowadzone będą na poszczególnych odcinkach al. Pawła Adamowicza. Na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Kartuskiej, oddanym do ruchu kołowego, trwają prace wykończeniowe. Montowane są tu ekrany akustyczne oraz mała architektura.

- Poszczególne odcinki al. Pawła Adamowicza wymagają jeszcze ułożenia ostatniej warstwy nawierzchni jezdni - zaznacza Agnieszka Zakrzacka. - Prace wykończeniowe prowadzone są również na tzw. estakadzie weneckiej, na której wykonawca robót montuje obecnie barierki zabezpieczające. Cały odcinek al. Pawła Adamowicza wymaga również montażu sieci trakcyjnej.

 

Prace na ul. Kartuskiej związane są z przebudową skrzyżowania. W pierwszym etapie przebudowy, z uwagi na problem ze stabilnością gruntów, wykonane zostanie wzmocnienie terenu
Prace na ul. Kartuskiej związane są z przebudową skrzyżowania. W pierwszym etapie przebudowy, z uwagi na problem ze stabilnością gruntów, wykonane zostanie wzmocnienie terenu
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Intensywne roboty prowadzone są także przy budowie pętli tramwajowej przy skrzyżowaniu z ul. Warszawską. Są to głównie prace drogowe związane m.in. z wykonaniem nawierzchni jezdni, chodników oraz budowie sieci trakcyjnej. Trwa też budowa budynku socjalnego dla pracowników ZTM.

Termin zakończenia robót, zgodnie z umową, planowany jest na koniec maja br. Po tym terminie rozpoczną się procedury odbiorowe, które mogą potrwać co najmniej do końca czerwca br.

 

Zakończenie całej inwestycji planowane jest na koniec maja br. i do tego czasu prace prowadzone będą na poszczególnych odcinkach al. Pawła Adamowicza
Zakończenie całej inwestycji planowane jest na koniec maja br. i do tego czasu prace prowadzone będą na poszczególnych odcinkach al. Pawła Adamowicza
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Budowa al. Pawła Adamowicza (nazywana roboczo Nową Bulońską Północną) miała zakończyć się pierwotnie już 2019 roku. Władze Gdańska zdecydowały jednak w międzyczasie o rozszerzeniu zakresu zaplanowanych prac - przy funkcjonującym już Centrum Edukacyjnym Jabłoniowa początkowo planowano budowę jedynie układu drogowego, a linia tramwajowa miała kończyć się w pobliżu skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej. Po analizach możliwości finansowych Miasto zdecydowało, by przedłużyć powstającą linię tramwajową o odcinek około 320 metrów, tak aby umożliwić dojazd tramwajem niemalże pod budynek szkoły i przedszkola. Ta decyzja zapadła ponad rok po tym, jak rozpoczęto realizację inwestycji.

Nowy układ drogowy od skrzyżowania ul. Jabłoniowej z Warszawską w kierunku Centrum Edukacyjnego oddano do użytku w sierpniu 2019 roku.

W ramach inwestycji - budowy al. Pawła Adamowicza - powstała dwukierunkowa jezdnia z jednostronnym chodnikiem oraz drogą rowerową na całej jej długości. W ramach zadania przebudowywano, bądź wkrótce zostaną przebudowane, skrzyżowania ulic powiązanych z al. P. Adamowicza, w tym z ul. Kartuską, Limbową oraz Stolema. Powstały także drogi dojazdowe takie jak Nowa Wołkowyska, Myśliwska Południowa, przebudowano łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, z tzw. Nową Warszawską i Nową Jabłoniową. Właśnie powstaje węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy "Ujeścisko" wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy "Zabornia".

 

Na całym odcinku al. Pawła Adamowicza zamontowana zostanie w najbliższych tygodniach sieć trakcyjna
Na całym odcinku al. Pawła Adamowicza zamontowana zostanie w najbliższych tygodniach sieć trakcyjna
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Powstaje także dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,7 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej: "Nowa Politechniczna", "Łabędzia", "Stolema", "Zabornia".

Inwestycja pod nazwą Nowa Bulońska Północna jest częścią opracowanego przez Miasto Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020.

 

 

 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo